کد خبر: ۱۲۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
اموال سازمان تامین اجتماعی بر اساس استفساریه از آیات عظام، حق الناس است و بیت المال نیست
شفا آنلاین: نشست بررسی طرح الحاق معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت با حضور نمایندگان کارفرمایی و کارگری برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین،در این جلسه، محمد عطاردیان نماینده کنفدراسیون کارفرمایان ایران با بیان اینکه بودجه تامین اجتماعی ارتباطی با دولت ندارد و این بودجه از بودجه کشور تامین نمی شود، گفت: ۷۰ درصد بودجه تامین اجتماعی توسط کارفرمایان پرداخت می شود، ۲۱ درصد آن را کارگران می دهند و ۹ درصد توسط دولت پرداخت می شود. بنابراین ۹۱درصد اعتبارات سازمان تامین اجتماعی توسط کارگران و کارفرمایان است و ۹ درصد توسط دولت تامین می شود. این در حالی است که صددرصد اختیارات این سازمان بر عهده  دولت است.

وی با تاکید بر اینکه اموال سازمان تامین اجتماعی بر اساس استفساریه از آیات عظام، حق الناس است و بیت المال نیست، تصریح کرد: قبل از ایجاد وزارت رفاه در دولت گذشته، شورای عالی تامین اجتماعی در رابطه با فعالیت های سازمان تامین اجتماعی تصمیم‌گیری می کرد که بعد از تشکیل این وزارتخانه، این شورا منحل شد و اکثریت تصمیم گیری از دست کارفرمایان و کارگران خارج شد. پیش از این در شورای عالی پنج نفر نماینده کارفرمایان، دو نفر نماینده کارگران و یک بازنشسته حضور داشت و از ۷ نماینده دولت، نماینده وزارت کار نیز معمولا با نظر کارفرمایان موافق بود و عملا ما ۹ رأی از ۱۵ رأی را داشتیم و دولت چندان نمی‌توانست اعمال نفوذ کند.

عطاردیان با بیان اینکه طرحی به دولت و مجلس ارائه شده که بر اساس آن ساختار سازمان تامین اجتماعی مستقل از دولت و تصمیم‌گیری‌های سه جانبه (کارفرما، کارگر و دولت) شود، گفت: در جلسه ای که هفته گذشته با نمایندگان سازمان تامین اجتماعی داشتیم، این تغییر ساختار پذیرفته شد و به ما وعده دادند که روند اجرایی آن را پیگیری کنند.

طرح استقلال سازمان تامین اجتماعی از دولت، در گنجه مدیران خاک می خورد

نماینده کنفدراسیون کارفرمایان ایران یادآوری کرد: این طرح در دولت های گذشته نیز به مجلس داده شده بود، اما هیچ اتفاقی تا به امروز در خصوص اجرایی شدن آن نیفتاده و همچنان در گنجه مدیران خاک می خورد. ما چون مارگزیده هستیم به این وعده ها تا زمانی که به عمل نزدیک نشود، هیچ امیدی نداریم.

در ادامه این نشست، ناصر برهانی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ۱۴ میلیون بیمه شده دارد، گفت: در همه دنیا متولی تامین آتیه مردم، دولت ها هستند، اما در ایران خود کارگران و کارفرمایان متولی این امر هستند و به نظر می رسد نیکی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند، در حالی که ما بیمه شدگان تا این اندازه به دولت خدمت می کنیم و بیشتر حجم هزینه ها را پرداخت می کنیم در لایحه ششم قصد دارند این گونه اموال تامین اجتماعی را به دولت واگذار کنند.

طی سه سال گذشته بدهی دولت به تامین اجتماعی دوبرابر شده است

وی با اشاره به اینکه دولت حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است، تصریح کرد: طی سه سال اخیر بدهی دولت به تامین اجتماعی به دو برابر رسیده است و این ناشی از تکالیفی است که مجلس ها و دولت ها بر گردن سازمان تامین اجتماعی نهاده اند و سهم خود را در این خصوص پرداخت نکرده اند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با تاکید بر اینکه دولت به جای آنکه به سمت کوچک سازی رود، خود را آنقدر تنومند می کند که امکان راه رفتن هم ندارد، گفت: واگذار کردن بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی به دولت امکان پذیر نیست زیرا این اموال بیت المال نیست و حق الناس است و نمی توان حق الناس را به بیت المال داد.

برهانی با اشاره به اینکه تا به امروز وزارت بهداشت سهم خود را از سرانه های درمانی به تامین اجتماعی نداده است، تصریح کرد: به جای آنکه به دنبال بازپرداخت بدهی هایشان باشند، می خواهند اموال ما را هم ببرند.

به گفته وی، بخشی از بودجه نظام سلامت در سال های گذشته از منابع تامین اجتماعی تامین شده است.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه به نظر می آید وزیر رفاه با موضوع ادغام موافقت کرده است، گفت: این در حالی است که تا به امروز در این رابطه از سوی وزارت رفاه با هیچ تشکل قانونی مشورت نشده است.

برهانی با اشاره به اینکه دولت تنها باید با عنوان ناظر در سازمان تامین اجتماعی حضور داشته باشد و حق دخالت بر تصمیم‌گیری‌ها نداشته باشد، بر اصلاح ساختار تامین اجتماعی و اصل سه جانبه گرایی تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر زمان پرداخت حقوق بازنشستگان از پنجم هر ماه به بیست‌وهفتم هر ماه تغییر کرده است و اگر بیش از یکماه حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران به تاخیر بیفتد بزرگترین صندوق کشور به زمین خواهد خورد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ماهانه ۵ هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می کند که تاخیر در این پرداخت ها مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه ۲۵ آبان ماه نماینده کارگران در اعتراض به طرح ادغام به مجلس خواهند رفت و اعتراض خود را به گوش نمایندگان مجلس خواهند رساند، گفت: یکی دیگر از درخواست های ما اصلاح قانون کار بر اساس خواست این کارگران است.

۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار درمانی سازمان تامین اجتماعی است

در ادامه این جلسه، موسوی بیات نماینده انجمن مدیران صنایع کشور با اشاره به طرح ادغام گفت: ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار درمانی سازمان تامین اجتماعی است که توسط کارگران و کارفرمایان پرداخت می شود و به همین دلیل وزارت بهداشت درخواست ادغام دارد. ما به جز صندوق تامین اجتماعی، ۱۸ صندوق دیگر داریم که بهتر است برای آزمون و خطا دولت به سراغ آنها می رفت و اگر در این پروژه موفق می شد این طرح را در صندوق تامین اجتماعی اجرایی می کرد.

دهقان کیا نماینده بازنشستگان کشور نیز با گلایه از عدم پرداخت سهم دولت از اعتبارات تامین اجتماعی گفت: سهم دولت ۱۸ میلیارد تومان است که این سهم را نیز به موقع نمی پردازد در حالی که اگر کارفرمایان با تاخیر حق بیمه خود را پرداخت کنند، شامل جریمه های بالا می شوند و دفتر بیمه کارگران را تمدید نمی کنند.

وی با بیان اینکه بدهی دولت به تامین اجتماعی در دولت های گذشته ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در دو دولت گذشته این میزان به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسید، گفت: در حال حاضر این بدهی نزدیک به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که در صورت ادامه پیدا کردن این روند، سازمان به ورشکستگی می رسد.

در ادامه این جلسه عطاردیان با تشریح جزئیات بدهی دولت به تامین اجتماعی گفت: دولت در سه حوزه به تامین اجتماعی بدهکار است، نخست ۳ درصدی که باید بر روی حق بیمه ها پرداخت کند، سهمی که باید از سرانه های بهداشت به تامین اجتماعی بدهد و تعهداتی که بر عهده تامین اجتماعی گذاشته مانند بیمه کردن قالیبافان، مداحان و... که دولت قرار بوده به طور کامل پول بیمه آنها را بپردازد و نپرداخته است.

باید نظام تصمیم گیری در تامین اجتماعی را اصلاح کنیم

نماینده کنفدراسیون کارفرمایان ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص علت مقاومت سازمان تامین اجتماعی برای ادغام بخش درمانی در حالیکه به نظر می رسد بیمه شدگان تامین اجتماعی رضایت کمی از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی دارند، تصریح کرد: می خواهند پول ما را از ما بگیرند. ممکن است ما مشکلاتی داشته باشیم که خودمان نیز قبول داریم اما برای اینکه بتوانیم گلی به سر بیمه شدگان بزنیم باید اختیار همین پول را خودمان داشته باشیم به همین دلیل موضوع اصلاح ساختار و تصمیم گیری سه جانبه را مطرح کرده ایم. مثل این می ماند که ما به پدرمان در خصوص هزینه‌کرد حقوقش انتقاد داشته باشیم، آن وقت برای بهتر هزینه کردن پول خانه یمان را به همسایه بدهیم. ابتدا باید نظام تصمیم گیری در تامین اجتماعی را اصلاح کنیم آن وقت که همه چیز سر جای خودش قرار گرفت این ایرادات برطرف می شود و مطمئن باشید بیمارستان های دولتی هزار مرتبه از بیمارستان تامین اجتماعی بدتر است.

در ادامه این جلسه، محمد اشرفی، سخنگوی شورای عالی تشکل ها با تاکید بر اینکه مشکل اصلی تامین اجتماعی عدم تصمیم گیری سرمایه گذاران اصلی یعنی کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان است، گفت: باید نظام سه جانبه گرایی در تامین اجتماعی تحقق پیدا کند.

سخنگوی شورای عالی تشکل ها ادامه داد: یکی از دلایل افزایش چند برابری بدهی ها در دولت کنونی، تغییرات مداوم در مدیریت ها است. در دولت گذشته و دولت فعلی بارها مدیران سازمان تامین اجتماعی و شستا تغییر کرد و وقتی ثبات مدیریتی وجود نداشته باشد، مطمئنا شاهد عملکرد موفقی را نخواهیم بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: