کد خبر: ۱۲۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 26
علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد که از ترکیب چندین عامل مختلف که در افراد مختلف متفاوت است، به‌وجود می‌آید.

ژن‌ها
  شفا آنلاین:     اگرچه حدود یک نفر در هر صد نفر مبتلا به اسکیزوفرنی می‌شوند، یک نفر از هر ده نفر مبتلا به اسکیزوفرنی دارای والدین بیمار است. مطالعات روی دوقلوها می‌تواند نشان دهد که چه مقدار مربوط به ژن‌ها و چه مقدار مربوط به عوامل دیگر است.

به گزارش شفا آنلاین،دوقلوهای همسان تا آخرین مولکول DNA دقیقا ساختار ژنتیکی یکسانی دارند. اگر یکی از دوقلوهای همسان مبتلا به اسکیزوفرنی شود، در حدود 50 درصد احتمال ابتلای دیگری وجود دارد. دوقلوهای غیر همسان از ساختار ژنتیکی یکسانی برخوردار نیستند، در صورتی که یکی از آنان به اسکیزوفرنی مبتلا شود امکان ابتلای دیگری فقط اندکی بیشتر از دیگر خواهر یا برادران است.این نتایج حتی در حالتی که دوقلوها در خانواده‌های مختلف بزرگ شده باشند نیز صادق است. این موضوع نشان می‌دهد که این اختلافات منشا ژنتیکی دارد و به شرایط رشد مربوط نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‌ها حدود 50 درصد در رشد اسکیزوفرنی دخیل هستند. هنوز ترکیب ژن‌های مسوول این بیماری شناخته نشده‌اند.

صدمات مغزی
       اسکن‌های مغزی پیشرفته نشان می‌دهند که تفاوت‌هایی در مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در مقایسه با افراد سالم وجود دارد. ممکن است بخش‌هایی از مغز بعضی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به اندازه طبیعی رشد نکرده باشد. علت آن ممکن است به موارد زیر مربوط باشد:
 مشکلات دوران تولد باشد که بر میزان اکسیژن رسیده به مغز نوزاد تاثیر می‌گذارند.
 بیماری‌های ویروسی درماه‌های ابتدایی حاملگی.
 داروهای خیابانی و الکل

       به نظر می‌رسد گاهی اوقات استفاده از داروهای خیابانی منجر به اسکیزوفرنی می‌شوند، داروهایی مانند اکستازی، LSD، آمفتامین‌ها و کراک. مشخص است که آمفتامین‌ها می‌توانند منجر به علایم بیماری‌های روانی شوند اما با توقف مصرف، این علایم نیز برطرف می‌شوند. ما مطمئن نیستیم که این داروها می‌توانند به خودی‌خود باعث یک بیماری طولانی‌مدت شوند. در صورتی‌که شما در معرض ابتلا باشید چنین امری ممکن است. استفاده از این داروها و الکل برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خطرات بسیار زیادی دارد. بعضی افراد از این داروها برای سرپوش گذاشتن بر علایم‌شان استفاده می‌کنند.

        شاهدانه علف، ماری‌جوانا: امروزه شاهد خوبی مبنی بر این امر وجود دارد که استفاده از مشتقات شاهدانه باعث دوبرابر شدن خطر ابتلا به اسکیزوفرنی می‌شوند. در صورتی که شما مصرف این داروها را در سنین پایین شروع کرده باشید امکان ابتلای شما بالاتر است. چنانچه شما در نوجوانی داروهای فوق را به صورت مرتب کشیده باشید (بیش از 50 بار) تاثیر آنها قوی‌تر خواهد بود و امکان ابتلا به اسکیزوفرنی در شما 6 برابر بیشتر خواهد بود.

استرس
       علایم بیماری معمولا اندکی بعد از مشکلات زندگی ظاهری می‌شوند. این مشکلات می‌توانند اتفاقات ناگهانی مانند تصادف در رانندگی باشند یا مشکلات روزمره مانند مشکلات کار یا تحصیل باشند. استرس‌های طولانی‌مدت مانند درگیری‌های خانوادگی اثرات شدیدتری دارند.

مشکلات خانوادگی
       در گذشته به نظر می‌رسید که اسکیزوفرنی به علت مشکلات خانوادگی به‌وجود می‌آید. هیچ دلیلی برای اثبات این مدعا وجود ندارد، گرچه مشکلات خانوادگی باعث تشدید اسکیزوفرنی می‌شود.

محرومیت‌های دوران بچگی
       شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه در کنار دیگر اختلالات ذهنی، تجربیات محرومیت و تجاوز در دوران کودکی موجب اسکیزوفرنی می‌شود. اغلب افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در حال حاضر هرگز نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و قادر به ادامه زندگی روزمره، کار و حفظ ارتباطات خود هستند. در طولانی‌مدت برای هر 5 نفر که به اسکیزوفرنی پیشرفته دچار هستند:
 یک نفر از هر 5 نفر پس از 5 سال از اولین دوره اسکیزوفرنی دچار بهبود درعلائم می‌شوند.
 3 نفر از 5 نفر دچار بهبود درعلائم می‌شوند، اما دوره‌هایی را از برگشت علایم نیز تجربه خواهند کرد.سپید
1 نفر از 5 نفر کماکان علایم آزاردهنده را دارند.
منبع: گروه آموزش کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: