کد خبر: ۱۲۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 03
با نزدیک شدن به اربعین حسینی مرکز پزشکی حج و زیارت و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همانند هر سال اقدامات خود را برای خدمت به زائران تشریح کردند.
شفا آنلاین:چرا که طبق روال سال‌های گذشته، پوشش خدمات امداد و نجات در داخل کشور و ارائه خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی در کشور عراق به جمعیت هلال‌احمر واگذار شده است. آن‌طور که سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفته است در اربعین امسال بیش از 2000 نیرو خدمات لازم را به زائرین ارائه خواهند کرد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید گرچه پیش‌بینی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که امسال تعداد زائران بیش از سالهای گذشته خواهد بود و مسئولان باید با آمادگی بیشتری حضور داشته باشند.

       وی همچنین از بهبود وضعیت چادرهای درمانی و امکانات رفاهی مناسب برای ارائه دهندگان خدمت خبر داد و گفت: «در این چادرها پزشک متخصص، پزشک عمومی، پرستار زن و مرد، نیروهای امدادگر، نیروهای بهداشتی و تکنسین‌های اورژانس حضور دارند و چادرها هم به تجهیزاتی مانند دستگاه نوار قلب، شوک مصنوعی و اکسیژن‌ساز مجهز هستند.» مرعشی از افزایش تعداد آمبولانس‌ها نیز در اربعین امسال خبر داد و افزود: «در سال گذشته شاهد تصادفات زیادی بودیم و به همین دلیل دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در این مکان مستقر می‌شود. به‌طور کلی ۶ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۶ دستگاه آمبولانس در خاک عراق مستقر می‌کنیم. همچنین ۲۵۰ قلم دارو و همچنین ۸۰ قلم تجهیزات پزشکی به عراق ارسال کرده‌ایم.»

       با توجه به پیش‌بینی افزایش 2 برابری تعداد زائران در اربعین امسال، مرعشی توصیه کرد که زائران مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، تنفسی و... که داروهای خاص مصرف می‌کنند حتما داروهایشان را به همراه داشته باشند، چراکه امکان وارد کردن هر نوع دارویی به عراق وجود ندارد. همچنین براساس اعلام عراق امکانات بیمارستان‌های نجف و کربلا با توجه به افزایش زائران محدود است بنابراین ممکن است اقدامات دیالیز برای بیماران با مشکل مواجه شود به همین دلیل بهتر است این بیماران در فرصت‌های دیگری که شرایط بیمارستانی نجف و کربلا مناسب باشد به زیارت کربلا سفر کنند.

       رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر همچنین از زائرانی که هنوز برای رفتن به کربلا ثبت‌نام نکرده‌اند در خواست کرد که حتما در سامانه سما ثبت‌نام کنند و در این خصوص توضیح داد: «این سامانه تسهیلاتی از جمله بیمه و درمان را برای زائران فراهم می‌کند. هزینه خدمات درمانی در کشور عراق افزایش یافته و اگر زائری بیمه نباشد، خودش باید هزینه آن را پرداخت کند، اما اگر تحت پوشش بیمه رفته باشند، نماینده بیمه تمام هزینه درمانی زائر را پرداخت می‌کند. همچنین خدمات در چادرها رایگان و برای همه مسلمانان است. در درمانگاه‌های نجف و کربلا نیز ارائه خدمات برای زائران ایرانی به صورت رایگان صورت می‌گیرد. همچنین اگر اقدامات درمانی زائران بعد از اربعین در داخل کشور هم ادامه داشته باشد، درمان‌شان در داخل کشور هم تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد.»

       به گفته مرعشی، ویزیت پزشک متخصص در عراق ۷۰ هزار تومان و ورودی به بیمارستان‌های عراق ۱۰۰ دلار است، بنابراین توصیه می‌کنیم که زائران حق بیمه خود را پرداخت کنند تا در عراق دچار مشکل نشوند.

       وی با بیان اینکه تیم‌های پیش پرواز پزشکی ایران برای راه‌اندازی درمانگاه‌ها به عراق از 16 آبان و تیم‌های دیگر از 19 تا 23 آبان به عراق اعزام خواهند شد، افزود: «مسائل بهداشتی نیز با وزارت بهداشت است که 40 کارشناساس بهداشتی از هتل‌ها و مراکز تهیه غذا بازرسی خواهند کرد.»

       رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در پاسخ به سوالی درباره تزریق واکسن مننژیت برای سفر به عراق گفت: «طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی نیازی نیست که برای سفر به کشور عراق واکسن مننژیت تزریق شود.توصیه کلی وجود دارد که افراد بالای 60 سال که بیماری مزمن دارند، واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.»

       مرعشی با بیان اینکه سال گذشته بیماری تنفسی و مشکلات عضلاتی بیشترین مشکلات زائران بوده است، به مشکلات تغذیه‌ای و احتمال بروز وبا نیز اشاره کرد و افزود: «مسمومیت غذایی به دلیل بهداشت پایین در کشور عراق تقریبا در موارد زیاد به وقوع می‌پیوندد و زائران باید تمهیدات لازم را در این زمینه پیش‌بینی کنند. در سال گذشته هیچ موردی از وبا گزارش نشده است و ما نیز انتظار داریم اگر اتفاق خاصی نیفتد، همان بیماری‌هایی که در سال قبل وجود داشت، اتفاق افتد.»

آماده‌باش بیش از ۵۰۰ پایگاه امدادی هلال‌احمر
       همچنین شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ پایگاه امدادونجات به حالت آماده‌باش هستند، گفت: « ۳۴۰ نفر نیروی نجاتگر همراه با کادر پزشک و پرستار و ۱۷ تیم عملیاتی در نقاط مختلف عراق چه در بین راه و چه در نجف، سامرا و ... مستقر می‌شوند به طوری که امسال با رویکردی جدید اقدامات را انجام خواهیم داد.»

       وی از افزایش سه برابری نیروها و تجهیزات در کشور عراق خبر داد و گفت: «این اقدامات برای این است که در زمان بحران بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم و فعالیت‌های پزشکی و امداد و نجات را انجام دهیم.»

       فتحی افزود: «در استان‌های مرزی به ویژه در خوزستان و ایلام افزایش ۷۰ درصدی خدمات را داریم؛ به طوریکه پایگاه‌های بین شهری را به میزان ۷۰ درصد افزایش دادیم که از پانزدهم آبان ماه کارشان را آغاز می‌کنند. همچنین در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه سه قرارگاه برپا کردیم که عمدتا برای این است که اگر در این دو استان به دلیل تجمع زائران دچار مشکل شدیم یا در داخل عراق اتفاق خاصی افتاد و نیاز به انتقال مصدومین داشتیم، بتوانند وارد عمل شوند. همچنین 26 دستگاه آمبولانس در مسیر کربلا و نجف در نظر گرفته شده و اگر در عراق اتفاق خاصی رخ دهد، آنها می‌توانند مجروحان را از طریق این آمبولانس‌ها به خارج از کشور عراق و به ایران منتقل کنند.»

       فتحی گفت: «4 بالگرد در مرز ایلام و خوزستان پیش‌بینی شده و به احتمال زیاد یک بالگرد دیگر به این منظور اضافه شود. همچنین خودروهای ارتباطی لازم درنظر گرفته شده و در حال رایزنی با مسئولان عراق هستیم تا این امکان نیز در کشورشان برای ما میسر شود.»

       به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، قرارگاه مرکزی امدادی برای اربعین نیز در سازمان امداد و نجات در تهران برپا خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: