کد خبر: ۱۲۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 18
شفا آنلاین>سلامت> روغن‌هایی که در غذا استفاده می‌شود، دو نوع است. روغن‌های حیوانی و روغن‌های گیاهی. روغن پالم نیز محصول عمده کشور مالزی است و بیشتر در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود.
شرایط جغرافیایی کشور ما به گونه‌ای است که نمی‌توانیم، روغن پالم را برای این جمعیت تولید کنیم، لذا ناچاریم قسمت عمده‌ای از روغن مصرفی کشور را از کشورهای آسیای شرقی وارد کنیم. روغن‌های گیاهی در جنگل‌های استوایی قابل کشت است. و چون نیاز به روغن برای مصارف گوناگون وجود دارد، واردات آن از کشورهای دیگر غیرقابل اجتناب است. یکی از این روغن‌ها، پالم است. روغن پالم گیاهی است و برخلاف روغن‌های حیوانی عاری از کلسترول است. در اکثر نقاط جهان از روغن پالم در صنایع غذایی استفاده می‌شود ولیکن نه در تمام محصولات، استفاده از پالم در لبنیات توصیه نمی‌شود. مثلا در ماست‌های پرچرب که باید حالت سفت بودن داشته باشد، استفاده می‌شود. روغن پالم به علت اینکه میزان اسیدهای چرب اشباع آن بالا است، در درجه حرارت محیط به صورت نیمه جامد بوده و درواقع برای قوام دادن به محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در تهیه بستنی‌ها، ماست‌های پرچرب و شکلات و... از پالم استفاده می‌شود.


آنچه که در روغن پالم وجود دارد، میزان بالای چربی اشباع است، لذا هم می‌تواند کلسترول بد LDL و هم کلسترول خوب HDL را بالا ببرد. مصرف آن نسبت به اسیدهای چرب ترانس که در برخی محصولات از جمله روغن‌های هیدروژنه شده و روغن‌های شیرینی‌پزی هستند، بهتر است زیرا اسیدهای چرب، کلسترول بد LDL را بالا می‌برد و کلسترول خوب HDL که چربی خوب است را پایین می‌آورد اما اسیدهای چرب اشباع هر دو را بالا می‌برد. در آن صورت هم ممکن است، مضر باشد، چراکه کلسترول بد بالا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد. البته فقط در روغن پالم اسید چرب اشباع وجود ندارد. مصرف بی‌رویه اسید چرب اشباع در پالم ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد اما از اسیدهای چرب غیراشباع هم در این روغن داریم. آنچه در مورد پالم گفته می‌شود، اگر خوب مدیریت نشود، اتفاق می‌افتد، درغیر این صورت آنقدرها هم بد نیست. حتی در آمریکا هم از آن استفاده می‌شود، زیرا دانه روغنی است که روغن زیادی می‌دهد و چون نیمه جامد است، کاربرد زیادی دارد، اما در کشورهای دیگر از آن در لبنیات استفاده نمی‌شود. در کشور ما متاسفانه به دلیل روغن محصولاتی نظیر شیر را گرفته و در تهیه خامه و ... استفاده می‌کنند، بنابراین برای شیر دیگر چربی نمی‌ماند و ناگزیر به استفاده از چربی‌ اشباع شده می‌شوند و برای اینکه قیمت شیر را پایین نگه دارند، از روغن‌های گیاهی در آن استفاده می‌شود. از طرف دیگر بالا رفتن قیمت خامه و ماست مانند شیر جلب توجه نمی‌کند.سپید
حسین ایمانی
عضو هیات مدیره تغذیه ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: