کد خبر: ۱۲۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
بررسی های پژوهشگران سوئدی نشان می دهد که لباس ها حاوی صدها مواد شیمیایی هستند که جدای از مواد تولید کننده شان بوده و حتی پس از شستشو نیز بسیاری از آن ها بر لباس باقی می مانند و خطر ابتلای افراد را به حساسیت های پوستی و آلرژی افزایش می دهند.

شفا آنلاین:مطالعات جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه استکهلم (Stockholm University) سوئد نشان می دهد که برخی سموم و مواد شیمیایی موجود در لباس ها حتی پس از شستشو نیز در آن ها باقی می مانند. پژوهشگران شصت دست لباس از زنجیره لباس های سوئدی و لباس های بین المللی را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند و دریافتند که صدها ماده شیمیایی در این لباس ها وجود دارد که حتی پس از شستشو نیز بسیاری از آن ها باقی می مانند .

به گزارش شفا آنلاین:قابل توجه است ، بیشتر این مواد شیمیایی که شناسایی شده اند در میان مواد شیمیایی به کار رفته در زمان تولید پارچه و لباس وجود نداشته و احتمال می رود که این مواد در طول حمل و نقل ، جابه جایی و لمس لباس ها را آلوده کرده باشند . 

 قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می تواند خطر ابتلا به حساسیت و آلرژی هایی مانند حساسیت های پوستی را افزایش دهد . همچنین این مواد می توانند اثرات سوئی بر سلامت افراد و محیط زیست داشته باشند

علاوه بر موارد فوق، این محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می تواند خطر ابتلا به حساسیت و آلرژی همانند حساسیت های پوستی را افزایش دهد . همچنین این مواد می توانند اثرات سوئی بر سلامت افراد و محیط زیست داشته باشند .

جووانا لونگو (Giovanna Luongo) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با این مواد شیمیایی می گوید : « برخی از این مواد شیمیایی سرطان زا بوده و همچنین باعث آلودگی محیط های آبی و دریایی می شوند . »

بر اساس آزمایش های انجام شده ، مشخص شده که این مواد می توانند به پوست نفوذ کرده و تاثیرات منفی را بر سلامت آن بر جای گذارند. در این مطالعات چهار گروه از این مواد شیمیایی مورد بررسی و آنالیز قرار گرفتند و به واسطه اطلاعات به دست آمده ، می توان گفت که کوینولین (quinolines) و آمین های آروماتیک (aromatic amines) در بالاترین غلظت پلی استر قرار دارند . کتان از غلظت بالایی از بنزوتیازول (benzothiazoles) برخوردار است و هیچ تفاوتی با کتان آلی نیز وجود ندارد .

قابل توجه است که در مرحله بعدی بررسی ها ، لباس های مورد مطالعه قرار گرفته ، شسته شده و مجددا برای آزمایش های مواد شیمیایی مورد بررسی قرار گرفتند . مواد شیمیایی که در فرآیند شستشو از لباس جدا شده و وارد آب می شوند ، تهدیدی برای محیط زیست آبی خواهند بود و مواد شیمیایی باقی مانده بر روی لباس ها نیز خطری بالقوه در ابتلا افراد به بیماری های پوستی محسوب می شوند .

لازم به توضیح است که این مطالعات و پژوهش ها مشخص نکرده که تا چه حد و چگونه این مواد شیمیایی موجود در لباس می تواند خطرناک باشد و چه مدت طول می کشد اثر منفی آنها بر سلامت فرد نمایان شود . به نظر می رسد محققان نیازمند تحقیقات و بررسی های بیشتری در این رابطه هستند تا بتوانند پاسخ این پرسش ها را پیدا کنند .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: