کد خبر: ۱۲۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
«سرطان‌ها سومین عامل مرگ‌ و میر در ایران هستند.» این جمله را رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی گفته است
شفا آنلاین: یعنی بعداز تصادفات و بیماری‌های قلبی، عروقی، شیوع و گستردگی سرطان به حدی است که توانسته گوی سومین عامل مرگ‌ومیر را از دیگر عوامل برباید. البته نباید از این حقیقت که تومورها و سرطان‌ها از گذشته تاکنون وجود داشته است، چشم پوشید. اما به دلیل همین شیوع و درگیری انسان با تومور و درد سرطان، محققان همواره به فکر کشف راهی برای درمان آن بودند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  اولین و ابتدایی‌ترین درمانی که برای درمان سرطان وجود داشت، جراحی و برداشتن تومور بود که البته می‌توانست تاحدودی بیمار را بهبود دهد، اما با عوارض فراوانی روبرو بود. چراکه بافت‌های سالم تر آسیب می‌زد. یکی از روش‌های درمان سرطان یا تخفیف موقت آن با استفاده از برخی داروهای خاص است که در اصطلاح پزشکی به آنها شیمی درمانی گفته می‌شود.

کار اصلی این داروهای خاص از بین بردن سلول‌های بیمار، بدون صدمه به بافت‌های مجاور آن است. این نوع از درمان اثراتی هم روی سلول‌ها و بافت‌های بدن دارد. یکی از اثرات این درمان ریزش موهای بدن و خشک شدن پوست است. شیمی درمانی یک شیوه رایج در معالجه بیماری‌ها است که سلول‌ها و بخصوص سلول‌های میکروارگانیسم‌ها و سلول‌های سرطانی را با استفاده از داروهای شیمیای و مواد شیمیایی از بین می‌برد. معنی شیمی درمانی تنها به داروهایی که برای درمان غدد سرطانی استفاده می‌شود محدود نمی‌شود، بلکه آنتی‌بیوتیک‌ها را نیز دربرمی‌گیرد. مردم از شنیدن واژه شیمی درمانی وحشت دارند و براین باورند که هر فردی که شیمی درمانی می‌شود، به بیماری سرطانی و درمان ناپذیری مبتلاست و به‌زودی زندگی را وداع خواهد گفت، در حالی که چنین نیست. بسیاری از بیماران با طی کردن دوره‌ای از آن بهبود پیدا می‌کنند.

       اما پرتودرمانی یا رادیوتراپی، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فیزیک پزشکی است. پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایکس و آلفا و بتا و گاما که یا از دستگاه تابیده می‌شوند یا از داروهای حاوی مواد نشان‌دارشده ساطع می‌شوند، می‌گویند. پرتو درمانی استفاده از پرتوهای یون‌ساز برای ازبین بردن یا کوچک کردن بافت‌های سرطانی است. در این روش در اثر آسیب DNA، سلول‌های ناحیه درمان (بافت هدف) تخریب و ادامه رشد و تقسیم غیر ممکن می‌شود. اگرچه پرتو علاوه بر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رساند، اما اکثر سلول‌های سالم بهبودی خود را دوباره به‌دست می‌آورند. هدف از پرتو درمانی از بین بردن حداکثر سلول‌های سرطانی با حداقل آسیب به بافت‌های سالم است.

 این درمان جای خود را تاجایی باز کرده که 40 درصد درمان‌های غیرجراحی را دربرداشته و سهم شیمی درمانی را به 10 درصد کاهش داده است. امروز در کشورهای پیشرفته 40 درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند؛ در سال‌های گذشته به خاطر تحریم‌ها در زمینه تجهیزات و ورود دارو مشکل داشتیم که در حال حاضر وضعیت بهتر شده است. محمدرضا قوام‌نصیری آمار ابتلا به سرطان را در سال 88، 80 هزار نفر و مرگ و میر ناشی از سرطان را سالانه 35 هزار نفر اعلام کرده است.

       با علم به اینکه در ایران آقایان بیشتر به سرطان پوست، معده و پروستات مبتلا می‌شوند و در کودکان نیز سرطان خون بیشتر از سایر سرطان‌هاست، می‌توان پیشگیری را آغاز کرد. علت سرطان می‌تواند، سرب بنزین‌، ریزگرد، آلودگی هوا و امواج موبایل در ارتباط باشد. همچنین در جهان شیوع تومورهای مغزی افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه قرص‌های ضدبارداری نیز سرطان‌زاست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: