کد خبر: ۱۲۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
شفا آنلاین>سلامت>رییس شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصان دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی ایران با اشاره به حضور و فعالیت خیرین در عرصه های اجتماعی مختلف، ورود آنها را به حوزه خدمات دندان پزشکی خواستار شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر وقارالدین اخوان زنجانی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری این کنگره، گفت: در حوزه دندان پزشکی حضور قابل توجهی از خیرین نداریم در صورتی که حمایت آنها می تواند در زمینه پیشگیری و درمان مشکلات دندانی بسیار کارساز باشد.
وی همچنین اظهار کرد: فرهنگ معاینات دوره ای دندان پزشکی در ایران بسیار ضعیف است بنابراین لازم است برای افزایش سطح آگاهی عمومی در زمینه فواید و مزیت های انجام این معاینات در پیشگیری از پوسیدگی ها و مشکلات دندانی در سطح رسانه ها به ویژه رسانه ملی با همکاری انجمن های علمی دندان پزشکی تلاش شود.
وی با تاکید بر این که هیچ اقدامی به اندازه معاینات دوره ای در کنار رعایت بهداشت دهان نمی تواند به افزایش سطح سلامت دندانی جامعه کمک کند، افزود: هرچه فرد دارای تعداد بیشتری دندان پوسیده پرشده باشد، نیازش به انجام معاینات منظم دندان پزشکی بیشتر است و از آنجا که تعداد این افراد در جامعه ما زیاد است، لزوم فرهنگ سازی در این زمینه بیشتر به نظر می رسد.
اخوان زنجانی گفت: جامعه پزشکی ما بیشتر روی درمان متمرکز است که البته نیاز کنونی جامعه ما هم همین است اما باید در کنار این فعالیت ها، در حوزه پیشگیری از بروز بیماری ها در افرادی نیز که در حال حاضر سالم هستند، تلاش های لازم صورت گیرد.
وی به جایگاه دندان پزشکی ترمیمی در شناسایی و درمان به موقع ضایعات و مشکلات دندانی اشاره کرد و افزود: هرچه ضایعات دندانی در مراحل اولیه شناسایی و درمان آنها آغاز شود، گستردگی ضایعات و هزینه های درمان آنها کمتر و نگهداری دندان ها آسانتر خواهد بود.
اخوان زنجانی با تاکید بر تاثیر پیشگیری و درمان به موقع مشکلات دندانی در پیشگیری از بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی و عروقی اظهار کرد: در تحقیقات علمی ثابت شده است که پوسیدگی های دندانی و عفونت های باکتریایی ناشی از آن می تواند سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی شود که به تبع آن هزینه های سنگینی از نظر مالی و روانی بر بیماران و در همچنین نظام سلامت کشور تحمیل می کند؛ این درحالی است که پیشگیری از بروز پوسیدگی ها در مرحله اول و به دنبال آن در صورت بروز، درمان به موقع آن می تواند از بسیاری از این هزینه ها جلوگیری کند.

** لزوم پوشش بیمه ای خدمات دندان پزشکی
رئیس کنگره انجمن متخصصان دندان پزشکی ایران اظهار کرد: بیمه ها باید در حوزه پوشش خدمات دندان پزشکی حضور بیشتری داشته باشند و طبق یک چارچوب و برنامه مدون هزینه ها را پوشش دهند چراکه بدون پوشش بیمه ای جامع نمی توان کارها را پیش برد و لازم است که مسئولان مربوطه در این زمینه ورود کنند و مطابق با توان مالی و بودجه ای کشور برنامه ای در این زمینه تدوین کنند.

** طرح ملی فلورایدتراپی دانش آموزان
اخوان زنجانی اجرای طرح فلورایدتراپی برای دانش آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی را بسیار مفید و موثر دانست و گفت: این طرح با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش تاکنون سه دوره در سطح کشور اجرا شده است و بررسی نتایج آن در سال های آینده می تواند راهنمای برنامه های آتی باشد.
زنجانی هدف از اجرای این طرح را کاهش میزان شاخص پوسیدگی، پرشدگی و بی دندانی (DMF) در کشور عنوان کرد و افزود: میزان DMF در کودکان 12 ساله درحال حاضر 2.09 است و قرار است تا سال 1404 این میزان به عدد یک برسد.
وی ادامه داد: طبق ارزیابی هایی که در سال 1391 در سطح کشور صورت گرفت، DMF کودکان در سنین بین 5 تا 6 سال که دارای دندان های شیری هستند، 5.16 بود که 80 درصد آن مربوط به پوسیدگی های دندانی می شود.
اخوان زنجانی اظهار کرد: این آمارها نشان می دهد که در این بخش ضعیف عمل شده است یعنی نتوانستیم اطلاعات لازم را در مورد اهمیت سلامت دندان های شیری و این که این دندان ها راهنمای دندان های دائمی برای رشد در مسیر صحیح هستند، به عموم مردم جامعه ارائه دهیم.
وی در مورد فواید فلورایدتراپی نیز اظهار کرد: فلوراید می تواند مانع پوسیدگی های دندانی شود و به ساختمان دندان استحکام می بخشد.
دکتر اخوان زنجانی خاطرنشان کرد: بلعیده شدن فلورایدهای موجود در خمیردندان ها توسط کودکان زیر 6 سال، مسمومیت زا است بنابراین باید برای آنها خمیردندان های بدون فلوراید استفاده شود و یا در صورت استفاده از خمیردندان های معمول باید به میزان کم و با مراقبت والدین مصرف شود.
وی افزود: میزان فلوراید استاندارد در آب نیز باید بین هفت دهم تا 1.2 PPM باشد زیرا بیشتر از این میزان می تواند سبب تخریب مینای دندان ها شود.

** روشن کردن دندان ها تحت نظر دندان پزشک
دکتر حسن اسلامی دبیر علمی کنگره انجمن متخصصان دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی ایران نیز در مورد روشن کردن دندان ها با تاکید بر لزوم هوشیاری مردم در قبال برخی تبلیغات غیرواقعی در این زمینه اظهار کرد: سفید کردن و به عبارت صحیح تر روشن کردن دندان ها در صورتی که تحت نظر یک دندان پزشک مجرب صورت گیرد، روشی بی خطر و مورد تایید است و هیچ آسیبی به ساختار و مینای دندان وارد نمی کند.
وی افزود: زمان و مواد مورد استفاده برای روشن کردن دندان ها بسیار اهمیت دارد؛ فردی که دندان پوسیده دارد نباید پیش از درمان پوسیدگی، اقدام به روشن کردن دندان ها کند زیرا موادی که برای این کار استفاده می شود، می تواند شدت پوسیدگی را بیشتر کند.
اسلامی با تاکید بر این که بهتر است روشن کردن دندان ها توسط دندان پزشکان صورت گیرد، اظهار کرد: تهیه مواد روشن کننده دندان ها از داروخانه و اقدام به استفاده از آنها در منزل نیز باید با مشورت و تحت نظر یک دندان پزشک صورت بگیرد.
وی گفت: روی برخی از خمیردندان ها نوشته شده است که خاصیت سفیدکنندگی دارند؛ اما خمیردندان به تنهایی نمی تواند دندان ها را روشن کند و در صورت استفاده از این گونه خمیردندان ها نباید بیشتر از دو هفته مصرف شوند زیرا ممکن است به مینای دندان ها آسیب برسانند.
دبیر علمی شانزدهمین کنگره انجمن متخصصان دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی ایران در مورد برگزاری این کنگره نیز اظهار کرد: کنگره امسال با شعار 'علم و هنر در خدمت سلامت و کرامت بیماران' برگزار می شود و هدف از برگزاری آن افزایش سطح علمی دندان پزشکان کشور است.
اسلامی با بیان اینکه شرکت در این کنگره 22 امتیاز بازآموزی برای دندان پزشکان دارد، گفت: در این کنگره 14 پنل سخنرانی و 4 کارگاه تخصصی برگزار می شود و 40 سخنران نیز در مورد موضوعات تحقیقاتی سخنرانی خواهند کرد.
شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصان دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی ایران از چهارم تا هفتم آبان ماه در تهران برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: