کد خبر: ۱۲۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 26
در زمان بارداری تغییرات عمده‌ای در زنان باردار ایجاد می‌شود که این مسئله باعث افزایش عملکرد غده تیروئید می‌شود. به همین دلیل نیاز مادران به ید در این دوران افزایش پیدا می‌کند.
   شفا آنلاین:    باید در نظر داشت که نیاز مادران به ید در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند. مادران باید قبل و در طول بارداری و شیردهی از مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین حاوی ید استفاده کنند.

به گزارش شفا آنلاین:وجه به بیماری‌های تیروئید در دوران بارداری یکی از موضوعات مهم روز دنیا است و یکی از مسائل مهم که به خصوص در دو دهه اخیر مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است «سلامت تیروئید» در زنان باردار است.  اگر زنان قبل از دوران بارداری به میزان کافی ید مصرف کنند دچار کمبود ید نخواهند شد، به همین دلیل نیاز است تا در این دوران تحت نظر پزشک و نه بیشتر از اندازه لازم ید مصرف کنند. همچنین توصیه می‌شود که زنان از سه ماهه قبل از اقدام به بارداری و نیز در سه ماهه اول بارداری، ترکیبات اسید فولیک و ید مصرف کنند. در حال حاضر این ترکیبات در ایران با کیفیت مناسب و توسط برندهای معتبر تولید می‌شود و مکمل‌های خارجی موجود در کشور هم مورد تایید هستند.

       قرص‌های ویتامینی هم که برای استفاده زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم تجویز می‌شود دارای مقداری ید است و این افراد می‌توانند از این قرص‌ها نیز استفاده کنند.

       زنانی که سابقه سقط و مشکلات حاملگی داشته‌اند یا سابقه بیماری‌های خود ایمنی و دیابت نوع یک را در پرونده پزشکی خود دارند و نیز آنهایی که در گذشته مبتلا به بیماری‌های تیروئید بوده‌اند یا زمینه ابتلا به این بیماری در خانواده‌هایشان وجود دارد حتماً باید قبل از اقدام به بارداری تحت نظر پزشک قرار بگیرند و سپس اقدام به بارداری کنند، زیرا معاینه تیروئید و انجام اندازه‌گیری هورمون‌های آزمایش تیروئید قبل از بارداری الزامی است و باید درمان شوند. در زمینه اینکه زنان باردار چطور می‌توانند ید مورد نیاز خود را از مواد غذایی تامین کنند، باید گفت؛ اگر افراد بخواهند ید را فقط از طریق مواد غذایی تامین کنند روزانه باید حدود 500 گرم مواد غذایی دریایی مصرف کنند که این مقدار امکان پذیر نیست. به همین دلیل مکمل‌هایی به آنها تحت نظر پزشک توصیه می‌شود که با مصرف یک عدد از آن در روز می‌توانند این نیاز را تامین کنند.

       از سوی دیگر وزارت بهداشت برای کمبود ید مردم برنامه‌های خوبی مطرح کرده است که باعث شده تا حدی کمبود ید در ایران مرتفع شود. به دنبال تشکیل کمیته کشوری مبارزه با کمبود ید، در برنامه‌ای ۱۰ ساله که از سال ۱۳۶۸ در کشور آغاز شد، کارخانه‌های تولید نمک مجبور شدند ید را به نمک‌های تولیدی اضافه کنند و امروز، کمبود ید در کشور کنترل شده است. این موضوع لازم به ذکر است هیچ نمکی به صورت طبیعی دارای ید نیست و باید به آن اضافه شود. با این حال نمک بهترین ماده غذایی است که می‌توان ید را به آن اضافه کرد. پژوهشی که هر پنج سال یک بار با کمک وزارت بهداشت و پژوهشکده غدد و متابولیسم انجام می‌شود، براساس پایش روی ۱۸ تا ۳۰ هزار دانش‌آموز در نقاط مختلف کشور است و وضعیت گواتر و افزایش میزان ید ادرار مورد بررسی قرار می‌گیرد. از سال ۶۸ تا امروز با یدرسانی در کشور انجام شده است، حدود ۶۶ میلیون ضریب هوشی کودکان اضافه شده و از ۳۳ میلیون گواتر جلوگیری شده است.

       زنان باردار هم باید بین 5/1 تا دو برابر نیاز معمولی، ید دریافت کنند و به نظر می‌رسد از طریق مصرف نمک یددار این میزان تامین نمی‌شود. وزارت بهداشت تصمیم گرفت، با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، ترکیب یدوفولیک را برای مصرف زنان باردار و مادران شیرده تولید کند. براساس برنامه ملی که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به استان‌های سراسر کشور ابلاغ کرده است، یدوفولیک در مراکز بهداشتی به صورت رایگان در دسترس مادران باردار قرار می‌گیرد. البته یدوفولیک هنوز تحت پوشش بیمه نیست و باید سه ماه قبل از بارداری و در دوران بارداری و شش ماه دوران شیردهی، مصرف شود.
سپید
فریدون عزیزی
رئیس انجمن غدد درون ریز و متابولیسم ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: