کد خبر: ۱۲۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 27
در بحث سرطان سالانه 85هزار مورد جدید داریم و در 5 سال اخیر 300 هزار بیمار بهبود یافته داشته‌ایم. سرطان دومین علت مرگ‌ و میر در کشور ما است.
شفا آنلاین: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: کل هزینه‌های سالانه دارویی در کشور بیش از 8 هزار میلیارد تومان است که هزار و 500 میلیارد تومان آن مربوط به بحث سرطان است و دولت 1300 میلیارد تومان آن را پرداخت می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در پانزدهمین کنگره انجمن مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان در خصوص وضعیت سرطان در ایران گفت: در بحث سرطان سالانه 85هزار مورد جدید داریم و در 5 سال اخیر 300 هزار بیمار بهبود یافته داشته‌ایم. سرطان دومین علت مرگ‌ و میر در کشور ما است.

وی افزود: در حال حاضر آمار مبتلایان به سرطان در ایران پایین‌تر از سطح جهانی است اما متاسفانه تعداد مبتلایان به سرطان در کشور رو به افزایش است. ما با فاصله کمی از کشورهای توسعه یافته این افزایش را داریم و دلیل آن هم افزایش امید به زندگی در کشور است. هم اکنون امید به زندگی در جهان 71 سال و در کشور ما به بالاتر از 74 سال رسیده است پس باید منتظر موج سرطان باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت، مصرف پایین میوه، فعالیت بدنی کم، افزایش وزن، افزایش انرژی، افزایش گاز CO2 در محیط و افزایش ذرات معلق را در افزایش آمار مبتلایان به سرطان موثر دانست.

آقاجانی، یکی از چالش‌هایی که در زمینه تشخیص و درمان سرطان با آن مواجه هستیم را ارائه خدمات مختلف تشخیصی در مراکز پراکنده دانست و گفت: ا ین موضوع سبب سرگردانی و از دست رفتن زمان درمان می‌شود. همچنین تصمیم‌گیری‌های تیم‌های درمانی جدا از هم به این مساله دامن می‌زند.

وی در ادامه عدم توزیع عادلانه امکانات درمانی در کشور را در زمینه درمان سرطان تاثیرگذار دانست.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: باید بین درمان‌های دارویی،‌پرتودرمانی و جراحی در زمینه سرطان تناسبی برقرار شود. کشور ما به راهنماهای بالینی نیاز دارد تا مشخص شود در زمینه درمان سرطان از چه درمان‌هایی و با چه میزان هزینه‌ای استفاده شود.

آقاجانی در خصوص هزینه‌های مستقیم سرطان گفت: این هزینه‌ها در جهان 290 میلیارد دلار و در ایران 3 هزار میلیارد تومان است. همچنین درمان‌های مستقیم و غیرمستقیم سرطان در جهان هزار و 160 میلیارد دلار و در ایران 10هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ما باید در زمینه تشخیص به موقع، نوع درمان و تیم درمانی سرطان در کشور تجدیدنظر کنیم؛ از طرفی با افزایش سرطان‌ها و از طرفی با محدودیت منابع و بودجه مواجه‌ایم و راهکار اصلی تعیین اولویت‌های ملی با همکاری همه ذی‌نفعان است.

معاونت درمان گفت: برای بهبود خدمات تشخیصی و درمان کارهایی صورت گرفته است پیشگیری،‌تشخیص زودهنگام، تشخیص درمان،‌مراقبت‌های تسکینی، پژوهش و سیستم ثبت از جمله کارهای انجام شده است، متاسفانه زیرساخت‌های سرطان در کشور ما محدود و پراکنده‌اند. 

وی از تشکیل کمیته ملی سرطان در کشور سخن گفت و افزود: از نظرات خبرگان این رشته دراین کمیته استفاده شده است و حاصل بررسی‌های دو ساله تدوین طرح جامع آمایش ملی سرطان است که امیدواریم این برنامه برای همه بیماری‌ها تدوین شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، امکانات دولت در حوزه سلامت را محدود دانست و گفت: تنها راه حل استفاده از منابع غیردولتی است.

آقاجانی در پایان کل هزینه‌های سالانه دارویی در کشور را بیش از 8 هزار میلیارد دانست و گفت: از این عدد هزار و 500 میلیارد تومان آن مربوط به بیماری‌های سرطانی است که هزار و 300 میلیارد آن را پرادخت می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: