کد خبر: ۱۲۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 15
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی سی و سومین کنگره انجمن علمی روان پزشکی ایران با بیان این که حدود 21 درصد جمعیت ایران مبتلا به اختلالات روانپزشکی و نیازمند خدمات درمانی هستند، شایعترین نوع اختلالات روانپزشکی در کشور را 'اضطراب و افسردگی' عنوان کرد.

 به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد اربابی در نشست خبری به مناسبت برگزاری این کنگره افزود: البته نباید به هر فردی که عصبانی و افسرده است، بیمار روانی اطلاق کرد زیرا بسیاری از این افراد تنها نیازمند کمک هستند و احتیاج به درمان های پزشکی ندارند.
وی ادامه داد: مداخلات روان درمانی ساده و حتی کوتاه مدت می تواند به بیماران کمک قابل توجهی کند اما عاملی که می تواند این مداخلات را تقویت کند، حمایت سازمان های بیمه گر در پرداخت هزینه های این خدمات است.
اربابی به لزوم ارائه خدمات روان پزشکی و دایر شدن بخش هایی به این منظور در بیمارستان تاکید کرد و افزود: علاوه بر اینکه نیازمند تاسیس بخش های روان پزشکی و افزایش تخت های روان درمانی در بیمارستان ها هستیم، لازم است خدمات موثر در این زمینه مانند روان درمانی و ممدکار پزشکی نیز ارائه شود.

**نقش تقویت مهارت خودآگاهی در کاهش مصرف مواد مخدر
دکتر اربابی افزایش مهارت هایی مانند تفکر نقادی، همدلی، جرات و به ویژه خودآگاهی در دانش آموزان را در تضعیف زمینه اختلالات روان پزشکی از جمله مصرف موادمخدر در جامعه بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قوت، خواسته ها و ترس ها از جمله بخش های مختلف مهارت خودآگاهی است که ارائه آموزش های لازم در زمینه اطلاع از این جنبه ها، می تواند از گرایش به مصرف موادمخدر در بزرگسالی و بروز اختلالات روانی متعاقب آن پیشگیری کند.
وی افزود: آموزش این مهارت ها در مدارس برخی از مناطق کشور در حال انجام است اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب و قابل توجه باید این آموزش ها در سراسر کشور گسترش یابد.

** افسردگی، عامل اصلی خودکشی
دبیر اجرایی کنگره انجمن روان پزشکان ایران گفت: خودکشی اقدامی چندعاملی است اما مهمترین عامل اقدام به خودکشی، افسردگی است به طوری که مطالعات نشان می دهد 95 درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند از یک بیماری روانی مانند افسردگی رنج می برند.
اربابی افزود: عوامل محیطی، اجتماعی و ژنتیکی نیز در اقدام به خودکشی موثر هستند بنابراین در درمان خودکشی باید به درمان بیماری های روانی و عوامل محیطی به صورت همزمان توجه داشت.
وی به نقش موثر رسانه ها در کاهش میزان خودکشی ها تاکید کرد و گفت: رسانه ها با پرهیز از تقدیس یا تایید آشکار یا نهان خودکشی ها در نوشته ها و گزارش های خود و در مقابل تقبیح این اقدام و بیان تبعات آن برای خانواده ها می توانند در پیشگیری از بروز خودکشی ها در جامعه نقش موثری داشته باشند.

** لزوم کارگروهی در درمان بیماران روانی
دبیر علمی کنگره انجمن روان پزشکان ایران اظهار کرد: در این کنگره دو موضوع اصلی شامل روان پزشکی علوم اعصاب و عصب روان پزشکی و همچنین کارگروهی در سلامت روان به بحث و بررسی گذاشته می شود.
اربابی در خصوص لزوم کارگروهی در حوزه سلامت روان توضیح داد: دانش روان پزشکی نوین علاوه بر یافته های علوم اعصاب و مغز در زمینه نقش عوامل اجتماعی در سلامت روان مانند بروز علائم افسردگی، افزایش اعتیاد در جامعه و سوء مصرف مواد نیز یافته هایی داشته است که عوامل روانی و عوامل محیطی و اجتماعی در بروز آنها دخیل هستند بنابراین مدیریت و درمان آنها نیاز به همکاری و مشارکت رشته های مختلف مددکاری اجتماعی، جامعه شناسی، پرستاری و حتی نیازمند همکاری مسئولان و سیاستگذاران مربوطه دارد.
وی افزود: بنابراین می توان گفت که بهبود سلامت روان در افراد جامعه نیازمند همکاری جمعی بین رشته های مختلف پزشکی و مسئولان مربوطه و رسانه ها دارد.

** سی و سومین کنگره سالانه انجمن علمی روان پزشکان ایران
دبیر علمی برگزاری این کنگره به حضور مهمانان خارجی از کشورهای انگلیس، بلژیک و استرالیا در این کنگره اشاره کرد و گفت: مهمانان خارجی در خصوص موضوعاتی همچون اختلالات نورولوژیک عملکردی، نوروبیولوژی در افسردگی و تازه های دمانس با شروع زودرس در این کنگره سخنرانی می کنند.
اربابی افزود: در این کنگره 15 سمپوزیوم تخصصی ارائه می شود. همچنین از 70 مقاله ارسالی 52 مقاله به صورت پوستر و 18 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.
وی با بیان اینکه این کنگره از 27 تا 30 مهرماه در بیمارستان میلاد برگزار می شود، اظهار کرد: این کنگره دارای 8 تا 16 امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان است.
برچسب ها: افسرده ، سلامت ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: