کد خبر: ۱۰۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 03
شفا آنلاین>سلامت>طبق آمار اعلام شده از هر سه مرد در کشور یک مرد و از هر دو زن، یک زن به پوکی استخوان مبتلا است؛ همین آمار نشان از اهمیت مصرف لبنیات در جمعیت کشور دارد.

به گزارش شفا آنلاین، یکی از مسئولان وزارت بهداشت پیشتر اعلام کرده بود که تعداد زیادی از مردم کشور کمبود کلسیم و ویتامین دی و 80 درصد کودکان در سنین مدرسه، کمبود کلسیم دارند.
بنابراین مصرف انواع فرآورده های لبنی و ارتقای کیفیت آنها به عنوان منبع تامین کننده کلسیم، بسیار حائز اهمیت است.
هرچند در برهه ای از زمان به دلیل حساسیت های ایجاد شده در مورد استفاده روغن پالم در لبنیات، برخی افراد در اقدامی اشتباه - به علت تاثیرات زیاد بر سلامتی -، مصرف لبنیات خود را کاهش دادند اما متخصصان تغذیه توصیه می کنند که مردم از لبنیات بطور مستمر استفاده کنند و از سوی دیگر سازمان غذا و دارو همواره تلاش داشته و دارد تا کیفیت فرآورده های لبنی را بیش از پیش افزایش دهد که ممنوعیت استفاده از روغن پالم در همه فرآورده های لبنی به جز بستنی از جمله این اقدام ها است.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا به تشریح اقدامات این سازمان در رابطه با ارتقای کیفیت فرآورده های لبنی طی چند سال اخیر پرداخت و کنترل این فرآورده ها را در سطح عرضه، یکی از موفقیت های این سازمان در حوزه فرآورده های لبنی عنوان کرد.
دکتر بهروز جنت با اشاره به کنترل فرآورده های لبنی در سطح عرضه از مهر ماه سال 92 تاکنون می گوید: سازمان غذا و دارو در مقابله با موارد تخلف شامل عدم انطباق با پروانه ساخت و استاندارد این فرآورده ها و بویژه استفاده از روغن های گیاهی در فرآورده های لبنی از طریق دانشگاه های علوم پزشکی، اقدامات قانونی لازم را به عمل آورده است.
وی می افزاید: کنترل کیفیت فرآورده های لبنی با دامنه گسترده تری در سطح عرضه ادامه دارد و نمونه برداری از فرآورده های لبنی از سطح عرضه و آزمون منشاء نوع چربی صورت می گیرد و در صورت تخلف اقدام قانونی و بهداشتی لازم به عمل می آید.

** ادامه بازنگری ها در مصرف روغن پالم
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، درمورد راهکارهای کاهش مصرف روغن پالم اضافه می کند: بازنگری در مصرف روغن پالم، همچنان در دست اجرا است.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو یادآور می شود: واردات انواع روغن پالم در کشور در سال 93 نسبت به سال 92 در مجموع 42.82 درصد کاهش یافته و در بین انواع روغن پالم نیز واردات انواع بهتر آن از نظر تغذیه ای که دارای میزان اسید چرب اشباع کمتر است مانند سوپر پالم اولئین نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
جنت تاکید می کند: انواع پایین تر پالم از نظر تغذیه ای مانند پالم کرنل نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته و همچنین در سال 93 واردات روغن پالم استئارین که از نظر تغذیه ای دارای اسیدهای چرب با اشباع بسیار بالا بوده، ممنوع شده است.
وی خاطرنشان می کند: در راستای برنامه ریزی برای کاهش مصرف روغن پالم در فرآورده های لبنی، جلسات کارشناسی و مدیریتی با انجمن صنایع فرآورده های لبنی با حضور اساتید دانشگاه ها و مدیران نظارت بر مواد غذایی و کارشناسان صنعت لبنی در قالب کمیته «کاهش مصرف پالم در محصولات غذایی با تاکید بر فرآورده های لبنی» برگزار شده و نتایج کارشناسی اخذ و در بازنگری های لازم در ضوابط و استانداردهای مربوط به کار گرفته شده است.

** ممنوعیت استفاده از روغن های گیاهی در فرآورده های لبنی به جز بستنی
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو می گوید: طی چند سال اخیر بر اساس استانداردهای ملی تدوین شده و ابلاغی سازمان ملی استاندارد، ممنوعیت صدور و تمدید پروانه بهداشتی جدید برای تولید و ورود انواع پنیر خامه ای با چربی گیاهی، پنیر پروسس با چربی گیاهی، پنیر تازه(یو اف) با چربی گیاهی و پنیر پیتزا با چربی گیاهی، کره اسپرید مخلوط و شیر خشک با روغن گیاهی و همچنین بستنی صورت گرفته است.
جنت تاکید می کند: بر اساس بخشنامه سازمان غذا و دارو، استفاده از انواع روغن های گیاهی از جمله پالم و بطور کلی انواع روغن های گیاهی در همه فرآورده های لبنی به استثناء بستنی - با رعایت شروط جدید - ممنوع شده است.
وی می افزاید: با پیگیری های سازمان غذا و دارو و شرکت کارشناسان این سازمان در جلسات کمیسیون های فنی و ملی استاندارد های مربوط، استاندارد پنیر خامه ای با روغن گیاهی در کمیسیون ملی باطل شده و استانداردهای پنیر پروسس آنالوگ و بستنی در دست بازنگری بوده و اقدام لازم درمورد اصلاح سایر استاندارد های فوق الذکر در دستور کار این سازمان قرار دارد.
وی تصریح می کند: در راستای ابلاغ ممنوعیت های مذکور و طی برنامه ارتقای سلامت فرآورده های لبنی، سازمان غذا و دارو با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، بازرسی واحدهای تولیدی و همچنین نمونه برداری از سطح عرضه را به طور مستمر در دستور کار خود قرار داده و واحدهای متخلف استفاده کننده از روغن های گیاهی از طریق دانشگاه های علوم پزشکی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

** تشدید نظارت بر فرآورده های لبنی
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو یادآور می شود: تشدید نظارت بر تولید فرآورده های لبنی با انجام بازدیدهای مشترک کارشناسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی ناظر بر واحدهای تولیدی از ابتدای سال 93 در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.
جنت با اشاره به برگزاری جلسات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاونت بازرگانی) در راستای کاهش واردات روغن پالم می افزاید: میزان واردات انواع روغن پالم در سال 92، 750 هزار تن بود که در سال 93، این رقم به حدود 430 هزار تن کاهش یافته است.

** توقف تولید انواع خامه های قنادی گیاهی
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با انجمن تولید کنندگان خامه های گیاهی و مارگارین جهت ارتقا به معیارهای سلامتی این فرآورده ها می گوید: نتیجه برگزاری این جلسات، توقف تولید و تعلیق پروانه های تولید انواع خامه های قنادی گیاهی و جایگزینی آن با مینارین(نوعی خامه گیاهی) قنادی با در نظر گرفتن میزان حداقل مقدار اسیدهای چرب اشباع و حداقل میزان اسید چرب ترانس است.
جنت یادآور می شود: ضوابط فنی آن طی بخشنامه ای جهت اجرا ابلاغ شده است.

** اصلاح استانداردهای کره گیاهی
به گفته جنت، استانداردهای کره گیاهی(مارگارین) اصلاح شده و میزان اسید چرب ترانس آن طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو از 10 درصد به دو درصد کاهش یافته و بخشنامه آن نیز ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اصلاح استانداردهای روغن پالم نیز یادآور می شود: طی سال 93 با پیگیری و مشارکت جدی سازمان غذا و دارو، تعداد شش استاندارد مورد استفاده برای انواع روغن پالم مورد بازنگری قرار گرفت.
جنت می افزاید: طی این بازنگری، الزامات سازمان غذا و دارو اعمال شده که منطبق بر معیارهای تغذیه ای بر اساس ضوابط فنی و بهداشتی است.

**پیشنهادی برای بستنی ها
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو می گوید: پروفایل پیشنهادی سازمان غذا و دارو درمورد روغن های مورد استفاده در انواع بستنی در راستای سیاست های سلامت محور تهیه شده که در اصلاحیه استاندارد بستنی که با محوریت سازمان غذا و دارو در حال انجام است، اعمال خواهد شد.
جنت می افزاید: استمرار پایش شرایط تولید و مواد اولیه مورد استفاده در واحدهای تولیدی و کنترل محصولات در سطح عرضه در سال 95، همچنان در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: