کد خبر: ۱۲۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>اجتماعی>بر اساس بررسی محققان علم روان شناسی بوها قادرند خاطرات گذشته ما را در یک هزارم ثانیه زنده کنند و بر سیستم عصبی ما تاثیر بگذارند. بوهایی که خاطرات شیرین را زنده می‌کنند تاثیر مثبتی بر تصمیم گیری‌های انسان دارند.
به گزارش شفا آنلاین،بررسی آناتومی مغز می‌تواند نشان دهد که بوها چطور در مغز پردازش می‌شوند.

مسیر پردازش بوها از طریق پیاز بویایی و از نقطه‌ای در داخل بینی آغاز می‌شود و تا انتهای مغز پیش می‌رود.

       پیاز بویایی با دو نقطه مغز که مسئول هیجانات و حافظه ما هستند پیوندی مستقیم دارد: آمیگدالا و هیپوکامپوس. نکته جالب توجه این است که اطلاعاتی که به حس بینایی، شنوایی و لامسه مربوط هستند از این ناحیه عبور نمی‌کنند. شاید به همین خاطر است که بویایی بیشتر از هر حس دیگری تداعی‌کننده خاطرات و هیجانات عاطفی انسان است.

       بویایی از ابتدایی ترین و اسرارآمیزترین حواس شش گانه انسان است. انسان قادر است هزاران بوی متفاوت را از هم تمیز دهد. بوها اغلب نخستین علامتی هستند که ما را از وجود امنیت یا امکان بروز خطر آگاه می‌کنند. بوها قادرند رفتار انسان را در سطح غریزه و ناخودآگاه هدایت کنند. رایحه‌ها می‌توانند در یک هزارم ثانیه حالات و واکنش‌های مثبت یا منفی روانی در ذهن ما ایجاد کنند.

       واکنش آنی ما در برابر بوی بدی چون بوی لاشه حیوان فرار کردن از موقعیت است، در حالی که بوی خوشایندی چون چوب سوخته یا شیرینی داخل فر به ما احساس امنیت می‌دهد.
منبع: HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: