کد خبر: ۱۲۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
مهترین مشکل مبتلایان به نقص ایمنی عدم تشخیص به موقع بیماری و عدم آگاهی مردم درباره این اختلالات است.
شفا آنلاین:بیماری های نقص ایمنی اختلالات ارثی هستند که به دلیل ضعف در عملکرد دستگاه ایمنی بدن ایجاد می شوند و به جهت مرسوم بودن ازدواج فامیلی در کشور ما شیوع ابتلا به این بیماری ها بیشتر از میانگین سایر کشور هاست و به طور متوسط از هر 10 هزار تولد یک نفر به بیماری های نقص ایمنی مبتلا می شود و شایع ترین اندام های درگیر با بیماری نقص ایمنی دستگاه تنفس و گوارش هستند.

به گزارش شفا آنلاین،محمد رضا فضل اللهی فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص بیماری های نقص ایمنی بیان کرد: بدن دارای سیستم ایمنی و عوامل دفاعی است که در مقابله با عوامل بیماری زای خارجی وارد عمل می شوند و اگر این سیستم چه از لحاظ کارکرد و چه از لحاظ  تعداد دچار اختلال شود بدن بیمار عفونت می کند و اگر سیستم دفاعی اختلال پرکاری داشته باشد، فرد مبتلا دچار آلرژی می شود.

فضل اللهی ضمن اشاره به این موضوع که هرگونه اختلال در سیستم ایمنی می تواند باعث بروز عوارضی شود، ادامه داد: اگر سیستم ایمنی بدن علیه خودش وارد عمل شود موجب ایجاد بیماری های خود ایمنی و حتی سرطان می شود.

مهمترین عارضه بیماری های نقص ایمنی عفونت های مکرر است
وی با بیان این که مهمترین عارضه بیماری های ارثی نقص ایمنی عفونت های مکرر است، افزود: در بیماری های ارثی نقص ایمنی بدن کفایت لازم برای مقابله با عوامل بیماری زای خارجی را ندارد که این امر موجب بروز عفونت های مکرر و در بعضی موارد مرگ می شود و برحسب اینکه اختلال ایمنی در چه سطحی و در نتیجه آسیب به کدام قسمت از سیسیتم ایمنی ایجاد شده، شدت عفونت متفاوت است.

این متخصص آلرژی و ایمونولوژی اظهار داشت: در سیستم ایمنی بدن 4 بازوی ایمنی وجود دارد که شامل سیستم ایمنی مربوط به نقایص سلول T، مکانیسم دفاعی سیستم آنتی بادی یا پادتن و سیستم ایمنی سلول های بیگانه خوار که اختلال در کارکرد هر یک از این بازوها منجر به بیماری های نقص ایمنی می شود.

فضل اللهی گفت: بدترین نوع این بیماری ها، اختلال نقص ایمنی توام است که در آن هم سیستم ایمنی مربوط به سلول تی و هم عامل دفاعی مربوط به پادتن دچار آسیب می شوند و این بیماری در روزها و ماه های اول تولد با علائمی نظیر اسهال طولانی مدت، برفک دهان و ذات ریه های مکرر بروز پیدا می کند و به دلیل فقدان شدید نقص ایمنی در یک یا دو سال اول زندگی منجر به مرگ می شود.

وی اظهار داشت: بیماری های نقص ایمنی می تواند با شدت کمتری و بعد از 5 تا 6 ماهگی با علائمی نظیر اسهال، عفونت های مکرر گوش و پوست بروز پیدا می کند و تا سال های کودکی و نوجوانی ادامه می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: در بعضی موارد ممکن است به علت جزئی بودن، بیماری های نقص ایمنی در کودکی و نوجوانی عوارضی نداشته باشد و در بزرگسالی بروز پیدا کنند و همچنین لازم به ذکر است که همه علائم بیماری های نقص ایمنی عفونی نیستند و از غلائم غیر عفونی آن می توان به تورم مفاصل، اختلالات حرکتی و عصبی، عدم تعادل، خونریزی، ریزش موی شدید و ظاهر غیر طبیعی اشاره کرد.

مراقب واکسینه کردن مبتلایان به نقص ایمنی باشید
وی ضمن تاکید به این موضوع که واکنش غیر عادی به واکسن ها یکی از مهمترین علائم بیماری های نقص ایمنی است، ابراز داشت: مبتلایان به بیماری های نفص ایمنی واکنش غیر عادی نسبت به واکسن ها انجام می دهند، برای مثال: با تزریق واکسن سل به این بیماران کبد و طحال آنها بزرگ می شود و زیربغلشان آبسه می کند و همچنین تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا به نقص ایمنی با خوردن قطره فلج دچار فلج واقعی می شوند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی یاد آورشد: خانواده هایی که کودکان آنها در سنین پایین با علائم بیماری های نقص ایمنی فوت می کنند باید برای آگاهی از سلامت کودک و عدم ابتلای آن این بیماری ها آزمایش های تخصصی انجام دهند و تا قبل از انجام این آزمایش ها از واکسینه کردن کودک بپزهیزند.

فضل اللهی تصریح کرد: خانواده ها باید با علائم بیماری های نقص ایمنی آشنا شوند و در صورت مشاهده این عوامل و داشتن سابقه ژنتیکی به پزشک و متخصص ژنتیک مراجعه کنند تا این بیماری را قبل از تولد شناسایی و از متولد شدن کودک مبتلا جلوگیری کنند و در صورت تشخیص در ماه ها و سال های اول درمان را آغاز کنند.

وی هشدار داد: مشاوره های ژنتیک معمول و آزمایش های رایج ازدواج شامل تشخیص بیماری های ژنتیکی و وراثتی نقص ایمنی نمی شوند، از این رو افرادی که این علاِم را دارند و یا به صورت فامیلی ازدواج کرده اند باید برای جلوگیری از تولد کودک مبتلا به نقص ایمنی مشاوره دقیق ژنتیک و آزمایش های تخصص تشخیص را انجام دهند.

فضل اللهی اذعان داشت: درمان بیماری های نقص ایمنی به 2 صورت انجام می شود که در مورد اول بیمار با مصرف آنتی بیوتیک، تغییر سبک زندگی، رعایت بهداشت، استفاده از رژیم غذایی و تغذیه مناسب عفونت های بدن خود را کنترل کند.

پیوند سلول های بنیادی مهمترین شیوه درمانی مبتلایان به نقص ایمنی
وی ادامه داد: از شیوه درمانی دیگر این بیماری ها می توان به راه های بهبود نقص ایمنی توام که شدید ترین فرم نقص ایمنی و کشنده است،از طریق پیوند سلول های بنیادی و مغز استخوان اشاره کرد.

این متخصص آلرژِی و ایمونولوژی ضمن بیان این که مهمترین شیوه درمانی و راه نجات بیماران نقص ایمنی پیوند سلول های بنیادی و مغز استخوان است، اشاره کرد: تا کنون بیش از 30 ژن از اختلال نقص ایمنی شناسایی شده و حدود 80 درصد از پیوند های مغز استخوان و سلول های بنیادی در بیماران نقص ایمنی موفقیت آمیز بوده است.

وی تشخیص به زود رس و به موقع و درمان سریع شاه کلید درمان بیماری های نقص ایمنی دانست و اظهار داشت: مهم ترین مشکل در این بیماری ها تشخیص دیر هنگام و عفونت های مکرر است که از عدم آگاهی و ناشناخته بودن این بیماری ها ناشی می شود.
هزینه های سرم آور درمان بیماری های نقص ایمنی 

سید مسعود هوشمند متخصص ژنتیک و عضو هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری درباره بیماری های نقص ایمنی گفت: این بیماری ها شیوع کمی دارند ولی ژن هایی که باعث این اختلال می شوند، زیاد است و هزینه های درمانی آن سرسام آور و برای اکثر مبتلایان غیر قابل پرداخت است.

وی با اشاره به اینکه در موسسه تحقیقات آسم و آلرژِی هزینه های بیماری نقص ایمنی به حداقل رسیده است، ادامه داد: حدود 14 تا 15 نوع از این بیماری ها در ایران قابل تشخیص هستند و تشخیص و درمان بیمارهای نقص ایمنی بسیار طولانی و هزینه بر است.

هوشمند عنوان کرد: در مرکز تحقیقات آسم و آلرژی امکانات مناسبی برای درمان و تشخیص بیماری های نقص ایمنی وجود دارد که برای گستردگی آن نیاز به کمک مالی دولت و خیرین است.

زهرا پورپاک متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مرکز تحقیقات آسم و آلرژِی مرکز ارجاعی بیماران نقص ایمنی در سراسر کشور است که این مرکز از سال 77 تآسیس شده است.

پورپاک ضمن بیان این موضوع که هدف این مرکز تشخیص به موقع، درمان صحیح و ارزان است، ادامه داد: داروهای بیماری های نقص ایمنی بسیار کمیاب و گران است و اغلب این بیماران به دلیل هزیته های زیاد آن و همچنین عدم آگاهی درمان نمی شوند.

وی اظهار داشت: روزانه بین 4 تا 5 بیمارنقص ایمنی به مرکز تحقیقات مراجعه می کنند و در بعضی از روزها این آمار به 10 نفر نیز می رسد ولی لازم به ذکر تعداد مبتلایان به این بیماری در بیشتر مراجعه کنندگان است چرا که این مرکز در شهرستان ها وجود ندارد و برخی از بیمارن به دلیل دوری این مرکز و مشکلات مالی از درمان به موقع بازمی مانند.
برچسب ها: آلرژی ، تخصص ، ایمونولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: