کد خبر: ۱۲۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفا آنلاین>سلامت> اسکیزوفرنی کلمه‌ای است که اکثر مردم آن را با خشونت و اختلالات رفتاری مرتبط می‌دانند. رسانه‌های خبری هم مرتب از این کلمه به این نحو استفاده می‌کنند که البته اینگونه برداشتی کاملا غیرعادلانه و غیرواقعی است.
به گزارش شفا آنلاین،اکثر مردم از اینکه به آنها بگویند اسکیزوفرنی دارند، احساس بسیار ناخوشایندی پیدا می‌کنند.

       ما از این کلمه استفاده می‌کنیم به این خاطر که به نظر می‌رسد کلمه بهتری برای بیان این رفتار وجود ندارد، با این وجود اگر شما استفاده از این کلمه را مناسب نمی‌دانید، به‌هر حال امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.

اسکیزوفرنی چیست؟
       اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که حدود یک نفر در هر صد نفر به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری در بین مردها و زنان به یک اندازه شایع است و در جوامع شهری و بین گروه‌های اقلیت بیشتر مشاهده شده است. قبل از سن 15 سالگی بسیار نادر است اما در هر سنی پس از آن رخ می‌دهد. بیشتر در سنین 15 تا 35 سالگی مشاهده شده است.

علایم اسکیزوفرنی
       این علایم اغلب در دو گروه مثبت و منفی توضیح داده می‌شوند.

علایم مثبت
       این تجربیات نامعمول متداول‌ترین علایم اسکیزوفرنی هستند اما در دیگر اختلالات روحی هم مشاهده می‌شوند.

        توهم: حالتی را که درآن شما چیزی را که وجود ندارد می‌بینید، می‌شنوید، بو می‌کشید یا احساس می‌کنید، توهم می‌گویند. در اسکیزوفرنی اغلب توهم از نوع شنیدن صدا است.

شنیدن صدا شبیه چیست؟
       این صداها کاملا واقعی‌اند. منبع این صداها خارج از سر شما بوده و دیگران نمی‌توانند آنها را بشنوند. شما ممکن است آنها را در مکان‌های مختلف یا از یک جسم خاص مانند تلویزیون بشنوید. صداها ممکن است بطور مستقیم با شما صحبت کنند یا اینکه در مورد شما با همدیگر صحبت کنند. ممکن است اینطور به نظر بیاید که شما دارید یک مکالمه را گوش می‌کنید. صداها ممکن است خوشایند باشند اما اغلب گستاخانه، توهین‌آمیز یا فقط آزاردهنده هستند.

افراد چگونه به این صداها واکنش نشان می‌دهند؟
       گاهی ممکن است شما احساس کنید که مجبورید آنچه را که آنان می‌گویند، اجرا کنید. حتی اگر آنان بگویند که به خودتان آزار برسانید یا کاری را انجام دهید که می‌دانید صحیح نیست. اغلب اوقات شما آنها را نادیده می‌گیرید اما گاهی شما مغلوب آنها می‌شوید.

صداها از کجا می‌آیند؟
       این صداها مجازی نیستند اما توسط خود مغز ساخته می‌شوند. اسکن‌های مغزی نشان داده‌اند قسمتی از مغز که هنگام شنیدن صدا فعال است، این‌گونه صداها را نیز ایجاد می‌کند. اینگونه به نظر می‌رسد که در این موقع مغز بین صداهای واقعی و اینگونه اختلالات دچار اشتباه می‌شود.

آیا افراد دیگر هم اینگونه صداها را می‌شنوند؟
       افراد با اختلالات روانی دیگر مانند افسردگی حاد ممکن است صداهایی را بشنوند که مستقیم با آنها صحبت می‌کنند. در افسردگی این صداها ملامت‌گر بوده و یک کلمه یا عبارت خاص بارها و بارها تکرار می‌شود. بعضی افراد صداهایی را می‌شنوند که زندگی روزمره آنان را دچار مشکل نمی‌کند. این صداها ممکن است خیلی بلند نبوده، خوشایند باشند یا فقط در بعضی مواقع شنیده شوند. این گونه علایم نیاز به مراقبت خاصی ندارند.

انواع دیگر توهم
       دیدن یا توهم بو، مزه یا لمس شدن نیز ممکن است اتفاق بی‌افتد اما کمتر مشاهده شده است.

منبع: گروه آموزش کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا
گردآوری: مریم حسینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: