کد خبر: ۱۲۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
شفا آنلاین>اجتماعی> رئیس‌جمهور عصر دیروز در کوالالامپور از سوی نخست‌وزیر مالزی به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید نجیب رزاق و حسن روحانی پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه اعضای هیئت همراه، عکس یادگاری گرفتند و پس از امضای دفتر یادبود از سوی روحانی، مذاکرات خصوصی آغاز شد. روحانی در نشست مشترک مطبوعاتی با نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحریم‌ها بازگردانده و در مرحله بعدی نیز به‌سرعت میزان مبادلات خود را به دو برابر افزایش دهند. وی اظهار کرد: «روابط با آسیا و از جمله کشور دوست و برادرمان مالزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد.»


 رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «ایران و مالزی دارای روابط بسیار خوب و برادرانه‌ای بوده‌اند اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها، روابط اقتصادی دو کشور کاهش یافته»، گفت: «امروز تصمیم گرفتیم سطح روابط را در مرحله نخست به دوره پیش از تحریم‌ها بازگردانیم و در مرحله بعد نیز به‌سرعت آن را به دو برابر افزایش دهیم. ما علاقه‌مندیم در شرایط پسابرجام و پساتحریم که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی به‌سمت ایران سرازیر شده، مالزی هم در بخش‌های مختلف حضور داشته باشد.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «فضای بسیار خوبی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری ایرانیان در مالزی و مالزیایی‌ها در ایران وجود دارد که دو دولت از این مسیر حمایت و پشتیبانی می‌کنند.» روحانی با بیان اینکه «در دو نشستی که با نخست وزیر مالزی داشتیم درباره راه‌های حرکت سریع در روند همکاری‌ها گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کردیم»، گفت: «مهم‌ترین مسئله تسریع در تحرک بخشیدن به روابط بانکی دو کشور است. ما همچنین باید بخش‌های خصوصی دو کشور را از ظرفیت‌های مشترک به طور کامل مطلع کنیم. ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی حمایت می‌کند. دو کشور همچنین می‌توانند در زمینه صنایع‌غذایی حلال با هم مشارکت و همکاری کنند.» روحانی همچنین به موضوع روغن پالم که مالزی یکی از صادرکنندگان آن است، اشاره کرد و با بیان اینکه «نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده و سلامتی آنان نیز خوب است»، گفت: «برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، منتظر سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران هستیم». رئیس‌جمهور گفت‌و‌گو درباره دنیای اسلام و مسایل منطقه را از دیگر محورهای تبادل‌نظر با نخست‌وزیر مالزی دانست و افزود: «موضوع اختلافات ناخواسته‌ای که ازطرف دشمنان به جهان اسلام تحمیل شده به‌عنوان یک نگرانی مشترک بود و هر دو معتقد بودیم که همه مذاهب اسلامی یک هدف دارند و از یک ریشه و سرچشمه، نشات گرفته‌اند.»

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران و مالزی در فناوری‌های پیشرفته، گفت: «دو کشور توافق کردند که همکاری‌های خود را در بخش‌های دانشگاهی و فناوری توسعه بخشند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: