کد خبر: ۱۲۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 18
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>آژانس کودکان سازمان ملل یونیسف در روز جمعه اعلام کرد، پنج نفر از هر شش کودک زیر دو سال در کشورهای درحال‌توسعه، به اندازه کافی از انواع غذاهای سالم برخوردار نیستند که آن‌ها را در معرض خطر آسیب روانی و جسمانی غیرقابل بازگشت قرار می‌دهد.
 به گزارش شفا آنلاین،  به گفته یونیسف، نیمی از کودکان با سن بین شش تا 23 ماه اغلب از تغذیه کافی محروم هستند. فقدان گسترده غذاهای جامد، این گروه سنی را از مواد مغذی ضروری محروم کرده است؛ در زمانی که بیشترین نیاز را برای رشد مغز، استخوان‌ها و بدن خود به آن‌ها دارند.

       بر اساس گزارش این آژانس که پیش از روز جهانی غذا در ۱۶ اکتبر منتشر شده است، حتی در خانواده‌های مرفه در کشورهای درحال‌توسعه، بسیاری از نوزادان و کودکان خردسال از دست می‌روند.

       فرانس بگین، مشاور ارشد تغذیه در یونیسف می‌گوید: «چگونه امکان دارد که در سال 2016، ما هنوز هم بسیاری از کودکانی را داریم که تغذیه کافی برای رشد سالم را دریافت نمی‌کنند؟ دو سال اول زندگی، فرصتی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد از دست بدهد.»

       بهبود کیفیت و کمیت وعده‌های غذا برای کودکان می‌تواند زندگی 100.000 نفر را در هر سال نجات داده، هزینه‌های سلامت را کاهش دهد و بهره‌وری در زندگی بزرگسالی را بهبود بخشد.

       نرخ تغذیه در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا در پایین‌ترین مقدار است. جایی که بالاترین میزان کوتاهی قد را دارد؛ یعنی قد این کودکان در مقایسه با سن آنان کم است.

       در این گزارش آمده، کمتر از یک‌سوم از نوزادان و کودکان خردسال در کشورهای درحال‌توسعه به اندازه کافی از انواع مواد غذایی مصرف می‌کنند که اکثر آن‌ها را در خطر سوءتغذیه قرار می‌دهد.

       نگرانی دیگر این است که به یک‌سوم از کودکان در سن توصیه‌شده شش‌ماهگی، غذاهای جامد داده نشده است. در سال 2000، این نسبت برابر نیمی از کودکان در این سن بود. هله‌هوله‌هایی که غنی از چربی، شکر و نمک هستند، اما خالی از مواد غذایی بی‌فایده و پروتئین هستند به طور فزاینده‌ای بیشتر در رژیم غذایی کودکان در هر دو کشورهای فقیر و غنی رایج می‌شوند.

       مطالعات در سنگال، نپال، تانزانیا و کامبوج نشان می‌دهد که تعداد زیادی از کودکان به طور عمده در شهرها و شهرک‌ها و حتی در مناطق روستایی، از تنقلات ناسالم استفاده می‌کنند. این غذاها به شدت توسط شرکت‌ها در بسیاری از کشورها ترویج می‌شوند و والدین لزوما نمی‌دانند که آن‌ها برای کودکانشان ناسالم هستند.

       این نگرانی وجود دارد که در حال حاضر، کودکان به اندازه کافی در رژیم غذایی خود مواد مغذی لازم برای رشد مناسب را ندارد؛ بنابراین اگر غذاهای سالمی که دریافت می‌کنند را با غذاهایی که تنها قند و چربی ارائه می‌دهند، جایگزین کنیم، این فرصت را به کلی از کودک می‌گیریم.
منبع: Reuters
برچسب ها: سوءتغذیه ، نوزاد ، یونیسف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: