کد خبر: ۱۲۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
شفا آنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بی توجهی قوه قضاییه نسبت به تهمت ها علیه وزارت بهداشت گلایه کرد و گفت: حذف کارانه پزشکان باعث محروم شدن افراد مناطق محروم از خدمات پزشکی و افزایش هزینه های درمان مردم فقیر می شود.
به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی، عصر چهارشنبه در حاشیه نشست وزیر بهداشت با مسئولان سازمانهای مردم نهاد و روسای دانشگاههای علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران درباره گزارش دیوان محاسبات افزود: می دانستیم که در گزارش دیوان محاسبات درباره پرداخت های نامتعارف نام وزارت بهداشت برده می شود اما در وزارت بهداشت هیچ پرداخت غیر قانونی وجود ندارد.
وی ادامه داد: از دستگاههای نظارتی می خواهیم که تمام حقوق و مزایای کارکنان وزارت بهداشت را با همه دستگاههای دیگر مقایسه کنند تا مردم دربار حقوق کارکنان وزارت بهداشت قضاوت کنند.
وی گفت: علاوه بر حقوق و مزایا که در وزارت بهداشت رقم آن پایین است، به پزشکان در قبال کاری که انجام می دهند، مبلغی به عنوان کارانه پرداخت می شود که حدود یک سوم درآمدزایی آنها برای دولت است، مثلا اگر یک پزشک با کاری که انجام می شد، 100 میلیون تومان برای دولت درآمد ایجاد کند، 30 میلیون تومان آن به عنوان کارانه به وی پرداخت می شود.
هاشمی افزود: پزشکان که با فعالیت خود سالیانه دهها هزار میلیارد تومان برای دولت درآمدزایی دارند و اگر این خدمات حذف شود، درآمد دولت نیز کاهش پیدا می کند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه حذف کارانه ها چه عوارضی برای مردم دارد، توضیح داد: عوارض آن مثل روز روشن است، باعث می شود که پزشکان از بخش دولتی خارج شود و مردم مجبور شوند برای دریافت خدمات پزشکی به بخش خصوصی بروند و چهار یا پنج برابر بیشتر هزینه کنند و مهمتر از آن اینکه مناطق محروم و فقیر از پزشکان متخصص خالی شود.
وزیر بهداشت گفت: اگر به گزارش دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور درباره کارانه های بالای پزشکان نگاه کنید، هیچ پزشکی را نمی بینید که در تهران باشد و همه آنها در مناطق محروم و استانهای خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان و استانهای محروم دیگر هستند که به علت نبود پزشک، یک متخصص جای چند نفر کار می کند و به همین علت کارانه بیشتری دریافت می کند.
وی افزود: همین نکته نشان می دهد که تصمیمی که 27 سال پیش برای پرداخت کارانه به پزشکان گرفته شده، تصمیم درستی بوده است، بسیاری از این افراد متخصصانی هستند که به تعداد کافی در کشور تربیت نشده اند و کمبود داریم، تربیت چنین متخصصانی نیز به زودی ممکن نیست، تنها کاری که کرده ایم این است که مثلا در استانی که یک ارتوپد بوده، آن را دو نفر کرده ایم که 100 میلیون تومان کارانه آن به 50 میلیون تومان برای دو نفر تقسیم شود و گرنه برای پرداخت دولت فرقی ندارد.
هاشمی ادامه داد: در این استانهای محروم مثلا یک جراح ارتوپد در ماه 600 عمل جراحی انجام داده است یا یک متخصص زنان 300 سزارین انجام داده است و اگر این افراد نبودند، مردم از خدمات حیاتی محروم می ماندند.
وزیر بهداشت گفت: به نظر می رسد این جور گزارش ها نوعی فرافکنی است که تخلفاتی که در جاهای دیگر صورت می گیرد، دیده نشود، ولی وزارت بهداشت قانون را اجرا کرده است و همین مسیر را هم ادامه می دهد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر افزود: البته از دستگاه قضایی گلایه داریم، زیرا این همه در رسانه ها افرادی علیه وزارت بهداشت دروغ و تهمت می زنند و این تهمت ها ادامه دارد، بدون اینکه مدرکی ارائه کنند، چرا دستگاه قضایی با این افراد برخورد نمی کند و چرا این نوع برخوردها با صنوف دیگر که دروغ می گویند و تهمت می زنند، برخوردی صورت نمی گیرد.
هاشمی ادامه داد: اکنون که ماه محرم است، توصیه من به همه همان کلام حضرت ا مام حسین(ع) است که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید،علت اینکه وزارت بهداشت از افرادی که تهمت می زنند، شکایت نمی کند این است که شرطی شده ایم و می دانیم که این شکایتها رسیدگی نمی شود.
وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران درباره همکاری سازمانهای مردم نهاد برای رفع محرومیت در استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: حضور وزارت بهداشت در این استان بسیار پررنگ است و هم اکنون 570 پروژه عمرانی وزارت بهداشت در این استان در حال ساخت است و این به جز پروژه هایی است که در این دولت تاکنون افتتاح شده است.
وی گفت: توان دولت برای رفع محرومیت ها محدود است اما بزرگترین برکت این دولت این بوده است که مردم و سازمانهای مردمی را برای رفع محرومیت ها به میدان آورده است، این کمک ها از روی ترحم نیست زیرا مردم ایران مردم بزرگی هستند و برای کمک به همنوعان خود همواره پیش قدم هستند.
وزیر بهداشت ادامه داد: مهمترین اقدام سازمانهای مردم نهاد در مناطق محروم این است که کمک کنند تا از تولد موالید بیمار پیشگیری شود، این کار می تواند با همکاری سازمانها و انجمن های غیر دولتی با دانشگاههای علوم پزشکی مناطق محروم یک حرکت بزرگ را برای ارتقای سطح سلامت این مناطق ایجاد کند.
وی درباره سفر خود به قاهره برای شرکت در اجلاس سا زمان بهداشت جهانی نیز گفت: بنده فقط هشت ساعت در قاهره بودم و مذاکرات دو جانبه با وزرای کشورهای دیگر نداشتم، این اجلاس برای انتخاب نماینده سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی بود.
وزیر بهداشت گفت: ترکیب این نوع سازمانها غیر عادلانه است زیرا کشوری بزرگی مانند ایران این همه قدمت؛ وسعت و جمعیت مانند کشور کوچکی که به اندازه یک شهر کوچک ایران مانند ایرانشهر وسعت و جمعیت ندارد، هر دو یک رای دارند و این منصفانه نیست، امیدوارم روزی این نظام اصلاح شود تا آن زمان و همواره ما باید به فکر منافع مردم کشور خودمان باشیم وهمیشه روی پای خودمان بایستیم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: