کد خبر: ۱۲۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 24
شفا آنلاین>اجتماعی>شرکت‌های دخانیات همیشه می‌خواهند سیگارهایشان را بفروشند. شما چه یک سیگاری تمام‌عیار باشید یا در یک محفل دوستانه کنار دوستانتان سیگار بکشید، بسته‌بندی نقش مهمی در فروش محصول به شما دارد.
به گزارش شفا آنلاین، شرکت‌های دخانیات بهتر از هر کسی بر این موضوع واقف‌اند و برای همین سخت با فروش محصولاتشان در بسته‌های بدون طرح و عکس مخالفت می‌کنند.

       نوع بسته‌بندی سیگار چند سالی است که از سوی مسئولان و گروه‌های مردمی سلامت به‌طورجدی در محافل عمومی و سیاست‌گذاری مطرح شده است. طبق نظرات این گروه‌ها برای کاهش فروش و مصرف سیگار بسته‌های این محصول باید فاقد هر نوع طرح یا عکس غیرضروری و جذاب باشند و فقط نام شرکت سازنده و پیام‌های بهداشتی مربوط به خطرات مصرف سیگار که از سوی مسئولان تعیین شده روی بسته‌بندی آن‌ها دیده شود.

مخالفت با بسته‌بندی ساده سیگار
       شرکت‌های دخانیات با هر وسیله ممکن با این موضوع مخالفت می‌کنند، اما این مخالفت فقط به شرکت‌های دخانیات محدود نمی‌شود. در انگلستان که بسته‌بندی‌های بدون طرح از سال 2016 مرسوم شده‌اند، انجمن‌های کسب‌وکار، اتاق‌های فکر و گروه‌های مدنی با نوشتن گزارش‌های طولانی و لابی کردن در دولت کمپین‌هایی علیه سیاست‌ها، دانشمندان، مشاوران تحقیق و گروه‌های قانونی راه انداخته‌اند. چرا این گروه‌ها باید مخالف بسته‌بندی بدون طرح باشند؟ تحقیقات کارشناسان توانسته پاسخ این سوال را پیدا کند. گروه‌های مخالف تمایل دارند با شرکت‌های دخانیات ارتباط داشته باشند. روشن‌تر بگوییم، سه‌چهارم از سازمان‌های موردمطالعه ما با این شرکت‌ها روابط مالی داشته‌اند.

       این نباید مایه تعجب شود. چندین دهه تحقیق درباره حرکت‌های سیاسی که از سوی شرکت‌های دخانی سازمان‌دهی می‌شوند، نشان می‌دهد این حرکت‌های سیاسی که «احزاب سوم» خوانده می‌شوند، همواره با سیاست‌های کنترل دخانیات مخالف بوده‌اند. این را طرفداران سلامت هم می‌دانند. در سال 2005، چارچوب پیمان‌نامه کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی کشورهای عضو را متعهد کرد با امضای پیمان‌نامه اجازه مداخله صنایع دخانی و از آن مهم‌تر گروه‌های مرتبط با این صنایع را در سیاست‌های محدود کردن دخانیات ندهند. در پاسخ به این درخواست، دولت بریتانیا در سال 2011 متعهد شد تا جزئیات جلسه با شرکت‌های دخانی و ادارات سلامت را گزارش کند. با انجام این کار، انگلستان را می‌توان یکی از نمونه‌های موفق در عمل به تعهدات پیمان‌نامه دانست.

مداخله‌های طرف سوم
       تحقیقات کارشناسان اما نشان می‌دهد «طرف سوم» (گروه‌های بدون نفع مستقیم)‌ همچنان در قلمرو خارج از نفوذ دولت به کار گسترش سیاست‌های ضد کنترل دخانیات مشغول است. در دوره سه‌ساله‌ای شامل سال 2012 که دولت درباره بسته‌بندی‌های بدون طرح مشورت می‌کرد، تحقیقات حاکی از آن است که 88 درصد از تحقیقات و 78 درصد از ارتباطات مردمی مخالف بسته‌بندی‌های بدون طرح از سوی سازمان‌هایی بوده است که با شرکت‌های دخانی ارتباط مالی دارند و این حرکت‌ها که شرکت‌های دخانی منابع مالی آن‌ها را تامین می‌کنند تا علیه بسته‌بندی‌های بدون طرح کمپین‌هایی را راه بیندازند، مسئول تهیه 98 درصد از طرح‌ها و دادخواست‌هایی هستند که به مشاوران داده می‌شود.

       عقاید و بحث‌های مطرح‌شده از سوی شرکت‌های دخانیات با همین روش در سپهر عمومی جامعه مطرح می‌شوند و آن‌ها می‌توانند بر حال و هوای عمومی و سیاسی سیاست‌گذاری‌های حیاتی برای کنترل مصرف سیگار اثر بگذارند و برداشتی انحرافی از مخالفت‌های گوناگون و گسترده به وجود بیاورند. به این کار در دنیای سیاست «تسری مخاصمه» می‌گویند که اثرات بالقوه آن می‌تواند چشمگیر باشد. با موفقیت در گسترش حرکت‌ها، «طرف‌های سوم» توان آن را دارند که سیاست‌های کنترل سیگار را به تعویق بیندازند یا به‌کلی متوقف کنند. در انگلستان 4 سال طول می‌کشد که موضوعی از سطح مشورتی به سطح اجرایی برسد.

       اگر ارتباطات نهادها با شرکت‌های دخانیات روشن و آشکار باشند، محدود کردن میدان عمل آن‌ها ممکن است، اما در بسیاری موارد ردیابی کردن این ارتباط‌ها آسان نیست. از 150 مورد ارتباط مردمی، فقط 20 درصد صراحتا به ارتباط با شرکت‌های دخانی اذعان کرده‌اند و هر بار که دانشمندان و مشاوران تحقیقاتی در پی گزارش روشن این منابع مالی بوده‌اند، «طرف‌های سوم» با انتشار بیشتر تحقیقات خود در مطبوعات، گزارش‌های خبری و نامه‌نگاری به دولت این منابع را منکر شده‌اند.

       اگر مخالفان کنترل سیگار درباره روابط مالی خود با شرکت‌های دخانی شفافیت داشته باشند، سازمان‌های کسب‌وکار و نهادهای مدنی به مردم، سیاست‌مداران و مسئولان این فرصت را می‌دهند تا مباحث و شواهد آن‌ها را با دقت بررسی کنند. در مورد بسته‌بندی‌های بدون طرح فقدان شفافیت سبب مخفی ماندن این ارتباط‌ها می‌شود و ادعاهایی مبنی بر اینکه سیاست‌های ضد سیگار بر شواهد کافی پایدار نیستند و تجارت سیگارهای قاچاق را بیشتر می‌کنند را بی‌اعتبار می‌کند. اکنون‌که بسته‌بندی‌های بدون طرح در کشورهای بیشتری دارد حالت جدی می‌گیرد، عدم شفافیت ارتباط‌های احزاب سوم هنوز به‌جای خود باقی است.

       برای کشورهایی که تصمیم دارند جلوی مداخله‌های شرکت‌های دخانی بایستند، آگاهی بخشی می‌تواند میزان کارایی آن‌ها در بین مردم و مباحثات سیاسی را افزایش دهد.

       به نظر می‌رسد جامعه جهانی متعهد به برخورد با مشکل مداخله‌های شرکت‌های دخانی شده است. طرف‌هایی که برای بررسی چارچوب پیمان‌نامه در ماه نوامبر در هند گرد آمدند، نگرانی‌های خود را دراین‌باره ابراز کردند. پیام سازمان جهانی بهداشت به شرکت‌های دخانیات روشن است: «جهان می‌داند شما که هستید و چه می‌کنید و تصمیم دارد این بلا را که شما سخت به دنبال گسترش آن هستید، محو کند.»
منبع: Newsweek

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: