کد خبر: ۱۲۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 01
مدیریت فرد مصدوم در حوادث متفاوت، کار یک نفر نیست و یک گروه کامل و مجرب باید مراحل نجات بیمار را پیش ببرند.
شفا آنلاین:  در این میان، هر فرد متخصص باید وظیفه و کار خود را بداند و به بهترین شکل آنچه را بر دوش دارد انجام دهد. چرا که کوتاهی یکی از این افراد امکان دارد به از دست رفتن جان یک انسان منجر شود. بنابراین مدیریت این گروه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شروین فرهمند، متخصص طب اورژانس و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از اهمیت مدیریت خوب تیم اورژانس می‌گوید.


تیم تروما از چه افرادی تشکیل می‌شود؟
   به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     تیم تروما حلقه‌ای از مجموعه‌ حلقه‌هایی است که می‌تواند به مصدوم ترومایی کمک کند. اگر ما مراقبت‌ها را از فاز پیش‌بیمارستانی شروع کنیم، بنابراین زمانی که بیمار به بیمارستان می‌رسد، اولین جایی که با کادر درمانی مواجه می‌شود، بخش اورژانس است. البته مفهوم تیم تروما بیشتر یک رویکرد از پیش طراحی شده و سازمان‌یافته است تا گروه پزشکی. این گروه که شامل پزشکان و کارکنان غیر پزشک می‌شود باید بتوانند در حداقل زمان بهترین کیفیت درمانی را به بیمار ارائه دهند. در مراکز مختلف با نوع خدمات‌دهی مختلف، اندازه این گروه متغیر است. حداقل افرادی که باید در این گروه وجود داشته باشند، در کوچک ترین گروه ممکن، یک پزشک و یک پرستار و یک کمک بهیار است. اما در بیمارستان‌های تخصصی و شهری بزرگ، این گروه شامل رهبر تیم، متخصص طب اورژانس، جراح تروما، مسئول اداره راه هوایی و دستیارش، پزشک کمکی رهبر تیم، پرستار اول و دوم، که پرستار دوم تمام اطلاعات موجود در رابطه با بیمار را جمع و منتقل می‌کند و حداقل یک تکنسین رادیولوژی و تکنسین آزمایشگاه است.

مسئولیت تیم تروما کجا به پایان می‌رسد؟
       مسئولیت تیم تروما زمانی به پایان می‌رسد که تکلیف بیمار مشخص شده باشد یعنی یا فوت کرده یا برای اقدامات جراحی به باقی بخش‌های بیمارستانی مانند ارتوپدی، مغز و اعصاب و یا مراقبت‌های ویژه منتقل شده باشد. گاهی هم خطر به صورت کامل برطرف شده و بیمار می‌تواند تا زمان ترخیص در بخش بستری شود. هر زمان که شرایط بیمار به یکی از این موارد رسید وظایف تیم تروما هم پایان پیدا کرده است.

تا چه اندازه تیم تروما می‌تواند روی بیمار جراحی انجام دهد؟
       اعمال جراحی وجود دارد که انجام آنها روی بیمار نجات‌بخش و گاه فوری است، مانند گذاشتن لوله در راه دستگاه تنفسی. این اعمال کوچک بالای سر بیمار در اتاق تروما قابل انجام است ولی در رابطه با اعمال جراحی پیشرفته بیمار حتماً باید به بخش مربوطه منتقل شود.

در زمینه ارتباط بین بخش تروما با بقیه بخش‌های تخصصی بیمارستان چه مشکلاتی وجود دارد؟
       هنوز نوع تفکری که باید پشتیبان همکاری‌های مختلف بین بخش‌های یک سازمان باشد، در کارکنان جا نیفتاده است. آشنا نبودن با این مفهوم همکاری، مهم‌ترین مانع برای انجام مسئولیت تیم تروما است. منظور از همکاری، سازمان‌دهی یک تیم است که خدمات آنها باید به فردی ارائه شود. این همکاری می‌تواند هم بین اعضای خود گروه تروما باشد و هم بین این گروه با بخش‌های دیگر بیمارستانی. پروتکلی باید مشخص باشد که در آن هر فرد وظیفه اصلی خودش را بشناسد.

ممکن است همراهان بیمار چه مشکلاتی برای تیم تروما به وجود بیاورند؟
       اتفاقاً یکی از وظایف تیم تروما این است که از ورود افراد متفرقه به داخل بخشی که کارهای درمانی انجام می‌شود، جلوگیری کند. از طرفی هم باید اطلاعات لازم در رابطه با بیمار از همراهان اخذ شود. این هم جزو بخشی از پروتکل است که باید از پیش، سازماندهی شده باشد. این‌که اطلاعات مورد نیاز از چه کسی و به چه نحوی باید گرفته شود و همراه بیمار و خود بیمار در کجا باید مستقر باشند، همگی از جمله مواردی است که در گروه تروما جای مشخصی دارد و به صورت نظام‌مند انجام می‌شود. رهبر تیم فردی است که می‌تواند اطلاعاتی را که مناسب می‌داند به همراهان بیمار بدهد و سرپرستار فردی است که اطلاعات مورد نیاز را از همراهان یا خود بیمار دریافت می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: