کد خبر: ۱۲۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>اجتماعی>مشارکت داروسازان در حوزه درمان یکی از توصیه‌های مهم سازمان جهانی بهداشت است. در سراسر دنیا داروسازان به دلیل اینکه بیشترین مراجعه را نسبت به بقیه حرف پزشکی دارند، نقش خود را از دارو محوری به بیمار محوری تغییر داده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   با این حال اگر با داروسازان کشور به گفت‌و‌گو بنشینیم، گلایه دارند که در این میان نقش آنها گم شده است. برخی از آنها معتقدند که لازمه حل مشکلات کنونی جامعه داروسازان رسیدن به توافقی جمعی برای یک تغییر مفید و اساسی است. برخی دیگر نیز می‌گویند که حرف هر صنفی را ابتدا اعضای همان صنف می‌فهمند. در این صورت افراد غیرکارشناس نه تنها گره‌گشای مشکلات نیستند، بلکه باری روی همه این مشکلات نیز هستند.

       حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در خصوص مشکلات داروسازان می‌گوید: «یکی از مشکلات اساسی که در این سال‌ها اکثر داروخانه‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مطالبات بیمه‌ای است.»

       او خاطر نشان می‌کند: «البته دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به مباحث حوزه سلامت و درمان داشته است و از ابتدای خردادماه سال جاری، پس از نزدیک به یک سال مذاکره با سازمان تامین اجتماعی، با اجرایی شدن طرح عامل سوم پرداخت از سوی این سازمان، وضعیت معوقات بیمه‌ای از سازمان تامین اجتماعی بهبود پیداکرده، ولی موضوع بدهی‌های بیمه سلامت هنوز به قوت خود باقی است.»

       خیری معتقد است سایر سازمان‌های بیمه‌گر باید به تاسی از سازمان تامین اجتماعی، برنامه مدون و عملیاتی را برای پرداخت معوقات قبلی و نیز صورت‌حساب‌های آتی داروخانه‌ها ترتیب دهند و با عقد قرارداد همکاری با یکی از بانک‌های کشور، در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

افزایش 300 درصدی مالیات
       سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران می‌گوید: «نزدیک به 55 درصد گردش مالی دارو در اختیار بخش دولتی است. بخش دولتی یعنی داروخانه‌هایی که مربوط هستند به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی و مراکز آموزشی و هلال‌احمر. اینها حدود 5 درصد از تعداد داروخانه‌های سراسر کشور را تشکیل می‌دهند، درحالی‌که در کشور 11 هزار داروخانه داریم. یعنی این 5 درصد نزدیک به 55 درصد بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌اند و 45 درصد باقی‌مانده، باید هزینه‌های اقتصادی بیش از 10 هزار داروخانه بخش خصوصی را پوشش دهد.»

       محمد بقایی، پژوهشگر و عضو کمیسیون اقتصاد داروخانه انجمن داروسازان ایران در این زمینه می‌گوید: «افزایش نزدیک به 300 درصدی مالیات این بخش، سبب تضعیف اقتصاد داروخانه‌ها شده است. ضمن اینکه عدم رشد مناسب تعرفه‌ها نیز دردسر دیگری است که داروخانه‌ها را با مشکل جدی روبرو کرده است. همچنین چالش بر سر حق تعرفه فنی هم مثل دیگر قوانینی که هرروز در کشور معرض حذف و اضافه است، انرژی بر و طاقت‌فرسا شده است.»

       او ادامه می‌دهد: «امروزه با توجه به مشکلات شدید اقتصادی داروخانه‌ها، سرمایه‌گذاری در این بخش چندان به‌صرفه نیست. داروسازان علی‌رغم سرمایه‌گذاری برای تاسیس یک داروخانه، نمی‌توانند از مواهب آن بهره‌مند شوند. با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌ها، چگونه می‌توان توقع داشته باشیم که داروخانه‌های بخش خصوصی بتوانند هزینه‌های خود را پوشش داده و خدمات باکیفیت ارائه دهند؟»

       وی معتقد است: «وقتی اقتصاد داروخانه خدشه‌دار شود، بسیاری از مشکلات و چالش‌ها در نظام درمانی پررنگ‌تر می‌شوند. باید از اقتصاد داروخانه صیانت شود، تا شاهد ارتقاء سطح خدمات داروخانه‌ها باشیم. انحراف‌ها و تخلفات و فعالیت‌های غیرقانونی و غیراستاندارد در حوزه دارودرمانی وقتی شیوع پیدا می‌کند که تعدد تقاضاهای القایی و غیرعلمی برای جبران هزینه‌ها در نظام دارویی غالب شوند. خلاصه در همه اشکال مختلف مدیریت حوزه بهداشت و درمان، سلامت نظام داروخانه‌ها، تضمین‌کننده سلامت نظام درمانی کشورها است.به همین دلیل تلاش‌ها و انرژی‌ها همواره بر این موضوع متمرکز هستند که از اقتصاد داروخانه حمایت کنند و شرایط و احتمال خدشه‌دار شدن آن را کاهش دهند ولی متاسفانه این موضوع در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود.»

داروی قاچاق گره کور صنعت داروسازی
       سید علی فاطمی، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان اصفهان در این رابطه می‌گوید: «داروهایی که در لیست رسمی دارویی کشور وجود ندارد و از مسیر قاچاق وارد کشور می‌شوند، توسط معدودی از پزشکان برای بیمار نسخه می‌شوند، خطرناک‌ترین شرایط را برای بیماران و داروخانه‌ها ایجاد می‌کنند. چراکه بیمار اغلب به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود تا آن دارو را به دست بیاورد. بسیاری از داروخانه‌ها روزانه با نسخه‌هایی مواجه هستند که داروهای خارج از فهرست رسمی کشور آزادانه در آنها نوشته می‌شود.»

       او در رابطه با چگونگی مقابله باعرضه این داروها می‌گوید: «در حال حاضر باوجوداینکه نسخ بیمه‌ای حاوی نام داروهای خارج از فهرست رسمی کشور در سازمان‌های بیمه نگهداری می‌شود و از طرفی امکان پیگیری تجویز داروی قاچاق در نسخ آزاد نیز وجود دارد، اما متاسفانه هیچ مکانیسم تعریف‌شده‌ای برای برخورد با تعداد اندک پزشکان متخلف به‌منظور کنترل تقاضای داروهای قاچاق وجود ندارد و روش‌های موجود، بیشتر مبتنی با برخوردهای قهری در مکان‌های عرضه این داروهاست.»

بیشترین مراجعه و کمترین توجه به نقش داروسازان در طرح تحول
       جلیل سعیدلو، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، در این خصوص می‌گوید: «در تمام نقاط دنیا داروسازان نسبت به بقیه حرف پزشکی از بیشترین میزان مراجعه‌کننده برخوردار هستند. بر این اساس در طول چند دهه گذشته در کشورهای توسعه‌یافته نقش داروساز در داروخانه از دارو محوری به بیمار محوری تغییریافته است و این موضوع باید در ایران نیز بیش از این‌ها موردتوجه قرار گیرد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که حتی در طرح تحول سلامت، چندان به این موضوع توجه نشده است.»

       به گفته او، تجربه جهانی نشان داده اگر به دنبال مصرف منطقی دارو، مصرف خودسرانه دارو، مسمومیت‌های دارویی، مقاومت‌های میکروبی و رفع ده‌ها چالش دیگر در حوزه بهداشت و درمان هستیم، باید بر ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، خود مراقبتی و پایش بیماران در داروخانه‌ها و بحث پیشگیری و مراقبت‌های اولیه بیش‌ازپیش سرمایه‌گذاری کنیم و به این جهت باید برای ایفای نقش داروسازان، ظرفیت‌سازی کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: