کد خبر: ۱۲۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 31
ندول‌های تیروئید نوعی برجستگی جامد یا حاوی مایع هستند که روی تیروئید تشکیل می‌شوند. تیروئید غده کوچکی است که در قاعده گردن و کمی بالاتر از استرنوم قرار دارد.
 شفا آنلاین:  اکثر ندول‌های تیروئیدی جدی نبوده و علائمی در پی ندارند. سرطان تیروئید مسئول درصد اندکی از ندول‌های تیروئیدی است.

     به گزارش شفا آنلاین:  معمولا تا زمانی که پزشک طی معاینات بالینی روتین متوجه ندول‌های تیروئیدی نشود، شما از وجود آنها با خبر نمی‌شوید. با این حال، ممکن است برخی ندول‌های تیروئیدی به حدی بزرگ شوند که قابل مشاهده بوده و تنفس یا بلع را مشکل سازند.
راه‌های درمان به نوع ندول‌های تیروئیدی بستگی دارد.

نشانه‌ها
       بیشتر ندول‌های تیروئیدی علامت یا نشانه‌ای ایجاد نمی‌کنند. گاهی برخی از ندول‌ها به حدی بزرگ می‌شوند که می‌توانند:
احساس شوند.
دیده شوند، معمولا به صورت یک برجستگی قاعده گردن شما مشاهده می‌شوند.
به نای یا مری شما فشار وارد کند و موجب کوتاهی نفس یا سختی در بلع شود.

       در برخی موارد ندول‌های تیروئیدی، تیروکسین بیشتری تولید می‌کنند که نوعی هورمون مترشحه از تیروئید است. تیروکسین اضافی می‌تواند علائم پرکاری تیروئید را از جمله کاهش وزن بدون دلیل ایجاد کند.

       موارد اندکی از ندول‌های تیروئیدی سرطانی (بدخیم) هستند اما قضاوت در مورد نوع ندول بدخیم براساس علائم به تنهایی مشکل است. اگرچه اندازه، پیشگویی کننده بدخیم بودن یا نبودن ندول نیست، تومورهای سرطانی تیروئید احتمالا توده‌هایی با اندازه بزرگ هستند تا اینکه سرعت رشد بالایی داشته باشند.

علت
چندین عامل می‌تواند سبب ایجاد ندول روی غده تیروئید شود، از جمله:
کمبود ید: گاهی فقدان ید در رژیم غذایی شما می‌تواند سبب ایجاد ندول‌های تیروئیدی شود.

        رشد بیش از حد بافت‌های نرمال تیروئید: علت این امر نامشخص است اما چنین رشدی – که گاهی به آدنومای تیروئید نسبت داده می‌شود – غیرسرطانی بوده و علیرغم علائم آزار دهنده ناشی از اندازه آن، جدی در نظر گرفته نمی‌شود. برخی آدنومای تیروئیدی (خودایمنی یا پرکاری ندول‌های تیروئیدی) سبب تولید هورمون‌های تیروئیدی خارج از اثر تنظیمی نرمال غده هیپوفیز شده و منجر به تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئید (پرکاری تیروئید) می‌شوند.

        کیست تیروئید: حفره‌های پُر از مایع (کیست) در تیروئید، عمدتا ناشی از آدنومای تخریب کننده تیروئید هستند. اغلب، بخش‌های جامد با مایع درون کیست‌های تیروئیدی مخلوط می‌شوند. کیست‌ها معمولا خوش‌خیم بوده اما گاهی اجزاء جامد بدخیم هم دارند.

        التهاب مزمن تیروئید (تیروئیدیت): بیماری هاشیموتو یک اختلال تیروئیدی است که می‌تواند سبب التهاب تیروئید و بزرگی ندول شود. این بیماری اغلب با کاهش فعالیت غده تیروئید (کم‌کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم) مرتبط است.

        گواتر مولتی‌ندولار: گواتر واژه‌ای است که برای توصیف هرگونه بزرگی غده تیروئید به‌کار می‌رود که می‌تواند ناشی از کمبود ید یا هر اختلال تیروئیدی دیگری باشد. گواتر مولتی‌ندولار حاوی چندین ندول مجزا است اما علت آن خیلی مشخص نیست.

        سرطان تیروئید: اگرچه احتمال بدخیمی ندول‌ها اندک است، اگر دارای یکی از موارد: سابقه فامیلی سرطان تیروئیدی یا هر سرطان اندوکرین دیگر، سن کمتر از 30 یا بیشتر از 60 سال، جنسیت مذکر یا سابقه مواجهه با اشعه به ویژه در ناحیه سر و گردن هستید، در معرض خطر بالاتری قرار دارید. ندولی که بزرگ بوده و سخت است یا موجب درد یا ناراحتی می‌شود خطر بیشتری برای بدخیمی دارد.

عوارض
عوارض مرتبط با ندول های تیروئیدی عبارتند از:
◙ مشکلات بلع یا تنفس: ندول های بزرگ یا گواتر مولتی‌ندولار – بزرگی غده تیروئید و حاوی چندین ندول مجزا – می‌تواند با عمل بلع یا تنفس تداخل کند.
◙ پرکاری تیروئید: ممکن است زمانی مشکلات بروز کنند که ندول یا گواتر، هورمون‌های تیروئیدی تولید می‌کنند و منجر به پرکاری تیروئید می‌شوند. پرکاری تیروئید می‌تواند منجر به کاهش

       وزن، تضعیف و تحلیل عضلات، عدم تحمل گرما، اضطراب و تحریک پذیری شود. عوارض بالقوه پرکاری تیروئید شامل ضربان قلب نامنظم (فیبریلاسیون شریانی)، تحلیل استخوان‌ها (پوکی استخوان) و بحران تیروتوکسیک بوده که یک حمله شدید از علائم و نشانه‌هایی است که بالقوه تهدید کننده زندگی بوده و نیازمند مراقبت پزشکی فوری است.

       ◙ مشکلات مرتبط با سرطان تیروئید: اگر ندول تیروئیدی پیش‌سرطانی باشد، معمولا نیاز به جراحی دارد. به طور معمول، همه غده تیروئید یا بخشی از آن برداشته می‌شود و پس از آن تا پایان عمر، درمان جایگزینی هورمون های تیروئیدی لازم است. بیشتر سرطان‌های تیروئیدی سریع تشخیص داده می‌شوند و پیش‌آگهی خوبی دارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
       اگرچه بیشتر ندول‌های تیروئیدی غیرسرطانی (خوش‌خیم) هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، در صورت تورم در گردن به ویژه اگر مشکلات تنفسی یا سختی در بلع دارید از پزشک خود بخواهید شما را معاینه کند. این امر برای ارزیابی احتمال سرطان اهمیت بسیاری دارد. همچنین در صورتی که علائم و نشانه‌هایی از پرکاری تیروئید دارید به پزشک مراجعه کنید، از جمله این نشانه‌ها:
• کاهش وزن ناگهانی، حتی اگر اشتهای شما نرمال بوده یا افزایش یافته است.
• تپش قلب
• سختی در خوابیدن
• ضعف عضلانی
• اضطراب یا تحریک‌پذیری
سپید
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: