کد خبر: ۱۲۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار گفت: برای تشخیص سل در گروه‌های پر خطر و آسیب‌پذیر اجتماع را آغاز کرده‌ایم و هم‌اکنون نظام ثبت، گزارش‌دهی و بیمار یابی سل به صورت بسیار پیشرفته و مجهز در کشور ما در حال فعالیت است.

به گزارش شفا آنلاین، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار در نشست خبری گفت: برخلاف تصور موجود در دنیا و آمارهای منتشر شده وضعیت سل در دنیا روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و اگر کار جدی در این خصوص صورت نگیرد دنیا به اهداف توسعه‌ای خودش در سال 2030 نخواهد رسید.

وی افزود: در برنامه توسعه سلامت جهانی به دنبال پایان دادن به 4 گروه بیماری سل، مالاریا، ایدز و بعضی بیماری‌های گرمسیری کشورهای آفریقایی هستند.

گویا افزود: تلاش‌های فعلی جوابگوی رسیدن به این هدف نیست مگر اینکه روش بیماریابی دنیا تغییر کند و در کشور به سراغ گروه‌های آسیب‌پذیر همچون حاشیه‌نشینان، مبتلایان به HIV، زندانیان و معتادین رفتیم و هم‌اکنون در طرحی که 2 سال از اجرای آن میی‌گذرد سل را در 10 میلیون حاشیه‌نشین بررسی می‌کنیم.

وی امکانات تشخیصی کشور را در خصوص سل بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون در کوتاهترین مدت که هنوز فرد علائم بالینی سل را ندارد با روش‌های آزمایشگاهی در کمتر از یک روز و یک ساعت سل را تشخیص می‌دهیم. هدف ما این است که امکانات درمانی سل در کشور به گونه‌ای باشد که کسی برای درمان سل معطل نشده و درمان سل به طور کامل صورت پذیرد.

گویا، تمامی هزینه‌های درمانی سل اعم از تشخیص، بستری و غیره را رایگان دانست و گفت: سل معمولی هزینه ندارد اما هزینه سل مقاوم به درمان بسیار کمر شکن است و در صورتی که دولت حمایت نکند خانواده مسلول از عهده آن بر نمی‌آید به همین دلیل دولت تمامی هزینه‌های درمان سل را رایگان کرده است، هر فرد می‌تواند 12 نفر برا به سل مبتلا کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار گفت: در کشور تا 3 سال پیش یک مرکز استاندارد درمان سل مقاوم داشتیم اما اکنون علاوه بر آن 3 مرکز، 3 مرکز دیگر راه‌اندازی شده و 3 بیمارستان دیگر مراحل پایانی خود را می‌گذرانند و 3 بیمارستان دیگر نیز استارت ساخت آنها زده شده است که با این بیمارستان‌ها نیاز کشور به طور کامل برطرف می‌شود.

وی افزود: سل معمولی نیاز به بستری ندارد اما درمان سل مقاوم حداقل 2 سال طول می‌کشد که بیمار 6 ماه آن را باید در بیمارستان باشد و بعد از آن نیز 50 درصد امکان بهبودی وجود دارد.

وی شایع‌ترین علت مرگ مبتلایان به ایدز را سل دانست و گفت: 30 درصد علت مرگ و میر مبتلایان به ایدز سل است. این در صورتی است که سل یک بیماری قابل درمان است.

محمد مهدی گویا گفت: کشور ما به پیشرفته‌ترین امکانات دسترسی در خصوص سل مجهز است که برخی از کشورها حتی امکانات استانی ما را هم ندارند.

* از هر 3 نفر یک نفر حامل میکروب سل است

مهشید ناصحی رئیس اداره کنترل سل و جزام در ادامه این نشست گفت: در دنیا از هر 3 نفر یک نفر حامل میکروب سل است اما 5 تا 10 درصد این افراد در صورت تضعیف سیستم بدنی آنها میکروب سل در بدنشان فعال می‌شود.

وی افزود: HIV، سوء تغذیه، دیابت، مصرف دخانیات، سرطان، شیمی‌درمانی، بیماری‌های مزمن و سالمندی همه از مواردی هستند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند و سبب می‌شوند فرد در صورت مواجهه با میکروب سل به راحتی به آن دچار شود.

ناصحی 80 درصد سل را در 22 کشور دنیا دانست و گفت: افغانستان و پاکستان از جمله این کشورها هستند همچنین وضعیت جمهوری‌های واقع‌شده در شمال کشور نیز درخصوص بیماری سل نگران کننده است. در کشورهای همسایه تنها کشور ترکیه وضعیت مساعدتری دارد و این نشان می‌دهد که کشور ما در خصوص مبارزه و پیشگیری سل بار سنگینی بر دوش دارد.

رئیس اداره کنترل سل و جزام هزینه یک دوره درمان مریض سل حساس را 450 هزار تومان دانست و گفت: همین هزینه برای سل مقاوم 40 میلیون تومان است. در 15 سال گذشته بیشتر مریض‌های سل ما زنان بودند که اکنون این نسبت به 50 درصد رسیده است. سل با وضعیت بهداشتی و وضعیت سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: در برنامه طرح تحول سلامت در گروه‌های سنی مختلف علائم سل در ویزیت اولیه بررسی می‌شود. از سال 82 در زندان‌های کشور برنامه بیماریابی فعال شده است و به تازگی این برنامه را برای معتادین هم شروع کرده‌ایم.

ناصحی گفت: مردم ما باید بدانند خدمات سل در کشور رایگان است و سل‌های ریوی بخش عمده سل را تشکیل می‌دهند که قابلیت انتقال نیز دارند. تنفس و پراکندگی میکروب در هوا و وضعیت سیستم ایمنی بدن طرف مقابل از شرایطی است که به انتقال میکروب سل در نظر گرفته می‌شود. مردم باید بدانند مریض سلی که بعد از 2 هفته از شروع درمانش گذشت هیچ خطری ندارد.

وی استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان را از نظر بروز سل در رتبه‌های اول و دوم دانست.

برچسب ها: بیماری ، سلامت ، سل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: