کد خبر: ۱۲۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>اجتماعی>احمد حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌گو با سپید درخصوص سلامت روان در کشور توضیح می‌دهد که در ادامه می‌خوانید.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید درحال حاضر وضعیت سلامت روان در کشور چگونه است؟
       درخصوص سلامت روان در کشور آمارهای متعددی وجود دارد. در حال حاضر 6/23 درصد جمعیت 15 تا 64 سال ایران مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند. در تمام دنیا فاصله پیمایش‌های کشوری 5 تا 7 سال است، از این رو در کشور ما هم آمار بروز اختلالات روانپزشکی طی این چند دهه 6/23 درصد بوده است.

درحال حاضر کدام اختلال بیشترین شیوع را دارد؟
       درحال حاضر بیشترین اختلال را افسردگی با نرخ 7/12 درصد تشکیل می‌دهد. اما آنچه که به نظام سلامت فشار وارد می‌کند، اختلالات شدید روانپزشکی است، درواقع این اختلالات مشکل اصلی نظام سلامت است. علیرغم اینکه ابتلا به اختلالات شدید روانپزشکی یا سایکوز از درصد بسیار پایینی برخوردار است؛ اما به دلیل سیر قهقرایی بیماری و فشاری که بر خانواده و جامعه دارد، بار زیادی به نظام سلامت تحمیل می‌کند. مشکلات سایکوز از شیوع کمتر از یک درصدی برخوردار است. با توجه به اینکه در تمام مطالعات کشوری، میزان شیوع اختلالات روانپریشی همواره زیر یک درصد بوده، اما بیش از 50 درصد تخت‌های روانپزشکی کشور توسط همین تعداد اندک اشغال شده است.

با این اوصاف تخت‌ها همیشه در اشغال بیماران سایکوز است؟
       اعتقاد داریم که باید بین خدماتی که نسبت به بیماری‌های شایع همچون افسردگی و اضطراب ارائه می‌شود و بیماری‌های شدید که درصد قابل توجهی ندارند، اما به دلیل نوع فشار و سنگینی که روی جامعه و نظام سلامت دارند، تعادلی برقرار شود. در حال حاضر سعی داریم با افزایش تخت‌های روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی، بخش مناسبی را برای بستری بیماران غیر روانپریش(سایکوسوماتیک) ایجاد کنیم تا انگ کمتری متوجه این بیماران شود، چراکه تعداد آنها زیر یک درصد است.

مهم‌ترین اختلالاتی که شیوع بیشتری دارند، چیست؟
       اختلال افسردگی اساسی با 7/12 درصد شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در کشور ما بوده و پس از آن هم گروه اختلالات اضطرابی که شیوع کلیه اختلالات این گروه است 6/15 درصد بیشترین میزان شیوع را دارند.

 مهم‌ترین اقدامات شما در حوزه سلامت روان چیست؟
       در حوزه بهداشتی، مهم‌ترین فعالیت و تمرکز ما برای اختلالات روانپزشکی روی پیشگیری بوده و برای تحقق این مهم، آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرزندپروری و ترویج خودمراقبتی که شاید شیوه‌های ارزن‌قیمتی داشته باشد، از جمله برنامه‌های پیش‌روی ما هستند. باید میزان توانمندی جامعه را افزایش دهیم تا میزان آسیب‌پذیری آنها کمتر شود. تا کجا می‌شود، استرس جامعه را کنترل و مدیریت کرد؟ تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط مسئول هستند. از وزارت بهداشت گرفته تا رسانه‌ها و صدا و سیما. اما وظیفه وزارت بهداشت این است که مردم را توانمند کند. تا اگر هرفردی با حجمی از اضظراب روبه‌رو می‌شود، با همان میزان توانمندی لازم را برای دفع استرس وارد شده داشته باشد. برای اینکه مبحث پیشگیری در سطح کشور توزیع شود، با تلاش‌های فراوان کارشناس سلامت روان وارد حوزه نظام سلامت و تیم سلامت شده و تا کنون بیش از 800 کارشناس سلامت روان جذب این نظام شده‌اند، تا با همراه سایر اعضای تیم سلامت و مداخلات لازم، تشخیص و درمان را تسریع بخشند.

       به دلیل انگ بیماری‌های روانپزشکی، بسیاری از مواقع با افرادی روبه‌رو می‌شویم که برای درمان اختلال خود دیر مراجعه کرده‌اند. عمده‌ترین علت مراجعه نکردن به روانپزشک توسط مردم برای دریافت خدمات این است که فکر می‌کنند، به خودی خود خوب می‌شوند و نیازی به روانپزشک ندارند.

آیا برنامه گسترش تخت‌های روانپزشکی را دارید؟
       گسترش تخت‌های روانپزشکی یکی از برنامه‌های اصلی در بحث درمان است. برای بهبود وضعیت درمانی، تربیت پزشکان عمومی به عنوان یکی از ارکان اصلی درمان در نظام سلامت در دست اقدام است، تا با آموزش حرفه‌ای به پزشکان عمومی و ورود آنها به مقوله اختلالات روانپزشکی بتوان خدمات را سریع تر و ارزان تر در اختیار مردم قرار داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: