کد خبر: ۱۲۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 01
رئیس سازمان نظام پزشکی
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اغلب پزشکان شاغل در بیمارستان های دولتی از آذر یا دی سال 94 کارانه نگرفته اند این در حالی است که با شروع برنامه ششم، مالیات جامعه پزشکی از 10درصد به 20 درصد افزایش می یابد.
به گزارش شفا آنلاین : علیرضا زالی، نظر خود را درباره پیشنهاد رئیس کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر اخذ مالیات 70درصدی از پزشکانی که درآمدشان از یک سقف تعیین شده بالاتر می رود، بیان کرد. او گفت: وقتی کارانه پزشکان 9 ماه عقب می ماند، صحبت کردن درباره درآمدهای نجومی و اخذ مالیات از آن بی معنی است به خصوص اینکه از شروع برنامه ششم توسعه قرار است، مالیات رسمی پزشکان 2 برابر شود.
با هم این گفت و گو را می خوانیم:
**سوال:نظر شما درباره پیشنهاد رئیس کمیسیون بهداشت که درخواست کرده است برای جلوگیری از تعیین سقف درآمدی پزشکان، از درآمدهای بالای آنان 70 درصد مالیات کسر شود، چیست؟
**زالی: قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهم باید ابهام زدایی کنم، زیرا آنچه به عنوان درآمدهای بالای پزشکان در رسانه ها مطرح می شود، مربوط به کارانه پزشکان دولتی است و این موضوعی است که باید تبیین شود، مردم باید بدانند که کارانه هیچ ربطی به حقوق پرداختی دولت ندارد بلکه بر اساس درآمدی تعیین و پرداخت می شود که پزشک با خدماتش برای بیمارستان ایجاد می کند.
در واقع با تلاش پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی و کارهای تشخیصی و درمانی آنان در بیمارستان های دولتی درآمدی به دست می آید که در زمره درآمد اختصاصی بیمارستان است و همین درآمد است که موجب چرخش چرخ بیمارستان می شود؛ ضمن اینکه بخش زیادی از این پول را به پزشک نمی دهند و فقط حدود 27درصد از درآمدی که پزشک برای بیمارستان به دست می آورد به عنوان کارانه به او پرداخت می شود و البته بر اساس قانون فعلی، 10 درصد آن هم به عنوان مالیات کسر می شود.
در واقع اشکالی که وجود دارد این است که به درآمدی که پزشکان برای چرخش اقتصاد بیمارستان ایجاد می کنند، توجه نمی شود، ضمن اینکه متوسط کارانه پرداختی پزشکان، رقم بزرگی نیست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در سایت این دانشگاه، میزان کارانه پزشکان این دانشگاه را که اغلب آنان نخبگان و بزرگان پزشکی کشور به شمار می آیند و در مراکز قطب کشور فعالیت می کنند، اعلام کرده است و دیدیم که رقم های بزرگی نیست و درصد افرادی که کارانه های غیر متعارف می گیرند، بسیار اندک و انگشت شمار است.

**سوال:با این توضیحات، معلوم می شود که با پیشنهاد رئیس کمیسیون بهداشت برای اخذ مالیات 70 درصدی برای درآمدهای بالای پزشکان مخالفید.
**زالی: من معتقدم که برای اخذ مالیات از پزشکان باید کار کارشناسی بشود، نباید صحبت هایی کنیم که افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس شود؛ ضمن اینکه موضوعی که در وسط این حرف ها گم شده، این است که ماه هاست، پول کارانه پزشکان پرداخت نشده است.

**سوال: از کی پرداخت نشده است؟
**زالی: آخرین پرداخت های کارانه پزشکان در بیمارستان های دولتی مربوط به آذر و دی سال 94 است، در بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی این طور است، البته موارد محدودی هم هست که شاید جلوتر باشند، علت این تاخیر نیز بدهی بیمه ها به بیمارستان ها و جامعه پزشکی است، در حالی که بیمه ها نسبت به پزشکان تعهد دارند.

**سوال :بیمه ها به تعهداتشان عمل نکرده اند؟
**زالی: نه، پزشکی را در نظر بگیرید که آذر سال گذشته به مردم خدمتی را ارائه کرده است ولی هنوز پول خود را دریافت نکرده با این حال خدمت رسانی را هم تعطیل نکرده است. به هر حال پول پزشک را نداده اند، اگر بیمه ها و مسئولان می خواهند، اعتماد پزشکان را جلب کنند تا خدمات مناسبی به مردم ارائه شود، باید پول پزشکان را به موقع پرداخت کنند.
بیمه ها به تعهداتشان عمل نکرده اند، بیمه ها باید مقررات قانونی کشور را رعایت کنند، نه اینکه مرتب کسورات بزنند و موانع متعدد ایجاد کنند، با این کارها جامعه پزشکی برای خدمت رسانی دلسرد می شود.

**سوال: پس شما با اخذ مالیات از پزشکانی که درآمدهای بالا دارند، مخالفید؟
**زالی: ببینید، ما بر سر موضوعی دعوا می کنیم که چندین ماه است، پرداخت نشده است، کارانه پزشکان 9 ماه است، عقب مانده است، پزشکان ناراضی هستند، به بخش های متعدد بیمارستان ها مراجعه کنید و از پزشکان بپرسید.

**سوال: راه حل این مساله چیست؟ باید نظام پرداخت و سیستم اقتصاد سلامت کشور اصلاح شود؟
**زالی: بله، نظام پرداخت فعلی که بر اساس سیستم «فی فور سرویس» یا نظام کارانه ای است، باید اصلاح شود و به نظر ما باید نظام مترقی جدیدی جایگزین آن بشود.

**سوال:چه سیستمی؟
**زالی: بهترین مکانیزم پرداخت به جامعه پزشکی که در عرصه جهانی در کشورهای توسعه یافته اجرا می شود، مکانیزم DRG
(Diagnosis - related group) است که در آن هم عدالت در پرداخت رعایت می شود و هم موجب ارتقای حرفه ای و بهبود کیفیت خدمات پزشکی می شود؛ ضمن اینکه باعث می شود، مجموع همکاران جامعه پزشکی از نظر دانش و مهارت رشد یابند.

**سوال: مکانیزم DRG چگونه است؟
**زالی: در مکانیزم DRG پرداخت ها،متناسب با اقدام تشخیصی و درمانی صورت گرفته، انجام می شود، در واقع بر مبنای اقدامات موثر و کیفیت خدمات درمانی پرداخت انجام می شود.

**سوال: یعنی کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی در میزان پرداختی تاثیر دارد؟
**زالی: بله، همان طور که در ابلاغیه مقام معظم رهبری برای نظام سلامت نیز انشا شده است. پرداخت بر اساس عملکرد افراد و کیفیت خدمات آنها صورت می گیرد، به نوعی مکانیزم DRG به جای سیستم کارانه ای، باعث عدالت بیشتر در پرداخت های حوزه سلامت می شود و پرداخت ها با کیفیت خدمات همخوانی و تناسب پیدا می کند، این مترقی ترین سیستم پرداخت در نظام های سلامت است که در دنیا اجرا می شود.

**سوال: چرا این مکانیزم در ایران اجرا نمی شود، آیا شما به عنوان مسئول سازمان نظام پزشکی برای اصلاح سیستم اقتصاد سلامت کشور و جایگزین شدن این روش جدید، پیشنهاد رسمی مطرح کرده اید؟
**زالی: این یک کار زیرساختی است که به هر صورت باید انجام شود اما به هر حال بحث هایی از درآمدهای نجوبی پزشکان که در رسانه ها مطرح می شود،صحت ندارد، چون ماه هاست به پزشکان پولی به عنوان کارانه پرداخت نمی شود، حقوق دولتی پزشکان هم که رقم قابل توجهی نیست، ضمن اینکه همان طور که گفتم، کارانه پزشکان ناشی از خدماتی است که باعث چرخش چرخ بیمارستان ها می شود و اگر پزشکان انگیزه خدمت نداشته باشند، بیمارستان های دولتی تعطیل می شوند.

**سوال: آیا الان به این مرز رسیده ایم که خطر تعطیل شدن،بیمارستان های دولتی باشد؟
**زالی: بله، پزشکان مثل ژنراتور در بیمارستان های دولتی دارند، کار می کنند، ولی پولی دریافت نمی کنند، ضمن اینکه این را هم بدانید که قرار است با اجرایی شدن، قانون برنامه توسعه ششم، مالیات پزشکان که برای همه کارکنان دولت 10درصد است، 2 برابر شود و 20 درصد بشود، چند بار هم با مذاکراتی که با نمایندگان مجلس داشته ایم، خواستار اصلاح این مساله شده ایم اما تاکنون موفق نبوده ایم.
در مورد درآمدهای بالای پزشکان نیز بارها به خبرنگاران گفته ام که به مراکز درمانی و بیمارستان ها بروید و فیش حقوقی و فیش کارانه پزشکان را ببینید، پزشکان ناراضی هستند و در نهایت راه حل اصلی این است که رابطه مالی پزشک و بیمار را حذف کنیم.

**سوال: یعنی بیمه ها را تقویت و قوی کنیم؟
**زالی: واقعا همین است، اگر این اتفاق بیفتد، هم پزشکان، بهره مند و راضی می شوند و هم مردم، راضی خواهند بود،اگر به این نقطه برسیم، تمام این حرف های حاشیه ای هم تمام می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: