کد خبر: ۱۲۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس کنگره و مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود یک ماه پیش در نشست خبری این کنگره درمورد استفاده متخصصان زنان از دستگاه سونوگرافی دفاع کرد و گفت: « سونوگرافی همیشه یک ابزار مامایی بوده است و متخصص زنان نمی‌تواند به خاطر چنین چیزی بیمار را ارجاع دهد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید ما برای تشخیص هر چیزی به سونوگرافی احتیاج داریم و نتیجه سونوگرافی‌هایی هم که بیماران برای ما می‌آورند به‌قدر کفایت رضایت‌بخش نیست.»

       در این میان پیمان کمالی حکیم، رادیولوژیست در یادداشتی به این اظهارات واکنش نشان داده است. او گفته که بخشی از گفته‌های مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ایرادات عمده‌ و درمورادی خلاف قوانین جاری در کشور دارد که نیاز به اصلاح هم دارد.

 کمالی حکیم در یادداشت خود خطاب به اشرف آل‌یاسین ایرادات خود به سخنان او را این‌گونه شرح داده است:
       «در بخشی از نشست خبری گفته بودید «سونوگرافی یک ابزار مامایی است و نمی‌توان بیماران را به رادیولوژیست ارجاع داد و برای تشخیص همه‌چیز نیاز به سونوگرافی است.» لازم است یادآوری شود که اولا سونوگرافی یکی از چند مدالیته تشخیصی تصویربرداری است مثل سی‌تی‌اسکن و MRI و رادیوگرافی و ...درنتیجه یک مدالیته تصویربرداری است نه ابزار مامایی. ثانیا آیا واقعا برای تشخیص هر چیزی نیاز به سونوگرافی است؟واقعا به نظر شما که جزو اساتید برجسته تخصص زنان هستید این سخن درست یا آکادمیک است؟جای معاینه دقیق با صرف وقت کافی و اخذ شرح‌حال صحیح و دقیق کجاست؟ قطعاً جزئی دائمی از کنترل بیماری‌های زنان و مادران باردار یافته‌های آزمایشگاهی است . آیا آن‌هم جزو ابزار شماست و شما باید حداقل یک دستگاه شمارش سلولی و انالیز ادراری در کنار گوشی و فشارسنج خود در مطب شخصی داشته باشید؟

       درجایی دیگر فرمودید که جواب سونوگرافی رادیولوژیست‌ها برای شما رضایت‌بخش نیست. این اظهارنظر درواقع نوعی توهین است. اینکه به دلایل و منافع شخصی و صنفی در یک روزنامه سراسری عملکرد علمی متخصصین رادیولوژیست زیر سوال برده شود. آن‌هم درحالی‌که این‌گروه از زمان ورود سونوگرافی به ایران تنها پاسخگوی نیاز علمی و عملی تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پزشکان کشور برای سال‌ها بودند روایت تلخ و عجیب تازه به دوران رسیدگی عده‌ای است که نه به آموزش، نه تجربه و نه سلسله‌مراتب قدر و احترام می‌گذارند.

       جایی ادعا داشتید که تمام آنچه متخصصان رادیولوژیست طی ۴ سال آموزش می‌بینند متخصص زنان طی دو ماه آموزش می‌بیند. این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که رادیولوژیست‌ها توانایی آموزش طی دو ماه را نداشتند؟ یا از هوش یا پشتکار کافی برخوردار نیستند (که البته گرایش برترین نمرات آزمون‌های دستیاری تخصصی به رشته رادیولوژی در ایران و جهان قطعا خلاف این تصور است). یا اینکه از اساس داستان دیگری در کارست و ماجرا ساده‌انگاری این حرفه و دانش و هرچه زودتر دست‌به‌کار شدن برای ورود به بازار کار و خدمت‌رسانی است ؟

       چطور می‌شود متخصص زنان بااین‌همه درگیری‌های شغلی و پیچیدگی‌های رشته خود و کاستی‌های موجود که در این مقال نیازی به بحث راجع به آن نیست طی دو ماه یادگرفتنی‌های سونوگرافی را یکسره می‌آموزد و متخصص رادیولوژی طی چهار سال درگیری مداوم با سونوگرافی ازنظر شما این‌طور که باید آماده نیست؟

       همچنین در جای دیگر فرمودید که رادیولوژیست‌ها اطلاعات کافی راجع به جنین و مادر باردار ندارد و تصویر نامناسبی تهیه می‌کند.

       اگر نگاه کوتاهی به کتاب‌های مرجع سونوگرافی انداخته باشید حتما خواهید دانست که در آنها راجع به بیماری‌های مادر و جنین بسیار گفته‌شده و دانش‌آموختگان این رشته علاوه بر علم قبلی خود که ممتازی در آزمون‌های دستیاری گواه آن است بر مطالب تخصصی‌تر هم اشراف یافته و با آزمون‌های مکرر کتبی و عملی محک خورده‌اند . مجددا باید به شناخت حداقلی شما از مدالیته سونوگرافی اشاره‌کنم که باید بدانید که این روش یک مدالیته زنده( live) است و اعتبار تشخیص و گزارش سونوگرافیست بر اساس مدتی است که سونوگرافی انجام داده و نه چند قطعه عکس تهیه‌شده و عکس سونوگرافی ارزش علمی حداقلی دارد.

        استاد عزیز در جای دیگری فرمودید که با خروج زنان باردار از حیطه کاری رادیولوژیست‌ها و باوجود بیماران متنوع دیگر حیطه کاری متخصصین رادیولوژی به خطر نمی‌افتد.

       لازم به ذکر است که اولا تفکر به خطر افتادن حیطه کاری و درآمدی(آنچنان که مدنظر شماست) به‌هیچ‌عنوان در ذهن ما نیست.تلاش ما در جهت جلوگیری از بین رفتن نقش مرجع بودن تخصص رادیولوژی و ناظر سلامت بودن رادیولوژیست برای تشخیص‌هایی است که متخصص زنان و سایر پزشکان می‌گذارند که درواقع حفظ جایگاه رفیع ارجاع برای تشخیص در رشته رادیولوژی است .

       جدا کردن مقوله‌ای از رشته‌ای که تعریف جهانی و علمی دارد معنا ندارد و بیان آن از زبان یک چهره دانشگاهی شناخته‌شده بعید به نظر می‌رسد .

        دست یازیدن متخصصینی که برای اهداف دیگری آموزش داده و تربیت می‌شوند به حرفه جدید با رویکرد مطالبه دستمزد (همان چیزی که محل اختلاف و اعتراض است) به هر دلیل که باشد - خواه فرار از استرس و سنگینی جراحی در رشته زنان باشد یا مطالبه درآمد - درحالی‌که کاستی‌ها فراوان و به قولی مدارکش موجود است با هیچ منطق علمی و انسانی مطابقت ندارد . پیامدهای آنچه فرموده‌اید جسته‌وگریخته ظاهرشده و موارد فراوان و غیرقابل‌انکار خود ارجاعی و تحمیل هزینه به بیماران و بودجه سلامت کشور و بیمه‌ها قابل‌مشاهده و پیگیری است و البته به این معایب ،موارد تشخیصی اشتباه و روش‌های آزمون‌وخطا روی بیماران که از تبعات قابل پیش‌بینی آموزش‌های پراکنده و دوماهه و سه‌ماهه هست و سودجویی عده‌ای از تاجران تجهیزات پزشکی در این بازار آشفته را هم باید افزود که برای حفظ آرامش روانی جامعه و بیماران در خصوص این موارد فعلا بحث بازتری صورت نمی‌گیرد و از مجاری قانونی و درست‌تر در خصوص پیگیری و اصلاح اقدام خواهد شد.


 در پاسخ به این اظهارنظر که فرمودید طبق قانون بیمه‌ها ، دریافت وجه توسط متخصصین زنان قانونی است باید بگویم شما و همکار گرامی سرکار خانم دکتر موسوی متاسفانه در رسانه مطالبی خلاف واقع بیان می‌دارید .چنین قانونی برای متخصص زنان نه در وزارت و نه در بیمه وجود خارجی ندارد و در چند شماره قبلی همین روزنامه قوانین وزارت بهداشت منتشرشده است . القای چیز غیرواقعی و غیرقانونی شایسته دبیر هیئت بورد نیست و امیدواریم که در این خصوص مجددا روشنگری و تصحیح فرمایید.

        در پایان همان‌گونه که شما فرمودید که تمام تلاشتان برای پیشرفت رشته زنان است ما نیز چنین آرزومندیم و قطع به‌یقین خواست ما نیز همین است که پزشکان زنان متبحری داشته باشیم و این امر جز با تمرکز بر رشته تخصصی و عدم ورود بیش‌ازحد مجاز در حیطه رشته‌های تخصصی دیگر امکان‌پذیر نیست. امیدوارم همه در تمام اظهارنظرها، خدا و اخلاق پزشکی وجدان کاری را قاضی خود قرار دهیم .»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: