کد خبر: ۱۲۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 30
در ده سال گذشته چندین داروی جدید تولید شده‌اند. آنها روی پیام‌رسان‌های مختلفی (مانند سرتونین) در مغز کار می‌کنند و به داروهای غیرمرسوم یا نسل دوم معروفند.
شفا آنلاین: آنها کمتر باعث اثرات جانبی بیماری پارکینسون می‌شوند، گرچه باعث افزایش وزن و مشکلاتی در عملکرد جنسی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:این داروها همچنین برخلاف داروهای نسل اول به برطرف کردن علائم منفی نیز کمک می‌کنند. با مصرف این داروها همچنین امکان ابتلا به اختلال تاردیو دیسکنزی کمتر است. اکثر افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند معتقدند اثرات جانبی آنها در مقایسه با داروهای نسل اول کم دردسرتر است.
اثرات جانبی
خواب‌آلودگی و کندی
افزایش وزن
مشکلات جنسی
افزایش احتمال ابتلا به دیابت
در دوزهای بالا احتمال بروز پارکینسون وجود دارد.
برخی از داروهای ضدجنون غیرمرسوم
کلوزاپین
این یکی از داروهای غیرمرسوم ضدجنون بوده و تنها دارویی است که برای افرادی که به دیگر داروهای ضدجنون پاسخ نمی‌دهند موثر است. همچنین به نظر می‌رسد امکان خودکشی را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاهش می‌دهد.
 این دارو تمام اثرات جانبی دیگر داروهای غیرمرسوم را دارد و همچنین ممکن است باعث افزایش ترشح بزاق شود.
 اثرجانبی مهم این دارو احتمال اثر آن بر مغز استخوان است. این دارو ممکن است باعث کم شدن سلول‌های سفید خون شده و در نتیجه کم شدن مقاومت بدن در مقابل عفونت می‌شود. در صورت بروز چنین اتفاقی مصرف دارو باید به سرعت قطع شود تا مغز استخوان بازسازی شود. آزمایش خون به صورت هفتگی در 6 ماه اول مصرف و سپس بصورت 2 و 4 هفته‌ای باید انجام شود.
مصرف دارو تا چه اندازه موثر است؟
 این داروها برای اکثر افراد و در حدود 80 درصد موثر است. این داروها اختلالات را کنترل کرده اما آنها را درمان نمی‌کنند. شما باید از داروها استفاده کنید تا علائم دیگر بروز نکنند.
چه مدت باید این داروها را مصرف کنید؟
 اکثر روانپزشکان مصرف این داروها را برای مدت زیادی پیشنهاد می‌کنند.
 اگر شما می‌خواهید مصرف دارو را کاهش داده یا متوقف کنید، با پزشک خود مشورت کنید. شما باید مصرف دارو را به‌صورت تدریجی کم کنید تا در صورت بازگشت علائم قبل از اینکه کاملا مبتلا شوید به موضوع آگاهی پیدا کنید.
در صورت توقف مصرف دارو چه اتفاقی می‌افتد؟
چنانچه شما مصرف دارو را متوقف کنید، علائم اسکیزوفرنی معمولا بازمی‌گردند، اما نه بصورت همزمان. این اتفاق اغلب پس از گذشت 6 ماه رخ می‌دهد.
پس از اینکه علائم مثبت کنترل شدند چه اتفاقی می افتد؟
اسکیزوفرنی انجام کارهای زندگی روزمره را سخت می‌کند. گاهی اوقات این موضوع به علت وجود علائم است. گاهی اوقات لازم است بیماری برای مدت طولانی برطرف شده باشد تا شما قادر به انجام کارهای روزمره خود باشید. انجام کارهای معمولی مانند شستن، خرید کردن، تلفن زدن، باز کردن در یا صحبت کردن با یک دوست، ممکن است سخت باشد.
آیا مصرف دارو کفایت می‌کند؟
مصرف دارو بسیار موثر است با این وجود اگر شما دارو مصرف می‌کنید، معمولا نیاز به استفاده از دیگر روش‌های درمان برای بهبود کامل‌تر دارید.سپید


منبع: گروه آموزش کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: