کد خبر: ۱۲۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین.تغذیه>تحقیقات نشان داده نوشیدن بیش از دو نوشیدنی قندی یا نوشابه شیرین‌شده مصنوعی در روز تا حد زیادی خطر دیابت را افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  این مطالعه در سوئد نشان داد که مصرف بیش از 200 میلی‌لیتر از این نوشیدنی‌ها، شانس ابتلا به دیابت نوع دو را بیش از دو برابر افزایش داد. عادت جدی نوشیدن حداقل پنج بار در روز نوشابه‌های قندی، احتمال این بیماری را بیش از 10 بار افزایش می‌دهد. همچنین نوشابه خطر ابتلا به یک بیماری کمتر شایع به نام دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان (لادا) را که دارای ویژگی‌های مشترک هر دو نوع 1 و دیابت نوع 2 است، افزایش می‌دهد. دیابت نوع 1 که نیاز به تزریق انسولین ثابت دارد، یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس از بین می‌روند. دیابت نوع 2 که تقریبا 3 میلیون بزرگسال در انگلستان را متاثر می‌کند، سبب تغییر پاسخ بدن به انسولین می‌شود و با چاقی و سبک زندگی مرتبط است.

       محققان موسسه کارولینسکا، میزان مصرف نوشابه در 2874 بزرگسال سوئدی را مطالعه و با نرخ ابتلا به دیابت در آنان مقایسه کردند.

       محققان سوئدی از یافتن رابطه میان عادت نوشیدن روزانه نوشابه با افزایش احتمال ابتلا به دیابت کمتر رایج خودایمنی شگفت‌زده شده‌اند. پژوهش بعدی آنها، بررسی مصرف موادی مانند ماهی‌های چرب برای مقابله با این خطر است. به گفته این پژوهشگران در ژورنال اروپایی غدد داخلی، امکان دارد نوشابه خطر ابتلا به هر دو دیابت نوع دو و لادا را با تاثیر بر سوخت‌وساز گلوکز و حساسیت به انسولین افزایش دهد.

       این مطالعه خطر نسبی – افزایش خطر فراتر از سطح طبیعی آن - و نه خطر «مطلق» را بررسی کرده است. برآورد شده به ازای هر 11 نفر، یکی در سراسر جهان مبتلا به دیابت است.
منبع: Guardian
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: