کد خبر: ۱۲۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 18
شفا انلاین>اجتماعی> تا دو سه سال اخیر روغن پالم برای عامه مردم ناشناخته بود. بطری‌های روغن مایع و سرخ کردنی کنج آشپزخانه‌ها جا خوش کرده بود و برای طبخ هر غذایی دست به سمتش دراز می‌شد و سهمی از غذا را به خود اختصاص می‌داد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید خامه و شیر و پنیر و ماست که قوت غالب مردم است، مملو از این روغن بود و همه بدون اطلاع از ترکیبات آن مصرفش می‌کردند. تا اینکه در سال 93 برخی پزشکان و کارشناسان تغذیه مضرات این روغن را رسانه‌ای کردند. در راس این افراد، شخص وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو قرار داشتند که به عنوان مطالبه‌گر حذف پالم از لبنیات پشت تریبون رسانه‌ها قرار گرفتند و از مضرات این روغن گفتند. ‌به گفته رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و یافته‌های علمی ثابت کرده که مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی در بیماری‌ سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود. از آن به بعد مردمی که شیر بسته‌بندی را ملکه کرده و همیشه استفاده می‌کردند، نسبت به آن اکراه پیدا کرده و بی اطمینان شدند.

       وزارت بهداشت بارها و بارها درخصوص مضرات روغن پالم هشدار داد. مساله آنجا بود که روغن پالم که از کشور مالزی وارد می‌شد، قیمت ارزانی داشت. به همین دلیل تجار برای واردات آن علاقه نشان داده، این روغن را می‌خریدند و سود می‌کردند اما وزارت بهداشت با سیاست‌هایی که در پیش گرفت، واردات آن را محدود کرد و قیمت آن هم گران شد.

       سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، روغن پالم را به عنوان بدترین نوع چربی معرفی کرده بود و درباره این روغن گفته بود:«روغن پالم سال‌های سال از مالزی وارد کشور شده است و در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است که قرار شده در یک دوره معین ابتدا به ۳۰ و سپس ۱۵ درصد کاهش یابد. در دوره‌های قبل وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع اعلام خطر کرده بود.»‌ وی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است، تصریح کرده بود: «در این مورد با کسی شوخی نداریم و از اینکه به مردم راست بگوییم نباید پشیمان باشیم.» سختگیری‌ها در مورد منع مصرف پالم تا جایی پیش رفت که کارخانجات و شرکت‌های لبنی که از روغن پالم در محصولات خود استفاده کرده بودند، شناسایی و معرفی شدند.

       اگرچه واردات پالم همچنان ادامه دارد و این روغن همچنان در برخی خوراکی‌های پرمصرفی که اصلی‌ترین مشتریانش کودکان هستند، مانند شکلات، ‌بستنی و خامه ادامه دارد و پایه اصلی روغن‌های سرخ‌کردنی است اما با بسته شدن پرونده چرب شدن شیرها با پالم می‌رفت تا نام پالم از ذهن‌ها پاک شود و بنای وزارت بهداشت بر کاهش واردات این روغن بود اما موضوع همکاری‌ها میان ایران و مالزی فصل تازه‌ای را برای این روغن هم رقم زد.

هرچند پیش از این نیز به رغم تمام توصیه‌های وزارت بهداشت درباره مضرات روغن پالم با مصوبه هیات وزیران محدودیت واردات روغن پالم مانند سایر دانه‌های روغنی برداشته شد، تا وارد کنندگان به هر میزانی بتوانند آن را وارد کنند، اما تعرفه واردات آن به ۲۶ درصد افزایش یافت. رئیس سازمان غذا و دارو معتقد بود افزایش تعرفه واردات روغن پالم، قیمت آن را به اندازه قیمت روغن سویا که ارزان‌ترین روغن خوراکی بعد از روغن پالم است رسانده و از این به بعد روغن پالم فقط در جاهایی که مصرف آن اولویت دارد، مانند تولید روغن‌های سرخ‌کردنی یا برای صنعت غذا در جاهایی که باید نقطه انجماد بالاتر برود، استفاده می‌شود. به گفته دیناروند با اقدامات وزارت بهداشت در سال‌های ۹۳ و ۹۴، حدود ۳۰۰ تن از واردات روغن پالم کم شد. جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران  می‌گوید: «موضوع همکاری ایران و مالزی و صحبت‌های رییس جمهور بر مفید بودن مصرف پالم صحه نمی‌گذارد، بلکه منظور رییس جمهور مبنی بر تشکیل کارگروهی برای بحث و تبادل نظر درجهت مفید یا مضر بودن پالم و موارد مصرف صحیح آن بوده است. چراکه رییس جمهور مالزی گفته بوده، مردم ما پالم مصرف می کنند و سالم هستند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: