کد خبر: ۱۲۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 14
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از اختلالات بینایی با تشخیص به موقع و پیگیری مستمر از بروز نابینایی در افراد جلوگیری می کند.
به گزارش شفا آنلاین،ساره صافی دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش و دبیر اجرایی بزرگداشت روز جهانی نابینایی بیان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2010، 285 ميليون نفر در دنيا دچار اختلال بينايی بوده‌اند كه از اين تعداد 39 ميليون در گروه نابینایان و 246 ميليون نفر در دسته كم بينايان قرار دارند. 

وی در خصوص شيوع نابينايي و كم بينايي در ايران عنوان کرد: طبق مطالعه جمعيت محور استان  يزد در فاصله سنی 40 تا 80 سال، شيوع اختلالات بينايی 4.4 و شيوع نابينايي 0.7 درصد است.

وی شايع‌ترين علل اختلال بينايي (visual impairment) را آب مرواريد و عيوب انكساری درمان نشده، رتينوپاتي ديابتي و استحاله ماكولای وابسته به سن خواند و گفت: بيماري ديابت، مصرف دخانیات، تولد نارس، سرخجه و كمبود ويتامين A از عوامل موثر در ایجاد برخی نابینایی ها محسوب می‌شوند.

وی افزود: برنامه پيشگيري از نابينايي و سلامت چشم توسط سازمان جهاني بهداشت در كشورهاي مختلف از جمله ايران در حال انجام است.

صافی با بیان اینکه ٨٠ درصد اختلالات بینایی قابل پيشگيري و درمان هستند، تصریح کرد: بطور مثال يكي از مهمترين بيماري‌هاي غير واگير، بيماري ديابت است كه در صورت سهل انگاری در بررسي وضعيت چشم، مي تواند منجر به نابينايي يا كم بينايي شديد شود.

دبیر اجرایی بزرگداشت روز جهانی نابینایی توصیه کرد: غربالگري مستمر مبتلایان به ديابت و تشخيص زودهنگام عوارض این بیماری بر چشم (رتينوپاتي ديابتي) و درمان به موقع آن مي تواند در پيشگيري از نابينايي و كم بينايي شديد ناشي از بيماري ديابت نقش بسزایی ایفا کند.
برچسب ها: پژوهش ، سلامت ، دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: