کد خبر: ۱۲۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>سلامت>رییس انیستیتو پاستور ایران با اشاره به حرکت لخته های خونی از پا به سمت ریه، از بروز آمبولی و ایست تنفسی در مشاغل کم تحرک و مسافرت‌های طولانی خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،مصطفی قانعی فوق تخصص ریه و رییس انیستیتو پاستور ایران ضمن تاکید بر اینکه بالغ بر 95 درصد آمبولی های ریوی از لخته های خونی وریدی یا همان ترومبوز های ساق و ران پا منشا می‌گیرند، اظهار کرد: علت این عارضه در کم تحرکی و درواقع نوعی بی حرکت ماندن های طولانی مدت پا در مسافرت های طولانی چند ساعته هوایی و زمینی، به علت کاهش جریان خون در این نواحی است. 

وی تاکید کرد: کاهش جریان خون در پاها، مانع از حرکت مداوم خون و ورود و خروج سریع آن در سیاه رگ ها می‌شود که در این شرایط ظرف چند ساعت تجمع سلولهای خونی و در نتیجه ایجاد لخته های وریدی و ترومبوز را با خود به همراه می آورد، وضعیتی که درآن ایستادن و یا نشستن های طولانی مدت بویژه در پشت پیشخوان مغازه ها و فروشگاه ها و نظایر آن، مهمترین جرقه های بروز لخته های مرگ بار هستند.

لخته های وریدی در انتظار سیگاری‌ها 
این فوق تخصص ریه گفت: علاوه بر موارد ذکر شده دوروه دیگر نیز در معرض خطر ابتلا به ترومپوز های وریدی هستند که مبتلا یان به واریس( وجود رگ‌های معیوب در پشت ساق پا) و دیگری افراد دارای غلظت خون بالا ازجمله سیگاری ها، سر حلقه های اصلی این مجموعه را تشکیل می‌دهند. 

وی با بیان اینکه تشنگی طولانی مدت و در واقع کاهش سطح آب و مایعات بدن نیز با افزایش غلظت خون می تواند به ایجاد لخته های خونی منجر شود، تصریح کرد: این لخته پس از مدتی در نتیجه فعالیت های روزمره از محل خود تغییر می کند که به مرور با ورود به ران‌ها به سمت اندام فوقانی از جمله شریان‌های سیاهرگی در ریه حرکت می کند که احساس دردهای ناگهانی و حتی گذرا در پا و اندام‌های فوقانی، ایجادکمی تورم در پا از مهمترین علایم بروز لخته است. 

رییس نستیتو پاستور ایران افزود: گروه های پرخطر برای پیشگیری از آمبولی ریه و درصورت مشاهده هر یک از این علایم باید به متخصصین داخلی عروق و حتی ریه مراجعه کنند.

برای جلوگیری از لخته های مرگ بار مصرف آسپیرین کافی نیست
وی با بیان اینکه مصرف آسپیرین در سنین زیر 40 الی 45 سال توصیه نمی شود، گفت: این گروه سنی دارای عروقی نسبتا سالم تر و گشاد هستند و نیازی به خوردن این دارو ندارند، اما آسپرین هم به تنهایی از ایجاد لخته های خونی ساق پا و ران‌ها جلوگیری نمی کند و در این میان تجویز هپارین نیز در بیماران تازه جراحی شده و نظایر آن تنها یکی از راهکارهای پیشگیری از ترومبوز است. 

این فوق تخصص ریه با اشاره به انجام حرکات ورزشی بسیار ساده در ناحیه مچ و ساق پا به عنوان بهترین راه حل پیشگیری از ترومبوز، اظهار کرد: کشیدن کف پا به سمت بالا و حرکت مداوم پنجه پا به صورتیکه گاهی پاشنه پا روی زمین قرار گیرد و سپس حرکت دورانی موچ پا در حالتی که کمی پاها از سطح زمین به سمت بالا فاصله داشته باشند موجب پمپ خون به سیاهرگ ها و مانع از تجمع سلولهای خونی میشود. 

قانعی اظهار داشت: در صورت تشخیص کمی دیر هنگام ترومبوز تنها راه درمان استفاده از نوعی داروهای روان کننده لخته است که بعد از 10 روز در بدن جذب می شود و در غیر این صورت در موارد مزمن، این لخته با ایجاد تپش قلب، کمی تب و تنگی نفس وارد ریه ها و در نهایت ایست تنفسی و حتی مرگ بیمار می‌شود، بنابراین انجام اقدامات پیشگیری بهترین راه مقابله با این لخته های مرگبار است.
برچسب ها: انستیتو ، پاستور ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: