کد خبر: ۱۲۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 05
دیالیز صفاقی یا همان دیالیز شکمی کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد اما متاسفانه در کشور ما مهجور مانده است.
شفا آنلاین:شهناز اتابک فوق تخصص کلیه و متخصص داخلی بیان کرد: وقتی کارکرد کلیه به 10 درصد برسد به دنبال جایگزنی کارکرد آن هستیم که توسط یکی از سه روش پیوند، دیالیز خونی و یا دیالیز صفاقی (شکمی) انجام می شود.

به گزارش شفا آنلاین،وی تصریح کرد: یکی از مناسبترین درمان های کارکرد پایین کلیه دیالیز صفاقی است که در این روش بیمار پس از آموزش و یادگیری نحوه دیالیز کردن، روزی چهار نوبت در خانه اینکار را انجام داده و نیازمند مراجعه به بیمارستان نیست.

این متخصص داخلی جلوگیری از انتقال خون آلوده را مهمترین مزیت دیالیز صفاقی عنوان کرد و افزود: به تازگی دستگاهی به نام سایتلر هم به دیالیز صفاقی اضافه شده که بیمار از شب تا صبح با اتصال به آن دیالیز را انجام می دهد و در صورت نیاز در طول روز هم یکبار این کار را تکرار می کند که به این نوع دیالیز، دیالیز صفاقی با دستگاه گفته می شود. 

اتابک، رشد کودکان را در روش دیالیز صفاقی به دلیل خروج دائم سموم و نداشتن محدودیت غذایی بسیار بهتر خواند و اظهار داشت: یکی از مهمترین مزایای روش صفاقی حفظ کارکرد باقی مانده کلیه است و از این لحاظ کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد. 

وی با اشاره به مهجور ماندن این نوع دیالیز در کشور ما، تصریح کرد: علی رغم قدمت 19 ساله دیالیز صفاقی شاید کمتر از 3 درصد بیماران توسط این روش دیالیز می شوند و حتی بسیاری از آنها از وجود چنین روش موثری خبر ندارند و می توان گفت ما حق انتخاب را از بیماران خود گرفته ایم. 

به گفته اتابک دیالیز صفاقی در هیچ کشوری به اندازه ایران ناشناخته نیست به طوری که در بسیاری کشورها دیالیز صفاقی کاملا جایگزین همودیالیز شده است. 

این فوق تخصص کلیه با بیان اینکه دیالیز صفاقی در صورت رعایت بهداشت هیچ نوع عفونتی به همراه ندارد، یادآور شد: انجام این نوع دیالیز کاملا رایگان بوده و حتی محلول دیالیز به صورت کاملا رایگان درب منزل تحویل بیمار داده می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: