کد خبر: ۱۲۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
خرما سرشار از فیبر رژیمی است که از جذب کلسترول از دیواره روده جلوگیری می کند و به عنوان ملین از دیواره موکوسی روده بزرگ در برابر مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می کند.
شفا آنلاین>تغذیه>کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، خرما را ماده غذایی با خواص بسیار زیاد و به عنوان محافظی در برابر مواد شیمیایی سرطان زا دانست.

به گزارش شفا آنلاین،فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: خرما، علاوه بر مزه بسیار شیرین و شگفت انگیز، یکی از محبوب ترین میوه ها و منبع سرشاری از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است.
او ادامه داد: خرما سرشار از فیبر رژیمی است که از جذب کلسترول از دیواره روده جلوگیری می کند و به عنوان ملین از دیواره موکوسی روده بزرگ در برابر مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می کند.
شفیعی اضافه کرد: این میوه با داشتن ترکیبات فنولیک، پروسیاندین ها، فلانوئیدها، آنتوسیانین ها، استرول ها و کارتنوئید، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطان، ضد میکروب، ضد التهاب، محافظت کننده دستگاه گوارش، کبد و کلیه و تقویت سیستم ایمنی است.  
این کارشناس ارشد تغذیه، خرما را منبعی از آنتی اکسیدان های فلانوئید پلی فنولیک دانست که در اصطلاح "تانن" نامیده می شود و تانن ها خاصیت ضدعفونی، ضد التهابی و ضد خونریزی دارند.  
شفیعی گفت: خرما منبع خوبی از ویتامینA است(149 واحد بین المللی به ازای 100 گرم) که خاصیت آنتی اکسیدان داشته و برای عملکرد بینایی ضروری است؛ همچنین دارای ترکیبی از فلانوئیدهای مانند بتاکاروتن، لوتئین است، این آنتی اکسیدان ها سلول ها و بافت های بدن را از اثرات سوء رادیکال های آزاد، حفظ می کند.  
او با اشاره به اینکه پتاسیم جزء مهمی از سلول ها و مایعات بدن است که به تنظیم ضربان قلب و فشارخون کمک می کند و بدن را از خطرهای حمله قلبی و بیماری های عروقی کرونر قلب حفظ می کند، افزود: خرما سرشار از پتاسیم است به گونه ای که 100گرم خرما حاوی 696میلی گرم پتاسیم است. 
برچسب ها: خرما ، سرطان ، حمله قلبی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: