کد خبر: ۱۲۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: خدمات توابخشی به جز فیزیوتراپی تعرفه گذاری نشده اند، تحت پوشش بیمه نیستند و در کشور با کمبود بیش از 27 هزار تخت توانبخشی مواجه هستیم.

شفا آنلاین:حمیدرضا خرم خورشید روز یکشنبه در نشست خبری که در غرفه وزارت بهداشت در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران از کمبود شدید تعداد تخت های توانبخشی و نابسامانی در ارائه توانبخشی در کشور گلایه کرد.

به گزارش شفا آنلاین،وی افزود: هم اکنون تعداد تخت های توانبخشی در کشور به دو هزار تخت نمی رسید در حالی که برای ارائه خدمات مناسب توانبخشی در کشور به حداقل 30 هزار تخت توانبخشی نیاز داریم.
خرم خورشید گفت: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم و ششم ( که مراحل تصویب را می گذراند) متولی ساماندهی خدمات توانبخشی در کشور وزارت بهداشت است و همه دستگاههای ارائه دهنده این خدمات از جمله سازمان بهزیستی، جمعیت هلال احمر، بنیاد جانبازان و... در این زمینه باید از سیاست های وزارت بهداشت تبعیت کنند.
خرم خورشید ادامه داد: متاسفانه شاهد نوعی ناهماهنگی بین دستگاههای ارائه کننده خدمات توانبخشی در کشور هستیم تاکنون به خدمات توانبخشی به عنوان سطح چهارم خدمات سلامت توجه کافی نشده است و به نظر می رسد به علت نبود تعرفه مشخص، توسعه این بخش جذابیت لازم را ندارد.
وی گفت: خدمات توانبخشی عمدتا طولانی مدت و تخصصی هستند و بسیاری از آنها نه تنها تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، بلکه حتی تعرفه گذاری نیز نشده اند و تاکنون به جز خدمات فیزیوتراپی سایر خدمات توانبخشی مانند گفتار درمانی، کار درمانی، شنوایی سنجی و ...، تعرفه مشخصی ندارند.
خرم خورشید افزود: وزارت بهداشت از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خواسته است که با کار کارشناسی قیمت تمام شده این خدمات را مشخص کند و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا با همکاری شورای عالی بیمه تصویب شوند.
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: وزارت بهداشت با حضور مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی کار تدوین برنامه جامع ساماندهی خدمات توانبخشی در کشور را شروع کرده و امیدواریم تا پایان این دولت، این طرح تدوین و اجرایی شود.
خرم خورشید با اشاره به فعالیتهای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: این دانشگاه یک بیمارستان توانبخشی به نام رفیده دارد که 100 مصوب دارد و اکنون 86 تخت آن فعال است.
وی ادامه داد: دومین بیمارستان این دانشگاه نیز بیمارستان روانی رازی است که هزار و 100 فعال دارد و هم اکنون 575 بیمار روانی مزمن در این بیمارستان حضور دارند که تعداد زیادی از آنها اوراق شناسایی و هویتی ندارند و برخی از آنها از 35 سال پیش در این مرکز نگهداری می شوند.
خرم خورشید گفت: اغلب مراجعه کنندگان به بیمارستان توانبخشی رفیده و بیمارستان روانی رازی از اقشار ضعیف و فقیر یا بدون خانواده هستند و بسیاری از مراجعان به این مراکز پولی برای پرداخت هزینه بیمارستان نمی پردازند بنابراین اگر کمک دولت نباشد امکان ادامه فعالیت این بیمارستانها وجود ندارد.
وی همچنین از همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه امور آموزشی و تحقیقاتی خبر داد و گفت: بسیاری از تحقیقات مربوط به آمار اعتیاد، سلامت اجتماعی و آسیبهای اجتماعی به این دانشگاه ارجاع می شود و آمادگی همکاری در این زمینه را با جمعیت هلال احمر نیز داریم.
خرم خورشید همچنین از تولید بیش از 70 نوع تجهیزات پزشکی و توانبحشی مختلف در مرکز رشد فناوری های پزشکی و توانبخشی این دانشگاه با همکاری شرکتهای دانش بنیان تحت پوشش این مرکز خبر داد.
وی گفت: در صورتی که شرکتهای دانش بنیان تحت پوشش این دانشگاه با نوآوری موفق به تولید محصول مرتبط با امور سلامت و توانبخشی شوند، این دانشگاه با دادن وام بدون بهره برای تجاری سازی این محصولات به آنها کمک می کند.
خرم خورشید همچنین از انجام تحقیقات و تولید آمار در خصوص آسیبهای اجتماعی مانند زنان خیابانی، ازدواج، طلاق، دختران فراری، اعتیاد و کودکان کار در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد و گفت: برخی از این آمارها قابل انتشار در رسانه ها نیست و فقط در اختیار دستگاههای مسئول قرار می گیرد.
بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا 21 آبان ماه از ساعت 9 و 30 تا 20 با شعار «شفافیت، صداقت» برپا است.

برچسب ها: توانبخشی ، تخت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: