شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بهترین روش آموزشی به ناشنوایان ترکیب زبان اشاره و لبخوانی است گفت: لبخوانی دانش آموز را برای ورود به جامعه آماده و زبان اشاره نیز کمک میکند تا بهتر منظورش را منتقل کند.
به گزارش شفا آنلاین،مجید قدمی در
پاسخ به برخی انتقادات مطرح پیرامون کاهش استفاده از زبان اشاره و کاهش
درک دانش آموزان ناشنوا از دروس اظهار کرد: این نگاه غلط است. معتقد هستم
بهترین روش آموزشی به ناشنوایان روش ترکیبی است.
وی افزود: روش اشاره دو نوع است؛ نخست اشاره کلمات نظیر جمهوری، ایران و...
و دوم روش اشاره برای الفبا تحت عنوان اشاره الفبای دستی نظیر الف، ب، خ
و... است.
قدمی با بیان اینکه روش لبخوانی نیز برای ناشنوایان مورد استفاده قرار می
گیرد گفت: در لبخوانی فرد باید تشخیص بدهد که طرف مقابل چه می گوید.
مخالفان لبخوانی معتقدند که در لبخوانی حروف حلقی دیده نمی شود و به همین
خاطر به کودک ظلم می شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در مقابل موافقان
لبخوانی بر ضرورت آمادگی کودکان برای حضور در جامعه تاکید می کنند اظهار
کرد: کودک می خواهد در آینده در جامعه حضور پیدا کند و لبخوانی باعث آماده
شدن وی برای زندگی می شود.
وی تاکید کرد: معتقدم ترکیب دو
روش زبان اشاره و لبخوانی فرد را برای ورود به جامعه آماده و کمک می کند تا
بتواند در جامعه با دیگران ارتباط برقرار کند و وقتی به دانشگاه می رود
منظور استاد را متوجه شود.
قدمی با بیان اینکه لبخوانی یک روش حیاتی برای کودک است و با روش لبخوانی
در روش آموزش تلفیقی است که فرد می تواند در مدارس عادی حضور یابد گفت: نمی
توانیم کودک ناشنوا را به مدرسه عادی ببریم و به همه همکلاسی هایش بگوییم
زبان اشاره یاد بگیرند ولی فرد ناشنوا باید هر دو روش اشاره و لبخوانی را
بلد باشد تا منظورش را منتقل کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: روش تلفیقی باعث رشد اجتماعی کودک شده و ذخایر واژگانی وی را غنی می کند.