کد خبر: ۱۲۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
علیرضا اولیایی‌منش، مدیرکل دفتر ارزیابی، فن‌آوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت در خصوص مبحث گایدلاین‌ها و اهمیت توجه به آن گفت: «گایدلاین تاریخچه طولانی در جهان دارد و آن چیزی که در ایران اتفاق می‌افتد جدا از برنامه‌هایی نیست که در دنیا انجام می‌شود.
شفا آنلاین:  وزارت بهداشت نیز در دوره‌های مختلف اقداماتی را در حوزه تدوین و بومی‌سازی در این زمینه انجام داده و همواره با مشکلاتی مواجه بود که در حال رفع شدن است تا اشکالات برطرف شده و اقدامات گسترش یابد.»

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  وی ادامه داد: « در حال حاضر کشور در جایگاهی قرار دارد که بسیاری از محققان و متخصیین بالینی در گایدلاین‌نویسی نقش دارند و بیش از 70 مرکز تدوین راهنماهای بالینی وجود دارد که گردانندگان اصلی آن متخصصین بالینی هستند.

 این موضوع نشان از توسعه بومی سازی و تدوین گایدلاین در کشور دارد.» اولیایی‌منش با بیان اینکه بحث گایدلاین‌ها در حوزه اجرا به زیرساخت‌های الکترونیک، قانونی و ... نیاز دارد، گفت: « یکی از مهمترین زیرساخت‌ها این است که بیمه‌ها همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت در اجرای گایدلاین داشته باشند. در واقع باید گفت که بیمه یکی از ارکان اصلی اجرای گایدلاین است و بدون آن این موضوع عملیاتی نخواهد شد. باید به این نکته توجه داشت که پرداخت کننده 70 تا 80 درصد اهرم اجرای گایدلاین را بر عهده دارد.اگر وزارت بهداشت بر همکاری بیمه تاکید دارد به این دلیل است که از اجرا مطمئن شویم.» وی به نگرانی وزارت بهداشت در خصوص گایدلاین‌ها اشاره کرد و افزود: «یکی از نگرانی‌های وزارت بهداشت همواره این بوده که بیمه به دلیل گایلدلاین‌ها کسورات غیرمنطقی به پرونده‌ها اعمال کند در حالی که در دنیا بیشترین امتیاز را به قضاوت پزشک می‌دهند. این موضوع هم از جنبه مثبت و هم جنبه منفی برخوردار است.

 در کشور انگلیس که مادرگایدلاین نویسی در جهان به شمار می‌رود اجرای آن به صورت اختیاری است. ما انتظار داریم که بیمه همکاری همراه با روشنفکری با ما داشته باشد و این موضوع را محملی برای کم کردن درآمد بیمارستان‌ها قرار ندهند.

این موضوع یکی از موانعی است که در حال حاضر در اجرای گایدلاین با آن مواجه هستیم.» اولیایی‌منش ایجاد مشوق‌ برای اساتیدی که براساس گایدلاین‌ها عمل می‌کنند را یکی از اقدامات موثر برای اجرایی شدن آن دانست و ادامه داد: «طی دو سال گذشته در حوزه تدوین و دستورالعمل‌های بالینی تحول بزرگی رخ داده است. در حال حاضر بیش از 80 دستورالعمل و 110 گایدلاین و راهنماهای بالینی در سایت وزارت بهداشت قرار داده شده که از قابلیت اجرایی برخوردارند ولی هنوز زیرساخت‌های آی‌تی در تمام بیمارستان‌ها فراهم نیست. البته در حال حاضر پایلوت زیرساخت‌های آی‌تی در دانشگاه مشهد و شیراز در حال انجام است و به طور مرتب اقداماتی در حال انجام است ولی ممکن است خبررسانی‌های کاملی در این حوزه صورت نگرفته باشد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: