کد خبر: ۱۲۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر کل اتحادیه جهانی بیماریهای ریوی گفت: سیگاری ها هر روز 100 میلیارد ریال در کشور دود می کنند، 30 درصد دختران دانشجو تجربه مصرف قلیان دارند، مصرف قلیان در کشور رو به افزایش است و خسارت مالی آن از سیگار هم بیشتر است.
به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا مسجدی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: قلیان و سیگار از عوامل مهم ابتلا به بیماریهای تنفسی از جمله سل هستند، حدود 14 درصد مردم کشور سیگار می کشند، روزانه 10 میلیارد تومان فقط خرج خرید سیگار می شود و دولت و مردم دو برابر این میزان را برای درمان بیماریهای ناشی از دخانیات هزینه می کنند.
وی گفت: یک تا سه درصد زنان سیگار می کشند اما آمار مصرف قلیان بین زنان و دختران که گاهی در کنار والدین انجام می شود بسیار بیشتر از این میزان است و حدود 30 درصد دختران دانشجو حداقل یکبار قلیان کشیده اند و 10درصد دختران به مرور زمان نسبت به مصرف قلیان معتاد می شوند.

**قلیان،تهاجم فرهنگی علیه زنان
مسحدی گفت: افزایش مصرف فلیان در کشور یک برنامه طراحی شده از سوی کشورهای خارجی استو ما از این نظر با یک تهاجم فرهنگی جدی مواجه هستیم زیرا کشورهایی که با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند، می دانند که تنها راه آ سیب زدن به این نظام آلوده و بیمار کردن بانوان و مادران است.
وی افزود: این یک نگاه سطحی است که تصور کنیم، مصرف قلیان توسط زنان و دختران یک تفریح است،عمق مسئله بسیار فراتر از این نگاه سطحی است.

**200 هزار تومان ورودی قلیان سرا
وی در پاسخ به پرسش درباره هزینه خسارت ناشی از مصرف قلیان در کشور گفت: برآوردهای از هزینه خسارت قلیان نداریم البته تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است ولی مطمئن هستیم که هزینه قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، رستوانهای سنتی در تهران وجود داردکه در آن قلیان سرو می شود و ورودی آن 200 هزار تومان است.
مسجدی ادامه داد: موادی که در توتون و تنباکوی قلیانها استفاده می شود، اغلب مواد شیمیایی ناشناخته است که حتی در وزارت بهداشت هم به طور دقیق نمی دانیم چه موادی در این تنباکوها وجود دارد اما آنالیز شیمیایی نشان می دهد، حجم زیادی از این تنباکوها را مواد شیمیایی آروماتیک، بنزن و فلزات سنگین است که عامل مهم سرطان ریه هستند.
وی درباره زیان دود سیگار نیز گفت: اگر در یک اتاق سه در چهار دو نفر سیگار بکشند، زیان دود ناشی از آن معادل دود اگزوز موتورسیکلت،مینی بوس یا کامیون فرسوده است و حتی از آن نیز مضرتر است.
مسجدی درباره عوارض آ لودگی هوا نیز افزود: آلودگی هوا در ماههای آذر و دی به اوج خود می رسد و در آن زمان عوارض آن معادل عوارض سیگار و دخانیات می شود.
وی همچنین با اشاره به بار بیماری ها در دنیا گفت: در ایران و جهان دو سوم مرگ ها به علت چهار بیماری قلبی-عروقی، بیماریهای تنفسی، سرطان و دیابت است و چهار عامل اصلی ابتلا به این بیماریها نیز غذای ناسالم، کم تحرکی، دخانیات و الکل است.ایرنا
برچسب ها: قلیان ، کم تحرکی ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: