کد خبر: ۱۲۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 07
شفا آنلاین>سلامت>فرهنگ عامه در امر سلامت سرشار است از موهومات و تصوراتی که یا کاملا نادرست هستند یا نیمه‌غلط. بسیاری از این تصورات بی‌ضرر هستند ولی هنگامی که وارد باور پزشکان شده باشند باید احساس خطر و نگرانی کنیم.
به گزارش شفا آنلاین،چندی پیش ژورنال بریتیش مدیکال نگاهی انداخته به رایج‌ترین این تصورات و هفت مورد را از آن‌را به‌عنوان بی‌پایه‌ترین ومشهورترین آنها انتخاب کرده است.آرون کارول، دانشیار بیماری‌های کودکان دانشگاه ایندیانا، از اینکه می‌بیند برخی همکارانش نه تنها به این موهومات معتقدند بلکه آن‌را به بیماران خود منتقل می‌کنند عمیقا ابراز تاسف کرده و نگران نقش رسانه‌های جمعی و اجتماعی در پرورش و اشاعه این عقاید موهوم است.

افسانه: تراشیدن موها سبب می‌شود که سرعت رشد زیاد شود و مو ضخیم‌تر و تیره‌تر می‌شود.
        واقعیت: نخستین بار در سال 1928 رشد مو در دو ناحیه از پوست که یکی تراشیده شده بود و دیگری دست نخورده بود، مورد مطالعه قرار گرفت. مشاهده شد که سرعت رشد در هر دو مورد یکسان بوده وتغییری در ضخامت و تیرگی آنها به‌وجود نیامد. مطالعاتی که اخیرا انجام شده نیز یافته‌های پیشین را تایید می‌کند. کارول تغییرات ظاهری را بر اثر تراشیدن چنین توجیه می‌کند: هنگام رویش، نوک مو گرد است و به همین علت ضخیم‌تر بنظر می‌رسد و چون در معرض نور آفتاب نبوده، پررنگ‌تر است.

افسانه: ضرورت آشامیدن روزانه حداقل 8 لیوان آب
        واقعیت: دکتر راشل وریمن، هیئت علمی دانشگاه و نویسنده مقاله ژورنال بریتیش مدیکال، می‌گوید: « شواهد معتبر علمی وجود ندارد که نمایانگر ضرورت آشامیدن این حجم زیاد آب باشد.» او می‌گوید احتمال دارد این عقیده برمبنای توصیه پزشکا ن به مصرف روزانه 8 لیوان مایعات شکل گرفته باشد. در سال 1945 اعلام شد که بدن هر فرد بالغ، روزانه به 8 لیوان مایعات نیاز دارد که شامل آب موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها، چای و قهوه نیز می‌شود. به مرور زمان ضرورت مصرف «مایعات» به ضرورت مصرف «آب» تغییر یافته است.

افسانه: موها و ناخن‌ها پس از مرگ نیز رشد می‌کنند
        واقعیت: غالب پزشکان به این تصور باور دارند ولی چنین اتفاقی در واقعیت غیرممکن است. علت ایجاد چنین تصوری این است که پس از مرگ بافت‌های نرم از جمله پوست شروع به خشک شدن می‌کند. با خشک شدن و جمع شدن پوست حاشیه ناخن‌ها، قد ناخن بیشتر از پیش به چشم می‌خورد. این موضوع در ارتباط با موها با وضوح کمتری صدق می‌کند. با خشک شدن پوست سر، به‌نظر می‌رسد که موها بلندتر شده‌اند.

افسانه: ما فقط از 10 درصد توانایی مغزی‌‌مان استفاده می‌کنیم
        واقعیت: تولد این تصور را به آلبرت انیشتین مرتبط می‌دانند اما مطالعاتی که روی مغز با استفاده از روش‌های گوناگون تصویربرداری و اسکن وMRI انجام شده نشان می‌دهد که هیچ بخشی از مغز غیرفعال وخفته نیست. حتی در بررسی انفرادی سلول‌های عصبی مغز هیچ سلول غیرفعالی شناسایی نشده است. مطالعه واکنش‌های متابولیک سلول‌های مغزی نیز تایید کننده فعالیت کلیه مناطق مغز هستند. تصور بهره‌برداری محدود از توانایی‌های مغز انسان در ابتدای سال‌های 1900 با این هدف تقویت شد که به مردم القا شود آنها فقط از بخشی از توانایی‌های مغزی خود استفاده می‌کنند و با ممارست و تمرین می‌توان بخش‌های بیشتری از مغز را فعال کرد.

افسانه: مطالعه در نور کم به بینایی شما آسیب می‌زند
        واقعیت: پژوهشگران تاکنون هیچ‌گونه شواهدی نیافته‌اند که تایید کننده این باور باشد که مطالعه در نور ضعیف به چشمان ما آسیب غیرقابل برگشت می‌زند. مشاهده شده که این عمل فقط سبب بروزآستنوپیا می‌شود که به‌صورت خستگی، درد و اختلال دید نمایان شده پس از استراحت از بین می‌رود.

افسانه: گوشت بوقلمون خواب‌آور است
        واقعیت: می‌توان گفت که تقریبا تمامی پزشکان به این موضوع باوردارند. حتی نویسندگان این مقاله تا وقتی که روی این موضوع تحقیق نکرده بودند جزو معتقدان آن بودند. بنیان این باور ریشه در وجود ماده شیمیایی تریپتوفان در گوشت بوقلمون دارد اما تحقیقات نشان داد که میزان تریپتوفان موجود در گوشت مرغ و گوساله هم به همین اندازه است. علت به‌وجود آمدن این عقیده این است که معمولا بوقلمون در مهمانی‌های دست‌جمعی و اعیاد به همراه مقادیر زیادی از خوراکی‌های متنوع دیگر خورده می‌شود و بی‌شک پرخوری یکی از دلایل خواب‌آلودگی است.

افسانه: استفاده از تلفن همراه در بیمارستان خطرآفرین است
        واقعیت: تاکنون هیچ مورد فوت در ارتباط با این عقیده مشاهده نشده است. احتمال تداخل عمل امواج تلفن همراه با دستگاه‌های بیمارستانی غیرقابل اثبات است. در یک تحقیق میدانی مشخص شد که وجود تلفن همراه فقط روی 4 درصد وسایل الکترونیکی تداخل دارد و شرط آن هم وجود فاصله کمتر از یک متر است. 300 مورد آزمایشی که در ارتباط با تداخل امواج در 75 اتاق درمان صورت گرفته، تایید می‌کند که هیچ تداخلی صورت نگرفته است.

       دکتر وریمین می‌گوید، وقتی با همکاران پزشکمان در این‌باره بی‌اساس بودن باورهای گفته شده سخن می‌گوییم، با واکنش منفی آنها روبرو می‌شویم و فقط وقتی که تحقیقات مستند را ارایه می‌کنیم موفق می‌شویم به آنها بقبولانیم که این باورها بی‌پایه هستند.»
منبع: Live Science
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: