کد خبر: ۱۲۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>سلامت>یک‌سوم زنان و یک‌پنجم مردان بالای ۵۰سال جهان در نهایت دچار شکستگی استخوان ناشی از پایین بودن تراکم استخوان یا پوکی استخوان می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، برای جلب‌ توجه به این مشکل فراگیر که فدراسیون بین‌المللی پوکی استخوان روز ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر) را روز جهانی پوکی استخوان نامیده است و مضمون امسال این روز «استخوان‌هایتان را دوست داشته باشید» بود. با توجه به این مضمون از مردم خواسته شده است تا به طور زودرس برای حفاظت از سلامت استخوان‌ها و عضلات اقدام کنند و از مقامات بهداشتی خواسته شده است از سلامت استخوان جوامع حفاظت کنند. پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند و بنابراین به راحتی – حتی در نتیجه یک افتادن مختصر، یک تنه خوردن، یک عطسه یا حتی یک حرکت ناگهانی می‌شکنند. شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان ممکن است زندگی را به خطر بیندازد و باعث ناتوانی درازمدت شود.

       علیرغم تهدید جهانی ناشی از شکستگی‌ها و در دسترس بودن درمان‌های ایمن و مقرون به صرفه که می‌تواند شمار این شکستگی‌ها را کاهش دهد، شکاف‌ها در مراقبت‌ها مانع از آن می‌‌شود که بتوان پوکی استخوان میلیون‌‌ها نفر در معرض خطر در سراسر جهان را تشخیص داد و درمان کرد. جمعیت جهان در حال پیر شدن است و در نتیجه بار بیماری این شکستگی‌ها به شدت افزایش خواهد یافت و فشار شدیدی بر ظرفیت‌ها و بودجه‌های نظام‌های بهداشتی در سراسر جهان وارد خواهد کرد.

       پروفسورو جان کنیس، رئیس فدراسیون پوکی استخوان می‌گوید: «تحلیل رفتن پیشرونده استخوان که در پوکی استخوان رخ می‌دهد، ممکن است بی‌درد و بی‌علامت باشد، اما نتیجه این بیماری «ساکت» شکستگی است که به درد، ناتوانی و از دست دادن استقلال در زندگی یا مرگ زودرس می‌انجامد. بنابراین ما مردم را ترغیب می‌کنیم که با اتخاذ یک سبک زندگی سالم همراه با درمان پزشکی مناسب از خودشان در برابر شکستگی‌ها محافظت کنیم.»

       تخمین زده می‌شود که هر سه ثانیه در جهان یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان رخ دهد. خطر شکستگی لگن در زنان بالاتر از مجموع خطر سرطان پستان، تخمدان و رحم روی هم است. حدود ۵۰ درصد از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان بعدها دچار یک شکستگی دیگر خواهند شد و با بروز هر شکستگی خطر شکستگی جدید بالاتر می‌رود.

       با وجود پیشرفت‌های موثر در تشخیص، ارزیابی و مداخلات درمانی برای کاهش خطر شکستگی، اقلیتی از مردان و زنان واقعا درمان برای این بیماری را دریافت می‌کنند. تخمین زده می‌شود که فقط ۱۰ درصد زنان سالمند دچار شکستگی‌های ناشی از تحلیل رفتن استخوان واقعا درمان‌های پوکی استخوان را دریافت کنند. در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ از 3/21 میلیون نفر که در معرض خطر بالای شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان شمرده می‌شدند، 3/12 میلیون نفر درمان‌نشده باقی ماندند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: