کد خبر: ۱۲۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفا آنلاین>اجتماعی>صنعت داروسازی در ایران مشکلات عدیده‌ای چه در تولید و چه در صادرات دارد که در سال‌های گذشته بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید همچنین جامعه داروسازی در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌اند و یکی از مهم‌ترین مباحث در این زمینه مشکلاتی است که داروسازان جوان در داروخانه‌ها دارند. با این حال برخی معتقدند که در سال‌های اخیر این صنعت پیشرفت بسیار خوبی داشته اما آن‌طور که باید این پیشرفت‌ها دیده نشده است. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس انجمن علمی داروسازی معتقد است صنعت داروسازی افتخارات زیادی دارد.

       او در نشست هم‌اندیشی راه‌کارهای اعتلای داروسازی کشور گفت: «درحال حاضر بیش از 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور، از تولیدات داخلی تامین می‌شود که این رقم بی‌نظیر است.»

       این نشست هم‌اندیشی با حضور علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی و دیگر مسئولان و صاحب‌نظران حوزه دارو برگزار شد.

       شانه‌ساز افزود: «نه تنها در حوزه تولید، در حوزه علمی نیز 20 دانشمند بزرگ ایران جز 100 دانشمند برتر جهان هستند که 6 نفر آنها داروساز هستند.»

       رئیس انجمن علمی داروسازی با اشاره به مشکلات داروسازهای جوان در داروخانه‌ها، توضیح داد: «با وجود همه این افتخارات هنوز در داروخانه که اولین محل ارتباط دانشجویان داروسازی با بیماران است، نه انتظارات مردم و نه انتظارات جامعه داروسازی محقق نشده است.»

       همچنین شانه‌ساز تصریح کرد: «در سال 1334 مبنای وضع قوانین دارویی از کشورهای اتریش و فرانسه بوده که با گذشت سالیان دراز هنوز کارایی خود را دارد که متاسفانه به دلیل تفاسیر غلط از آن منجر به بروز مشکلاتی شده است.»

       او معتقد است که زمانی که پوشش قانونی کافی برای حمایت از داروسازها وجود ندارد، باعث می‌شود تا داروسازهای جوان از آینده خود دلسرد شوند. امید می‌رود که قدم‌های جدی در خصوص به روزرسانی قوانین برداشته شود.

اقتصاد مقاومتی شعار عملیاتی نشده
       مرتضی آذرنوش، پیشکسوت صنعت دارویی کشور با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: «درحال حاضر اقتصاد مقاومتی در کشورمان در حد شعار است و باید برای عملیاتی کردن آن تصمیم‌های بلند مدت گرفته شود. این مسئله در حوزه داروسازی هم مطرح است. با توجه به انقباض و انبساطی که در امور سیاسی کشور وجود دارد، تاملی باید صورت گیرد و به طور جدی اقتصاد مقاومتی دنبال شود.»

       او خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در این نشست گفت: «وقتی به صنعت داروسازی نگاه می‌کنیم، مشکلات زیادی می‌بینیم که از نظر من به آنچه که از نظر مادی و غیرمادی باید برسد، نرسیده است.»

       آذرنوش افزود: «زمانی که دارو تولید می‌شود، دولت هم خود خریدار است و هم قیمت‌گذار. این مسئله باعث ایجاد محدودیت‌های شده است که نمی‌گذارد این صنعت به بلوغ برسد.»

       این پیشکسوت صنعت دارویی کشور گفت: «من خود نیز کارمند دولت بوده‌ام و خدمت کرده‌ام. زمانی شعار اقتصاد مقاومتی را برای عملی شدن بیان می‌کنیم اما آن را عملیاتی نمی‌کنیم، نتیجه آن همین می‌شود که با آن روبرو هستیم. در حال حاضر ما باید بتوانیم یک نظام مالی و بودجه‌ای ایجاد کنیم تا منابع صنعت تامین شود. زیرساخت‌هایی لازم است که باید عملی بشوند زیرا که برنامه ششم مطرح است و باید یک برنامه عملیاتی و قابل کنترل برای هر سال در بخش خصوصی‌سازی مطرح شود.»

       او با بیان اینکه شیب فزاینده‌ای در مطالبات شرکت‌های پخش وجود دارد، تصریح کرد: «هرسال بدهی‌های مجموعه دولتی به شرکت‌های پخش بیشتر می‌شود. چند سال پیش حدود 100 میلیارد تومان بود. اکنون رقم‌هایی حدود 4 هزار میلیارد تومانی مطرح می‌شود. فلج شدن شرکت‌های پخش این دومینو را به حرکت می‌اندازد و تا آخر خط به همه آسیب می‌زند.»

       آذرنوش با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها نیز مشکلات عدیده‌ای دارند، توضیح داد: «زمانی که ما اینها را به مسئولان سازمان غذا و دارو منتقل می‌کنیم، آنها تلاش می‌کنند و بودجه‌ای دوباره اختصاص داده می‌شود اما تنها بخش کوچکی از آن در اختیار دارو قرار می‌گیرد، زیرا احساس می‌شود که داروخانه دخل نقد دارد با خرید نسیه! در نتیجه اعتبارات را جابه‌جا می‌کنند. من نمی‌گویم بیمارستان‌ها مشکل ندارند اما در این قسمت ما نیز مشکلات زیادی داریم.»

بدون دارو روند درمان غیرممکن است
       عباس کبریایی‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی نیز در این نشست گفت: «تولید دارو و خدمات آن به‌حق در کشور تاثیر گذار بوده که نقش آن در تولید علم به وضوح دیده می‌شود و نزدیک به نیمی از علوم پزشکی قابل ارجاع در رشته داروسازی است.»

       او افزود: «با این حال داروسازی در ایران به تناسب خدماتی که به کشور ارائه داده، دیده نشده است. به خصوص بخش تولید دارو و خدمات دارویی در کشور ما به تناسب آنچه که در کشور تاثیرگذار است، در شاخص‌های نظام سلامت به خوبی دیده نشد.»

       به گفته کبریایی‌زاده، ایران جزو معدود کشورهای دنیا است که توانسته در تحریم‌های شدید بین‌المللی به طور کامل به زنجیره تامین دارو دسترسی داشته باشد و در تامین دارو با چالش مواجه نشود.

       رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی گفت: «به هرحال دارو به عنوان یک کالا تکمیل‌کننده روند درمان است و امکان ندارد پیشگیری و درمان بدون دارو انجام شود. در نتیجه به صورت ناخودآگاه با امنیت ملی کشور عجین است. با تدبیری که پیشکسوت‌های کشور، آنها بعد از انقلاب خوش درخشیدند. در شرایط که کشور توان زنجیره دارو خود را از طریق واردات تامین می‌کرد، به طور بسیار محسوسی بعد از انقلاب معکوس شد.»

       او افزود: «بعد از جنگ شرایطی ایجاد شد که بیش از 80 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شد و در پایان دوره تحریم‌ها سهم تولید داخل به 96 درصد رسید. البته شخصا به عنوان مسئول سندیکا دارو اعتقاد ندارم که افتخارمان این باشد که ما 96 درصد از نیازمان را در داخل تامین کردیم. ما باید روزی افتخار کنیم که صنعت داروسازی بتواند به تراز مثبت جهانی برسد و وارد بازارهای دیگر شود و این مستلزم ارتباط با کشورهای دیگر است و ما نمی‌توانیم رابطه با کشورهای دیگر را نداشته باشیم و انتظار داشته باشیم که آنها بازارهایشان را در اختیار ما قرار بدهند.»

       همچنین رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی با اشاره به نقش داروساز در زمینه تکمیل چرخه درمان گفت: «نقش داروساز در ارائه خدمات در کشور پر رنگ بوده و ایجاد رشته داروسازی بالینی در قدیم با مقاومت گروه پزشکی همراه بوده که خوشبختانه امروزه رقابت زیادی بین صنعت داروسازی و پزشکی وجود دارد.»

جای خالی بسته‌های دارویی در مجلس
       در ادامه این مراسم علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «در کشور به برکت وجود نیروهای کاردان در برخی از رشته‌های پزشکی مثل پیوند اعضا در دنیا حرفی را برای گفتن داریم. در حوزه دارو نیز دید ما نسبت به صنعت دارو سازی بسیار مثبت بوده و این اتقاق در کوتاه مدت رخ نداده است.»

       او با بیان اینکه با تشکیل اتحادیه انجمن داروسازی بسیاری از مشکلات این حوزه حل شده، گفت: «بعضی از مسئولان در محیط‌های مختلف صحبت‌های متفاوتی را کرده و این مسئله نباید سبب کاهش جایگاه داروسازی در کشور شود.» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: « اگر بیمارستان‌ها بدهی خود را به این صنعت بپردازند نظام سلامت از چالشی بزرگ خارج می‌شود. بعضی از بخش‌ها در بورس وارد شده‌اند و من پیشنهاد می‌کنم که دولت اوراق بهادار اسلامی را برای تامین هزینه‌های صنعت داروسازی در اختیار این افراد قرار دهد.» نوبخت افزود: «در نظام درمان و آموزش کشور جای بسته‌های دارویی خالی بوده تا با ارائه در دولت به صورت لایحه ما بتوانیم در صحن مجلس اعمال نظر بیشتری داشته باشیم.» او در خصوص مشکلات داروسازها در قیمت‌گذاری گفت: «دولت تمام تلاش خود را در طرح نظام تحول سلامت انجام داده و من امیدوارم قیمت‌های دارویی به روز شود تا فساد احتمالی از بین برود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: