کد خبر: ۱۲۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>سلامت>اختراع و ساخت واکسن‌ها برای بیماری‌هایی که درمان قطعی نداشته و منجر به مرگ و میر می‌شدند، از بهترین دستاوردهای بشر است. بسیاری از بیماری‌ها از جمله، آبله، حصبه و ...به سبب ساخت و استفاده از واکسن‌ها ریشه‌کن شدند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  پروفسور محمدحسین سلطان‌زاده ، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و فوق تخصص عفونی کودکان در این رابطه با سپید به گفت‌گو نشست که در ادامه می‌خوانید. .

واکسن‌ها چه نقشی در ارتقای سلامت مردم داشتند؟
       پیشگیری از عفونت‌ها از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان برای جلوگیری از بیماری انسان انجام داد. شاید مهم‌ترین اقدامی که در پزشکی باید انجام شود، همان پیشگیری‌ها است. می دانیم که برای ایمن شدن و واکسیناسیون‌هایی که در دنیا آغاز شده و درحال حاضر به اینجا رسیده که بیش‌از 20 واکسن است که برای پیشگیری از بیماری‌ها به کار می‌رود، زحمات زیادی کشیده شده است. آبله که بیماری خطرناکی بود و مرگ و میر زیادی داشت، ریشه کن شده است.

 سایر بیماری‌ها نیز مانند سرخک تقریبا ریشه کن شده و دلیل آن هم واکسیناسیون وسیعی است که در زمان‌های مختلف در ایران انجام شد. واکسن فلج اطفال نیز توانست به از میان برداشته شدن این بیماری کمک شایانی کند، تا جاییکه دیگر این بیماری دیده نمی‌شود، به جز در مواقع نادری که شاید از کشورهای همسایه که با ایران رفت و آمدهای زیادی دارند، دیده شود. بنابراین صحبت‌های بنده راجع به پیشگیری می‌خواهد این موضوع را برساند که واکسن‌ها نقش بسزایی در کاهش و ریشه‌کنی بیماری‌های سخت داشته‌اند. اما امروزه برخی واکسن‌ها در دنیا هستند استفاده از آنها آغاز شده است. اما متاسفانه هنوز در برخی از نقاط استفاده نمی‌شود. مثلا واکسیناسیون آبله‌مرغان یا واکسن هپاتیت A یا پنوموکوک. پنوموکوک بیماری است که عوارض بسیار خطرناکی دارد. این عوارض روی تمام سلول‌های بدن می‌تواند اثر مضر داشته باشد. می تواند باعث مننژیت، اوتیت، سینوزیت و عفونت های تنفسی و ذات الریه که بسیار خطرناک است، بشود یا سپتیک را ایجاد می‌کند که چهار تا شش هفته بیمار باید بستری شود.

از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه تهیه واکسن‌ها راضی هستید؟
       در طول وزارت دکتر هاشمی بیماری هموفیلوس آنفلوآنزا که منجر به مننژیت، عفونت‌های تنفسی و غیره می‌شد، با واکسن پنجگانه‌ای که آوردند؛ جلوی مرگ و میرها گرفته شد و تقریبا هموفیلوس آنفلوآنزا که یکی از خطرناک‌ترین میکروب‌ها در نوزادان و اطفال بود، در کشور ریشه کن می‌شود. در سال‌های گذشته مواردی از این بیماری وجود داشت، اما بعداز واکسیناسیون پنجگانه اثرات این بیماری از میان برداشته شده است.


خلا کدام واکسن‌ها حس می‌شود؟
       تزریق واکسن پنوموکوک باید در کشور انجام شود. البته در برخی داروخانه‌ها این واکسن به قیمت گران فروخته می‌شود اما تمام مردم توان استفاده از آن را ندارند. این واکسن، یکی از مهم‌ترین واکسن‌هایی است که لازم است. نزدیک به 150 سال مردم از میکروب پنوموکوک رنج می‌بردند و هرچه بیمار مننژیت، پنومونی و ذات‌الریه، سپتیک، سینوزیت و... در بیمارستان‌ها بستری می‌شد، مربوط به همین میکروب بود. این واکسن 15 سال است که کشف شده است.

این واکسن در کدام کشور کشف شد؟
       در ابتدا این واکسن در یکی از کارخانه‌های آمریکا کشف شد. درحال حاضر در 100 کشور این واکسن استفاده می‌شود و در بیش‌از 40 کشور این واکسن جزو واکسیناسیون روتین قرار گرفته است. متاسفانه در کشور ما این واکسن به صورت روتین مصرف نمی‌شود و امیدواریم که دکتر هاشمی این کار را انجام دهند و این واکسن را بیاورند تا مردم بهره‌مند شوند. هدف ما این است که تمام مردم به صورت عادی بتوانند، این واکسن را بزنند.

چراکه میکروب پنوموکوک افراد در هر سنی را تهدید می‌کند، اما چون کودکان سیستم بدنی ضعیف‌تری دارند، آسیب‌پذیرتر خواهند بود. یکی از دیگر واکسن‌هایی که وجود آن الزامی است، واکسن هپاتیتA است. واکسن هپاتیتB و C در کشور انجام می‌شود. اما هپاتیتA صورت نمی‌گیرد. تزریق این واکسن در کودکان زیر 10 سال الزامی است، اما صورت نمی‌گیرد. وقتی بیمار مبتلا به هپاتیتA می‌شود، دو تا سه ماه درگیر بوده و حتی ممکن است، نارسایی کبدی بگیرد. بنابراین بهتر است برای این بیماری هم واکسن وارد شود، تا قبل از 10 سالگی در دو نوبت زده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: