کد خبر: ۱۲۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
یکی از مولفه‌های اصلی سلامت، توانایی در حفظ حالت اندامی مناسب و حرکت دادن دست‌ها و پاها برای انجام تمام وظایف و فعالیت‌ها است.
شفا آنلاین: اکثر ما به نحوی می‌توانیم با بیماری‌های گوناگون و حتی پیشرونده خود کنار بیاییم، به شرطی که خللی در وظایف شغلی‌مان ایجاد نشود، مشکلی در مراقبت از خانواده‌مان به وجود نیاید و بتوانیم در کنار عزیزان‌مان از لحظات خوش زندگی لذت ببریم. لازمه تمام این فعالیت‌ها حرکت بدون درد یا دشواری است.

به گزارش شفا آنلاین:متخصص فیزیوتراپی موارد زیر را بررسی می‌کند:
سابقه پزشکی
عوارض یا مشکل‌های فعلی
شدت درد، عوامل تشدید کننده یا تسکین دهنده مشکل
چگونگی تاثیرگذاری مشکل بر فعالیت‌های روزانه یا رویارویی با محدودیت‌های عملکردی
اهداف فیزیوتراپی
داروها، آزمایش‌ها و عمل‌های مرتبط با سلامت

در مرحله بعد متخصص فیزیوتراپی ارزیابی جسمی را انجام می‌دهد که معمولا شامل موارد زیر می‌شود:
معاینه با دست: لمس اطراف موضع درد یا ناراحتی. این معاینه به منظور بررسی وجود حساسیت، ورم، نقص بافت نرم، دمای بافت، التهاب و ... انجام می‌شود.
دامنه حرکتی: متخصص فیزیوتراپی مفصل‌ها را برای بررسی کیفیت حرکت و وجود محدودیت حرکت می‌دهد.

       آزمایش عضلانی: متخصص قدرت و میزان انقباض عضلات را کنترل می‌کند، به درد و ضعف عضلانی توجه می‌کند و غالبا قدرت عضلانی را درجه‌بندی می‌کند. این آزمایش بخشی از غربالگری عصب‌شناختی نیز محسوب می‌شود.

       غربالگری عصب‌شناختی: متخصص نحوه در ار تباط بودن اعصاب را با عضله‌ها بررسی می‌کند و حساسیت نسبت به درد، لمس، ارتعاش یا دما را می‌سنجد. واکنش‌ها نیز کنترل می‌شود.

آزمایش‌های مخصوص: متخصص آزمایش‌های مخصوصی را برای تایید یا رد احتمال ابتلا به مشکل‌های دیگر انجام می‌دهد.
ارزیابی حالت اندامی: وضعیت مفاصل نسبت به حالت ایده‌آل و موقعیت آنها نسبت به یکدیگر بررسی می‌شود.

درمان‌های گوناگون
ده‌ها مداخله درمانی متفاوت وجود دارد که در ادامه به چند مورد از متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
دامنه فعال حرکتی: بیمار بخشی از بدن را در دامنه حرکتی برخلاف جاذبه بالا می‌برد یا حرکت می‌دهد. این روش معمولا یکی از نخستین مدالیته‌هایی است که برای درمان بیماری‌های التهابی مفاصل و آرتروز تجویز می‌شود.

        دامنه حرکتی فعال کمکی: در این روش بیمار از کمک متخصص برای حرکت دادن بدن استفاده می‌کند. این درمان معمولا برای تقویت یا کشش ملایم اعضای بسیار ضعیف بدن تجویز می‌شود.

دوچرخه ثابت با یا بدون مقاومت: این درمان معمولا برای افزایش قدرت و یا بهبود دامنه حرکتی کمر یا پایین تنه و افزایش استقامت قلبی ـ عروقی انجام می‌شود.
آموزش راه رفتن یا گام برداشتن: آنالیز مشکلات راه رفتن از طریق معاینه و بررسی دیداری برهم‌کنش بین کمر و مفصل‌های ران و پا هنگام مراحل مختلف راه رفتن از قبیل تماس اولیه، واکنش تحمل بار، ایستادن در میان دو گام، حالت نهایی، تاب دادن بدن در سه مرحله پیش از گام اولیه، در بین دو گام و در حالت نهایی. بسیاری از مشکلات کمر، ران، پا، مچ پا و کف پا نشات گرفته از ناهنجاری‌های جزئی گام برداشتن است یا این که زمان راه رفتن نمود می‌یابد.
سپید
منبع: pai- academy
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: