کد خبر: ۱۲۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 24
شفا آنلاین>اجتماعی>ایران با آن اتمسفر منحصربه‌فرد و چهارفصلش، جاذبه‌های جغرافیایی متنوع و چندگانه‌اش، ظرفیت و پتانسیل بالقوه‌ای برای جذب گردشگران از کرانه‌های مختلف گیتی دارد.
 به گزارش شفا آنلاین،توریسم گزاره اقتصادی با منفعت و ارزش‌افزوده فراوان است که کشورهای مختلف دنیا و منطقه برای بسط و توسعه زیرساخت‌های آن و کمک به باروری اقتصادی خود با بهره‌گیری از این عرصه، نظر ویژه‌ای مبذول داشته و طی چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های فراوانی برای جذب گردشگر اختصاص داده‌اند. توریسم درمانی در حوزه اقتصاد سلامت سابقه‌ای چند هزارساله و دیرپا دارد و مقوله‌ای تازه آمده نیست اما طی چند دهه گذشته و به‌خصوص در چند سال اخیر با افزایش توانمندی‌های فنّاورانه و نیز تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در کشورهای مختلف و کم‌تر توسعه‌یافته به‌خصوص در منطقه خاورمیانه شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلان و زیرساختی در مقوله صنعت توریسم درمانی بوده‌ایم.

 آن‌گونه که آمارهای جهانی حکایت دارد بیش از 50 کشور جهان در مقوله گردشگری سلامت به خدمات‌دهی مشغول هستند و گردش مالی این حوزه چیزی بالغ‌بر 140 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. حال سوال اینجاست که سهم ایران از این بازار پرسود و تجارت اقتصاد سلامت چیست؟ آیا ایران همسو و هم‌نوا با ظرفیت‌های بالقوه خود در دو عرصه محوری این حوزه یعنی جاذبه‌های طبیعی و خدادادی و نیز در حوزه خدمات درمانی، توانسته حضوری موثر و توانمند در حوزه توریسم درمانی داشته و گردشگری سلامت را به جایگاهی که شایسته آن است؛ رهنمون کند؟

مزیت‌های دوگانه و محوری ایران در گردشگری سلامت
       گردشگری سلامت بر دوپایه محوری استوار است، جاذبه‌های طبیعی که در قالب روش‌های سنتی و غیر مداخله‌جویانه و با بهره‌گیری از امکانات خدا‌دادی بیماران را در مسیر بهبود سلامت خود قرار می‌دهد که به نمونه‌های آن می‌توان به مواردی چون، آب‌درمانی در آب‌های معدنی و چشمه‌های طبیعی، لجن درمانی، بهره‌گیری از فضای آرامش کویری و ساحلی در قالب مدیتیشن درمانی و ... اشاره کرد. ایران با توجه به جغرافیایی متنوع و چندوجهی‌اش در همه این عرصه‌ها برخوردار از حداکثر پتانسیل بوده و هم کویرهای چشم‌نوازی دارد و هم‌چشمه‌های جوشانی برای بهره‌برداری گردشگران داخلی و خارجی. دیگر محور راهبردی بهره‌گیری از ظرفیت‌های خدمات درمانی و امکانات پزشکی و بستری بیماران و ارائه خدمات تخصصی به بیماران متقاضی است. در این زمینه نیز ایران نسبت به همتایان منطقه‌ای خود دست بالاتری دارد، از یکسو نیروی انسانی و پزشکان متخصص ایرانی توانسته‌اند خود را در سطح یک جهانی مطرح ساخته و آمار بسیار قبل قبولی در خدمات پزشکی به‌خصوص در عرصه‌هایی چون جراحی زیبایی و یا چشم‌پزشکی و ... ارائه دهند و از طرف دیگر به‌طورمعمول هزینه‌های بسیاری از خدمات ارائه‌شده در کشور ما در قیاس با همسایگان پایین‌تر است، آن‌چنان‌که در برخی عمل‌های تخصصی و پیشرفته همانند عمل قلب باز هزینه‌های جراحی در ایران تا یک‌دهم موارد مشابه در کشور همسایه ما یعنی ترکیه است و با این توانمندی‌ها باید پرسید که چرا نتوانسته‌ایم به شکل بایسته و شایسته در این عرصه به نقش‌آفرینی بپردازیم؟

خیز ایران و چالش‌های بیرونی و درونی
       از سال 1392 به این‌سو دولت‌مردان در دو حوزه بهداشت و درمان و نیز سازمان میراث و گردشگری اهتمام دوچندانی برای رونق بخشی به حوزه گردشگری سلامت مصروف داشتند و در قالب اعطای تسهیلات، روان‌سازی‌ ریل‌گذاری‌های قانونی و نیز گسترش تبلیغات و مانورهای رسانه‌ای در خصوص ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی ایران در این عرصه درصدد جذب گردشگران سلامت برآمدند. همزمان کشورهای منطقه نیز بیکار ننشسته و آنان نیز بر حجم فعالیت‌های خود افزودند و رقابتی تنگاتنگ در این زمینه شکل گرفت و حتی برخی شواهد حاکی از آن است که کشورهای منطقه برای بیرون راندن ایران از این بازار تبلیغات منفی و پردامنه‌ای را علیه کشورمان به راه انداختند و از طرف دیگر یکی از مواردی که به‌عنوان یک معضل بزرگ داخلی پیشروی گردشگری سلامت ایران قرارگرفته، فقدان گواهینامه بین‌المللی اعتبار سنجی مراکز درمانی و سلامت‌محور در کشور ما است، با عنایت به این مهم که اعتماد زایی نقش عمده‌ای در جذب بیماران و گردشگران سلامت دارد، این نقطه‌ضعف بزرگی در حوزه گردشگری سلامت است.

درنهایت...
       ایران اگر در حوزه گردشگری به‌واسطه موازین و مقررات داخلی خود درزمینه قشری از گردشگران خارجی با محدودیت و معذوریت‌هایی روبرو است، این معضل در حوزه گردشگری سلامت محلی از اعراب نداشته و نمی‌تواند مانعی جدی تلقی شود، از طرف دیگر با عنایت به بهبود روابط خارجی که در سایه‌سار انعقاد برجام کلید خورده و در حال بسط و تکوین است، می‌توان امید دوچندانی داشت که عرصه گردشگری سلامت نیز از این فرایند منتفع شده و به جایگاهی فزون‌تر از شرایط فعلی رهنمون شود و البته در این میان دو نکته نباید از نظرگاه مسئولین دورماند، استانداردسازی‌های درونی بر اساس معیارهای جهانی و نیز معرفی و تبلیغات هوشمندانه با اتکا به رسانه‌های کارآمد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: