شفا آنلاین>اجتماعی>ایران با آن اتمسفر منحصربهفرد و چهارفصلش، جاذبههای جغرافیایی متنوع و چندگانهاش، ظرفیت و پتانسیل بالقوهای برای جذب گردشگران از کرانههای مختلف گیتی دارد.
به گزارش
شفا آنلاین،توریسم گزاره اقتصادی با منفعت و ارزشافزوده فراوان است
که کشورهای مختلف دنیا و منطقه برای بسط و توسعه زیرساختهای آن و کمک به
باروری اقتصادی خود با بهرهگیری از این عرصه، نظر ویژهای مبذول داشته و
طی چند دهه گذشته سرمایهگذاریهای فراوانی برای جذب گردشگر اختصاص
دادهاند. توریسم درمانی در حوزه اقتصاد سلامت سابقهای چند هزارساله و
دیرپا دارد و مقولهای تازه آمده نیست اما طی چند دهه گذشته و بهخصوص در
چند سال اخیر با افزایش توانمندیهای فنّاورانه و نیز تربیت نیروهای متخصص و
کارآمد در کشورهای مختلف و کمتر توسعهیافته بهخصوص در منطقه خاورمیانه
شاهد سرمایهگذاریهای کلان و زیرساختی در مقوله صنعت توریسم درمانی
بودهایم.
آنگونه که آمارهای جهانی حکایت دارد بیش از 50 کشور جهان در
مقوله گردشگری سلامت به خدماتدهی مشغول هستند و گردش مالی این حوزه چیزی
بالغبر 140 میلیارد دلار ارزیابی میشود. حال سوال اینجاست که سهم ایران
از این بازار پرسود و تجارت اقتصاد سلامت چیست؟ آیا ایران همسو و همنوا با
ظرفیتهای بالقوه خود در دو عرصه محوری این حوزه یعنی جاذبههای طبیعی و
خدادادی و نیز در حوزه خدمات درمانی، توانسته حضوری موثر و توانمند در حوزه
توریسم درمانی داشته و گردشگری سلامت را به جایگاهی که شایسته آن است؛
رهنمون کند؟
مزیتهای دوگانه و محوری ایران در گردشگری سلامت
گردشگری
سلامت بر دوپایه محوری استوار است، جاذبههای طبیعی که در قالب روشهای
سنتی و غیر مداخلهجویانه و با بهرهگیری از امکانات خدادادی بیماران را
در مسیر بهبود سلامت خود قرار میدهد که به نمونههای آن میتوان به مواردی
چون، آبدرمانی در آبهای معدنی و چشمههای طبیعی، لجن درمانی، بهرهگیری
از فضای آرامش کویری و ساحلی در قالب مدیتیشن درمانی و ... اشاره کرد.
ایران با توجه به جغرافیایی متنوع و چندوجهیاش در همه این عرصهها
برخوردار از حداکثر پتانسیل بوده و هم کویرهای چشمنوازی دارد و
همچشمههای جوشانی برای بهرهبرداری گردشگران داخلی و خارجی. دیگر محور
راهبردی بهرهگیری از ظرفیتهای خدمات درمانی و امکانات پزشکی و بستری
بیماران و ارائه خدمات تخصصی به بیماران متقاضی است. در این زمینه نیز
ایران نسبت به همتایان منطقهای خود دست بالاتری دارد، از یکسو نیروی
انسانی و پزشکان متخصص ایرانی توانستهاند خود را در سطح یک جهانی مطرح
ساخته و آمار بسیار قبل قبولی در خدمات پزشکی بهخصوص در عرصههایی چون
جراحی زیبایی و یا چشمپزشکی و ... ارائه دهند و از طرف دیگر بهطورمعمول
هزینههای بسیاری از خدمات ارائهشده در کشور ما در قیاس با همسایگان
پایینتر است، آنچنانکه در برخی عملهای تخصصی و پیشرفته همانند عمل قلب
باز هزینههای جراحی در ایران تا یکدهم موارد مشابه در کشور همسایه ما
یعنی ترکیه است و با این توانمندیها باید پرسید که چرا نتوانستهایم به
شکل بایسته و شایسته در این عرصه به نقشآفرینی بپردازیم؟
خیز ایران و چالشهای بیرونی و درونی
از
سال 1392 به اینسو دولتمردان در دو حوزه بهداشت و درمان و نیز سازمان
میراث و گردشگری اهتمام دوچندانی برای رونق بخشی به حوزه گردشگری سلامت
مصروف داشتند و در قالب اعطای تسهیلات، روانسازی ریلگذاریهای قانونی و
نیز گسترش تبلیغات و مانورهای رسانهای در خصوص ظرفیتها و جاذبههای
طبیعی ایران در این عرصه درصدد جذب گردشگران سلامت برآمدند. همزمان کشورهای
منطقه نیز بیکار ننشسته و آنان نیز بر حجم فعالیتهای خود افزودند و
رقابتی تنگاتنگ در این زمینه شکل گرفت و حتی برخی شواهد حاکی از آن است که
کشورهای منطقه برای بیرون راندن ایران از این بازار تبلیغات منفی و
پردامنهای را علیه کشورمان به راه انداختند و از طرف دیگر یکی از مواردی
که بهعنوان یک معضل بزرگ داخلی پیشروی گردشگری سلامت ایران قرارگرفته،
فقدان گواهینامه بینالمللی اعتبار سنجی مراکز درمانی و سلامتمحور در کشور
ما است، با عنایت به این مهم که اعتماد زایی نقش عمدهای در جذب بیماران و
گردشگران سلامت دارد، این نقطهضعف بزرگی در حوزه گردشگری سلامت است.
درنهایت...
ایران
اگر در حوزه گردشگری بهواسطه موازین و مقررات داخلی خود درزمینه قشری از
گردشگران خارجی با محدودیت و معذوریتهایی روبرو است، این معضل در حوزه
گردشگری سلامت محلی از اعراب نداشته و نمیتواند مانعی جدی تلقی شود، از
طرف دیگر با عنایت به بهبود روابط خارجی که در سایهسار انعقاد برجام کلید
خورده و در حال بسط و تکوین است، میتوان امید دوچندانی داشت که عرصه
گردشگری سلامت نیز از این فرایند منتفع شده و به جایگاهی فزونتر از شرایط
فعلی رهنمون شود و البته در این میان دو نکته نباید از نظرگاه مسئولین
دورماند، استانداردسازیهای درونی بر اساس معیارهای جهانی و نیز معرفی و
تبلیغات هوشمندانه با اتکا به رسانههای کارآمد.