کد خبر: ۱۲۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 15
شفا آنلاین>سلامت>پروژه مشترکی میان پژوهشکده سرطان سینه و دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه فنی آیندهون با هدف انتقال تکنولوژی 'جداسازی سلولهای سرطانی از گردش خون محیطی با استفاده از ابزار میکروسیالاتی یا میکروفلوئدیک' Microfluidic' آغاز شده و درحال انجام است.

 به گزارش شفا آنلاین،مهدی رضایتی عضو گروه پژوهشی بیومواد و مهندسی بافت پژوهشکده سرطان سینه گفت: مبنای این پروژه استفاده از روش های فیزیکی (Physical based) است یعنی از فیزیک سیالات و رفتار مکانیکی سلول ها بدون سرطانی برای جداکردن آنها در میکرو کانال ها استفاده می شود.
وی گفت: جداکردن این سلول ها می تواند منبع بسیار خوبی برای کسب اطلاعات در مورد وضعیت سرطان بیمار و چگونگی پاسخ بیماری به روش های درمانی خاص باشند، اما جداسازی این سلول ها (CTCs) از سلول های دیگر جریان خون بسیار مشکل و چالش برانگیز است؛ زیرا میان میلیون ها سلول خونی تعدای اندکی سلول سرطانی وجود دارد که نقش مهمی را در فرآیند متاستاز بازی می کنند.
رضایتی ادامه داد: این پروژه در چند مرحله انجام می شود که مرحله اول آن اختصاص دارد به 'بهینه کردن طراحی' و در مرحله بعدی طراحی نهایی و بهینه شده برای جدا کردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
وی اظهار کرد: در مرحله نهایی پروژه، وسیله طراحی شده به تهران آورده می شود تا مابقی کارها در پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی انجام شود که در این مرحله روی خون بیماران مبتلا به سرطان استفاده خواهد شد.
پروژه در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه آیندهون انجام می شود و طی تفاهم نامه قرار است طی 6 ماه پروژه پیاده سازی و مقاله مشترکی تهیه شود.
برچسب ها: پژوهشی ، سلامت ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: