کد خبر: ۱۲۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 26
دیابت و چاقی اپیدمی دوقلوی قرن حاضر هستند به همین علت هم بود که محورهای اصلی کنگره امسال را تشکیل می‌دهند و تمام سخنرانی‌ها و مقالات دریافتی ما حول محور همین دو بیماری می‌چرخد.
شفا آنلاین: اضافه‌وزن و دیابت در ایران هم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است به طوری که هم‌اکنون نزدیک به 5 تا 6 میلیون ایرانی به دیابت مبتلا بوده و به همین میزان نیز از ابتلای بیماری خود خبر ندارند

به گزارش شفا آنلاین: این قضیه در اصل به سبک زندگی مردم خصوصاً سبک زندگی غلط شهری برمی‌گردد که فعالیت ناکافی جسمانی و غذای ناسالم و پرچرب دو عامل اصلی آن است. البته چاقی در زندگی روستایی هم آماری نزدیک به شهری دارد و به همان اندازه مردم روستا را تهدید می‌کند. عدم نظارت روی غذای مصرفی، عامل اصلی این موضوع است.

       آمار کلی هم در دنیا نشان می‌دهد چیزی حدود 450 تا 500 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند. این ارقام کاملاً سیر چاقی خطرناک را در جهان نشان می‌دهد. البته این بدین معنی نیست که بقیه مردم دنیا مشکلات غدد و تغذیه ندارند، بلکه لاغری هم معضل خطرناکی به حساب می‌آید و بیماران زیادی هستند که از این بیماری رنج می‌برند. با این همه آمار افراد مبتلا به چاقی از لاغری مفرط بیشتر است و به همین علت هم این گروه توجه بیشتری احتیاج دارند.

       این یک حقیقت است که چاقی در جامعه شهری و روستایی ایرانی بیشتر شده و افزایش وزن، چاقی و چاقی مفرط 30 تا 40 درصد ایرانی‌ها را دچار مشکل کرده است. شیوع اضافه‌وزن در کودکان نیز در حال افزایش بوده و باید توجه داشت زمانی که چاقی از دوران کودکی آغاز شود درمان آن بسیار سخت‌تر از بروز آن در دوران بزرگسالی خواهد بود. علاوه بر اینکه بیماری‌های زیادی گریبانگیر کودکان در همان سنین یا سنین نوجوانی و جوانی خواهد شد و نیاز به برنامه‌ریزی صحیح در مورد وضعیت سلامت تغذیه و وزن کودکان کاملاً احساس می‌شود. همچنین باید برنامه‌ریزی دیگری در زمینه اطلاع‌رسانی وسیع به خانواده‌ها انجام شود تا آنها نیز با نظارت روی وزن کودکان خود و همچنین انجام فعالیت‌های کافی بدنی مانند ورزش‌های ساده، بتوانند سلامت وی را در آینده تضمین کنند.سپید
حسین دلشاد
دبیر علمی کنگره غدد و متابولیسم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: