کد خبر: ۱۲۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 31
درحالی‌که رای‌دهندگان باید در چهار شهر آمریکا درباره وضع مالیات بر نوشابه‌های گازدار تصمیم بگیرند، یک بررسی جدید نشان می‌دهد پس‌ازاینکه شهر برکلی در شمال کالیفرنیا برای نخستین بار در آمریکا بر این نوشابه‌ها مالیات وضع کرد، در محلات کم‌درآمد این شهر مصرف نوشابه‌های شیرین‌شده بیشتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است.
شفا آنلاین:   ساکنان برکلی در سال ۲۰۱۴ به وضع یک مالیات یک پنی به ازای هر اونس (۲۸ گرم) نوشابه‌های گازدار و سایر نوشابه‌های شیرین رای دادند تا بتوان مصرف این نوشابه‌ها را کاهش داد و با موج رو به افزایش دیابت و چاقی مقابله کرد. پس‌ازاینکه در ماه مارس ۲۰۱۵ این مالیات به مرحله اجرا درآمد، بر اساس مقاله‌ای که در ماه اکتبر در ژورنال بهداشت عمومی آمریکا منتشر شده است، ساکنان دو محله کم‌درآمد این شهر گزارش کردند که نسبت به سال پیش مصرف همه نوشابه‌های شیرین‌شده را ۲۱ درصد و مصرف نوشابه‌های گازدار را ۲۶ درصد کاهش داده‌اند.

   به گزارش شفا آنلاین:    دکتر کریستین مدسن، نویسنده اصلی این مقاله دراین‌باره گفت:‌ «از چشم‌انداز بهداشت عمومی، این کاهش تاثیر بزرگی شمرده می‌شود. این مداخله با وضع مالیات بیشتر از هر اقدام قبلی دیگر در تغییر رفتار تغذیه‌ای افراد موثر بوده است.»

       مدسن که استاد بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است، گفت که کاهش مصرف نوشابه‌های شیرین فراتر از انتظارات بود، هرچند که این نتایج با کاهش مشاهده‌شده در مصرف نوشابه در محلات کم‌درآمد در مکزیک پس از وضع مالیات ملی بر نوشابه‌های شیرین‌شده با قند هماهنگی داشت.

       نتایج شهر برکلی، همچنین خوشایند ماریون نستله استاد تغذیه، مطالعات غذایی و بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک است.

او دراین‌باره گفت: «من انتظار نداشتم که وضع مالیات این‌قدر تاثیرگذار باشد.»

       صنعت نوشابه‌سازی میلیون‌ها دلار را صرف کرده است تا مانع وضع مالیات بر نوشابه‌های شیرین در چندین شهر آمریکا شود اما این مالیات به‌آسانی با ۷۶ درصد رای مثبت در برکلی به تصویب رسید. این مالیات علاوه بر نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های با طعم میوه شیرین‌شده، نوشابه‌های انرژی‌زا مانند ردبول و نوشیدنی‌های کافئین داری ماند فراپوچینو و آیس کافی را هم پوشش می‌دهد. نوشابه‌های رژیمی از این مالیات مستثنا شده‌اند.

       شورای شهر فیلادلفیا در ماه ژوئن بر نوشابه‌های شیرین‌شده با قند، مالیات وضع کرد. این مالیات 5/1 درصدی به ازای هر اونس قرار است در ماه ژانویه اعمال شود، هرچند گروه‌های تجاری نوشابه‌های گازدار برای جلوگیری از این مالیات به دادگاه شکایت کرده‌اند.

       در همین حال، رای‌دهندگان در شهرهای بولدر، کلرادو و ناحیه خلیج در سانفرانسیسکو، اوکلند و آلبانی در ۸ نوامبر درباره وضع یا عدم وضع مالیات بر نوشابه‌های شیرین رای خواهند داد.

       رای‌دهندگان در سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۴ هم درباره وضع مالیات بر نوشابه‌های گازدار رای داده بودند، اما در آن هنگام دوسوم آرای موافق که برای وضع این مالیات لازم بود، به دست نیامد.

       مقامات بهداشت عمومی و سیاستمداران به بررسی برکلی به‌عنوان شاهدی درباره قدرت اعمال مالیات برای جلوگیری از مصرف نوشابه‌های شیرین‌شده در محلات کم‌درآمد اشاره می‌کنند.

       مالیا کوهن، ناظر شهر سانفرانسیسکو گفت: «این بررسی یک‌بار دیگر روشن می‌کند وضع مالیات بر نوشابه‌های شیرین چه تاثیر قدرتمندی در تغییر میزان مصرف آن‌ها دارد.» او گفت: «درست مانند سیگار، نوشابه‌های گازدار کالاهایی هستند که می‌توانیم بدون وجود آن‌ها بی‌هیچ مشکلی زندگی کنیم»

       پژوهشگران در برکلی از ۸۷۳ فرد بزرگسال که در محلات کم‌درآمد در این شهر زندگی می‌کردند و ۱۸۰۶ بزرگسال در محلات مشابه در شهرهای مجاور سانفرانسیسکو و اوکلند قبل و چند ماه بعد از وضع مالیات بر نوشابه‌های گازدار نظرخواهی کردند.

       میزان مصرف نوشابه‌های شیرین‌شده در برکلی در طول این مدت کاهش یافته بود، درحالی‌که در همین دوره زمانی این میزان در سانفرانسیسکو و اوکلند اندکی افزایش یافته بود. پس از وضع مالیات، در برکلی مصرف آب ۶۳ درصد بالا رفته بود، درحالی‌که این افزایش در سانفرانسیسکو و اوکلند فقط ۱۹ درصد بود.

       پژوهشگران این افزایش در مصرف آب را به موج گرما در آن هنگام نسبت می‌دهند، اما در مقابل انجمن نوشابه آمریکا این نتیجه را نمونه‌ای از خطای این پژوهش می‌شمارند.

       برد ویلیامز، اقتصاددانی که برای این گروه تجاری کار می‌کند، از این پژوهش انتقاد کرد و گفت که در آن «روش‌شناسی غیرقابل‌اعتماد و نادقیق» استفاده شده است و نتایج «نامعقولی» به‌دست‌آمده است.

       نستله گفت که انتقادات این انجمن ممکن است تا حدی حقیقت داشته باشد، اما درمجموع آن را رد کرد.

       او گفت: «آشکار است که انجمن نوشابه آمریکا قصد حمله به این نتایج را دارد. قاعده شماره یک برای چنین کاری: تردید ایجاد کردن در نتایج پژوهش‌های علمی است.»

       کارشناسان بهداشت عمومی اعتقاد دارند که نوشابه‌های گازدار در رساندن میزان چاقی آمریکاییان به بالاترین حد در جهان نقش دارند. تخمین زده می‌شود که آمریکا در سال ۲۰۱۲ برای درمان عوارض مربوط به چاقی ۱۹۰ میلیارد دلار هزینه کرده باشد.سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: