کد خبر: ۱۰۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>سلامت>همه ما با این فرض بزرگ شده‌ایم که حداقل هر ۱۰ سال یک‌بار نیاز به یادآور کزاز وجود دارد تا از این بیماری کشنده در امان باشیم.
به گزارش شفا آنلاین،   این روش به طور شگفت‌انگیزی موفق بوده است؛ به طوری که امروزه در آمریکا سالانه فقط حدود ۳۱ مورد کزاز گزارش می‌شود. اما یک پژوهش تازه نشان داده که گرچه محتاط بودن بیش از حد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما می‌توان حتی اگر هر ۳۰ سال یک‌بار واکسن یادآور کزاز تزریق شود، از بیماری مصون ماند و پول زیادی را با این روند ذخیره کرد.

       اکنون پزشکان در اکثر کشورها توصیه می‌کنند که هر ۱۰ سال واکسن یادآور دریافت شود. این بررسی مقدماتی و لازم است که نتایج آن در تحقیقات دیگر تکرار و ثابت شود تا بتوان برنامه واکسیناسیون را تغییر داد.

       اگر معلوم شود که تغییر توصیه‌ها برای تلقیح یادآور کزاز و دیفتری به هر ۳۰ سال یکبار، همچنان می‌توان سالم ماند؛ سالانه ۲۸۰ میلیون دلار در آمریکا صرفه‌جویی می‌شود.

       مارک کی سیلفکا، سرپرست این پژوهش از دانشگاه علوم و بهداشت اورگون می‌گوید: «ما همیشه شنیده‌ایم که هر ۱۰ سال باید یک واکسن کزاز دریافت کرد، ولی داده‌های چندانی در تایید یا رد این زمانبندی موجود نیست.»

       عامل هر دو بیماری کزاز و دیفتری، باکتری است. اگرچه اکنون این بیماری‌ها در کشورهای توسعه‌یافته بسیار نادر هستند، هزاران نفر همچنان در کشورهای درحال‌توسعه که پوشش ایمن‌سازی کم است، بر اثر آنها می‌میرند و این وضعیت اهمیت فوق‌العاده واکسیناسیون را نشان می‌دهد.

       در حال حاضر، واکسن کزاز و دیفتری به طور توام و اکثرا همراه با واکسن سیاه‌سرفه تزریق می‌شود.

       در چهار سال نخست زندگی، ۵ بار واکسیناسیون برای محافظت طولانی‌مدت صورت می‌گیرد و پس از آن نیز هر ۱۰ سال یک‌بار، یادآور تلقیح می‌شود.

       این محققان ۵۴۶ بزرگسال را که علیه دیفتری و کزاز واکسینه شدند، بررسی کرده و دریافتند که پادتن ضد این بیماری‌ها حتی تا ۳۰ سال پس از دریافت آخرین یادآور هم در بدن آنها وجود دارد؛ یعنی بسیار بیشتر از چیزی که قبلا تصور می‌شد.

       این گروه با استفاده از مدل‌سازی ریاضی، نشان دادند که آمریکا در صورت انتقال برنامه واکسیناسیون ۱۰ ساله به ۳۰ ساله، بیش از ۹۵ درصد ایمن‌سازی را حفظ خواهد کرد و می‌تواند حدود۲۸۰ میلیون دلار نیز از هزینه‌های درمانی خود بکاهد.

       پیش از این سازمان جهانی بهداشت و دولت بریتانیا نیز توصیه یادآور بزرگسالان برای هر ۱۰ سال یک‌بار را کنار گذاشته بودند.

       بدون شک در صورتی این روش موفق خواهد بود که تلقیح پنج دوز توصیه‌شده در دوران کودکی به طور کامل اجرا شوند و کمیابی این بیماری‌ها در حال حاضر، دلیلی برای کاهش خطر آنان نیست. سپید
Science Alert
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: