کد خبر: ۱۲۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> اخیرا محققان نشان دادند نانوذرات فتالات استات سلولز می‌تواند نقش مهمی در از بین‌ بردن میکروب‌های داخل بدن داشته باشد
به گزارش شفا آنلاین،. این نانوذرات می‌توانند به عنوان دارو با روش PrEP استفاده شوند. PrEP روشی است که با آن، افراد در معرض خطر ابتلا به آلودگی ویروس HIV را محافظت می‌کنند.
  آناماریا شیباتا، از محققان دانشگاه سریگتون، می‌گوید: «لازم است تحقیقات بیشتری برای یافتن روش‌های ارزان‌تر و موثرتر در PrPE انجام شود. این نانوذرات می‌توانند یک گزینه برای این کار باشند.»

       این گروه تحقیقاتی از نوعی از هموژنایزر برای وارد کردن ذرات روغن در آب استفاده کردند تا در نهایت نانوذرات فتالات استات سلولز را تولید کنند. برای استفاده از این فناوری در مقابله با ویروس HIV محققان داروی دولوتگراویر را درون این نانوذرات قرار دادند.

       برای این کار آنها از نوعی سورفتاکتانت به نام پلورینیک F127 استفاده کردند و در نهایت فاز آلی را به آبی با نسبت یک به یک ایجاد کردند. در قدم بعد سلول‌های TZM-blرا با نانوذرات فتالات استات سلولز ترکیب کردند. این سلول‌ها بعدا در معرض ویروس HIV قرار گرفت تا میزان اثرات آن ارزیابی شود. بعد از 48 ساعت میزان لومینسانس آن بررسی شد.

       نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد رهاسازی دولوتگراویر به درون سلول‌ها با استفاده از این نانوذرات انجام شده است. سلول‌ها با استفاده از کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا بررسی شده و رهایش را به درون سلول‌ها تایید کردند.

       محققان به بررسی اثرات سمی این نانوذرات روی سلول‌ها پرداخته و دریافتند که مشکلی از سوی این نانوذرات سلول‌ها را تهدید نمی‌کند.

       بنابراین پژوهشگران این فرمولاسیون را برای ایجاد مقاومت در برابر عفونت HIV مناسب می‌دانند. آنها یکی از مزایای این روش را نفوذپذیری دارو و بهبود فعالیت شیمیایی آن می‌دانند که امکان رهایش دولوتگراویر را در طول زمان میسر می‌کند.
منبع: NCBI

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: