کد خبر: ۱۲۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 27
علائم سرطان کبد تا زمانی که بیماری به طور قابل‌ملاحظه‌ای پیشرفت نکند بروز نمی‌کند و معمولا این بیماری خیلی دیر تشخیص داده می‌شود.
شفا آنلاین: حتی اگر بیماری قبل از گسترش آن به سایر اندام‌ها تشخیص داده شود، احتمال بقای 5 ساله فقط 5/30 درصد است.

   به گزارش شفا آنلاین»:    مشخص شده که دیابت نوع 2 به موازات افزایش اندازه دور کمر و افزایش شدید چاقی در جهان رو به افزایش است. یک تیم تحقیقاتی ارتباط بین پارامترهای مرتبط با چاقی و بروز سرطان کبد را بررسی کرده‌اند. در این تحقیق اطلاعات 57/1 میلیون نفر در زمینه وزن، دور کمر، قد، استعمال دخانیات، مصرف الکل و سایر عوامل خطر مرتبط با سرطان بررسی شده است. به طور کلی در 5/6 درصد افراد مورد مطالعه دیابت نوع 2 و در 2هزار و 162نفر سرطان کبد رخ داد. محققان مشاهده کردند هر 5 کیلوگرم به ازای متر مربع افزایش در نمایه توده بدنی (BMI) سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد به میزان 38 درصد در مردان و 25 درصد در زنان می‌شود. همچنین هر 5 سانتی‌متر افزایش دور کمر سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد به میزان 8 درصد می‌شود.

       بعد از تعدیل عواملی مانند استعمال سیگار، مصرف الکل و BMI مشخص شد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به میزان 61/2 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد قرار دارند.

       به گفته محققان این نتایج بسیار حائز اهمیت هستند زیرا متاسفانه چاقی و دیابت در جهان بسیار شایع هستند. درحالی‌که سایر عوامل خطر ابتلا به سرطان کبد مانند ویروس هپاتیت C و ویروس هپاتیت B نسبت به چاقی و دیابت از شیوع کمتری برخودار هستند.

       نکته عملی: این نتایج نشان می‌دهد BMI، اندازه دور کمر و دیابت نوع 2 خطر بروز سرطان کبد را افزایش می‌دهند. بنابراین لازم است با بهبود شیوه زندگی، پیروی از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم از افزایش وزن و دور کمر و ابتلا به دیابت نوع 2 و درنتیجه بروز سرطان کبد پیشگیری کرد.سپید
منبع: Your Doctor


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: