کد خبر: ۱۲۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود بهره اوراق قرضه ، توزیع و فروش 8 هزار میلیارد تومان اوراق برای جبران بدهی بیمه ها به نفع سلامت مردم است.

به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با توجه به بدهی هشت هزار میلیارد تومانی بیمه ها به وزارت بهداشت با لایحه دولت و مصوبه مجلس قرار است به زودی همین میزان اوراق قرضه به فروش برسد و با وجود بهره آن برای ادامه خدمات بیمارستانهای دولتی ضروری است.
حریرچی ادامه داد: فروش اوراق قرضه برای حبران کمبود بودجه دولتها، یکی از روشهای منطقی است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و اکنون برای جبران بدهی بیمه ها پس از کار کارشناسی در دولت و مجلس به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده است و بر اساس خرد جمعی این تصمیم گرفته شده است.
وی گفت: مشخص است که با توجه به تورم و نرخی بهره ای که سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد تعیین می کنند، این رقم هشت هزار میلیارد تومان به صورت تدریجی در اختیار بیمه ها قرار می گیرد تا بدهی خود را به بیمارستانهای وزارت بهداشت و داروخانه ها که از حدود پاییز سال گذشته باقیمانده است، پرداخت کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: طرح تحول سلامت یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم است و در واقع مهمترین پروژه اجتماعی دولت محسوب می شود بنابراین دولت حتما اعتبارات لازم را برای تامین هزینه های آن از جمله بدهی بیمه ها پرداخت خواهد کرد.
وی افزود: این سخن نادرستی است که هر جا قرضی صورت می گیرد و بدهی و بهره ای وجود دارد، این کار بدی است، مسئولیت اجتماعی دولت ایجاب می کند که نگذارد خدمات سلامت مردم مختل شود.
حریرچی درباره علت بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت گفت: علت آن بیمه شدن حدود 10 میلیون نفر فرد بیمه نشده بود که اعتبار آن از قبل پیش بینی نشده بود و فقط در سال 94، بیمه شدن این افراد سه هزار و 600 میلیارد تومان برای بیمه ها بار مالی داشت.
وی افزود: اوراق قرصه هشت هزار میلیارد تومان اوراق قرصه اسلامی است و بهره آن معقول است و اجرای آن مکانیزم اقتصادی خاص خودش را دارد و به قرار است به صورت اوراق قرضه بزرگ در بازار پولی کشور عرضه شود.
وی گفت: هنوز رقم بهره این اوراق مشارکت مشخص نشده است اما فروش این اوراق قطعا به نقع سلامت مردم و حتی بیمه های سلامت است زیرا هر چه از مدت بدهی بیمه ها بگذرد، به ضرر بیمه هاست.
حریرچی ادامه داد: در هر صورت تعهد پرداخت اصل و فرع این بدهی به عهده دولت است و سازمان بیمه سلامت به عنوان مهمترین سازمان بدهکار به وزارت بهداشت،اعتباراتش را از دولت تامین می کند.
وی گفت: علت ارائه این لایحه به مجلس و تصویب آن این است که مسئولان کشور به فکر سلامت مردم هستند و گرنه بسیاری از مسئولان خودشان بیمه های تکمیلی دارند و می توانند مشکل خود را حل کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا وزارت بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را اعلام نمی کند، توضیح داد: باید معلوم شود که مطابق کدام قانون این وظیفه به وزارت بهداشت محول شده است.
وی گفت: اندازه گیری موارد مرگ ناشی از آلودگی هوا امکانپذیر است و مدل های آماری و معیارهای خاص خود را دارد و در مجموع کاری دقیق و پیچیده است.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی اجرا نمی شود، توضیح داد: دولت نمی تواند برای هر فرد سیگاری یک مامور بگذارد، باید کاری کرد تا با فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب مردم خودشان در اماکن عمومی سیگار نکشند.
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا اورژانس 115 بیمارانی را که خودشان مایل به رفتن به بیمارستان خصوصی هستند،به بیمارستان دولتی می برد، گفت: مطابق قانون وظیفه اورژانس این است که بیماران اورژانسی را به بیمارستان دولتی ببرد تا بر اساس تعرفه ها و مقررات دولتی جان آنها نجات پیدا کند اما وقتی علایم حیاتی بیمار پایدار شد،خود و خانواده اش می توانند با میل خود برای ادامه درمان به بیمارستان خصوصی بروند.

** حمایت 85 درصدی از هزینه های درمان ناباروری ابلاغ شده است
سخنگوی وزارت بهداشت درباره مراکز نازایی دولتی و حمایت 85 درصدی دولت از هزینه های درمان ناباروری نیز توضیح داد: مصوبه حمایت 85 درصدی از هزینه های درمان ناباروری به تمام بیمارستانهای دولتی که این خدمات را ارائه می کنند،ابلاغ شده است و همه این مرکز موظف به اجرای این بخشنامه هستند.
وی ادامه داد: این مصوبه در شهریور امسال ابلاغ شده است و ممکن است ابلاغیه آن در برخی دانشگاهها یا دفتر روسای برخی بیمارستانها مانده باشد و هنوز در برخی بیمارستانها اجرایی نشده باشد که اگر موارد آن به وزارت بهداشت اعلام شود، پیگیری می کنیم.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: 24 بیمارستان دولتی و 37 بیمارستان خصوصی خدمات درمان نازایی را در کشور ارائه می کنند.

** 2 میلیون زوج نابارور در کشور داریم
وی افزود: حدود دو میلیون زوج نابارور در کشور داریم و قبول داریم که تعداد مراکز ارائه کننده خدمات ناباروی در کشور محدود و ناکافی است و حمایت از باروری این افراد با توجه به سیاست جمعیتی کشور و علاقه مندی این خانواده ها به داشتن فرزند یک ضرورت است.
به گفته وی دولت یک میلیون و 700 هزار تومان از هزینه IVF را پوشش می دهد.
حریرچی درباره آمادگی وزارت بهداشت برای واگذاری بیمارستانهای دولتی به بیمه ها گفت: وزارت بهداشت یک دستگاه حاکمیتی است و سالهاست که برای واگذاری بیمارستانها و امور تصدی به دستگاهها و سازمانهایی که توانایی اداره این مراکز را داشته باشند، آمادگی داریم.
وی افزود: تاکنون هیچ پیشنهاد مشخصی برای پذیرش اداره بیمارستانهای دولتی از بیمه ها یا حتی بخش خصوصی یا خیریه ها نداشته ایم و یکی از مشکلات این کار این است که اداره بیمارستان با تعرفه دولتی مقرون به صرفه نیست زیرا تعرفه های دولتی با قیمت تمام شده خدمات فاصله زیادی دارد.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در قانون برنامه ششم توسعه مدلی ارائه شده است که وزارت بهداشت تا جای ممکن بیمارستانهای دولتی را مستقل کند و خودش را از اداره مستقیم این مراکز رها کند، این کار پیشنهاد دولت بوده و مجلس نیز با آن موافقت کرده است که جزئیات آن در آینده مشخص می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد کمیته پیشگیری از خطاهای پزشکی گفت: این کمبته در وزارت بهداشت تشکیل شده و تقریبا همه معاونان وزیر بهداشت عضو آن هستند، خود من هم عضو این کمیته هستم.
وی افزود: برای کاهش خطاهای پزشکی طرح های مختلفی مشخص شده که هر یک وظیفه یکی از معاونت های وزارت بهداشت است، از جمله قرار بر این شده که با کار تحقیقاتی آمار واقعی میزان خطاهای پزشکی در کشور تعیین شود که امیدواریم تا پایان این دولت این کار به سرانجام برسد.
حریرچی گفت: میزان شکایت مردم، روش درستی برای اندازه گیری تخلفات پزشکی نیست، زیرا ممکن است خطاهای زیادی باشد که مردم شکایت نکنند، در این مورد با سازمان بهداشت جهانی نیز یک کمیته کاری تشکیل شده است که در مورد انواع خطاهای پزشکی مانند افتادن بیمار از تخت و روشهای پیشگیری از آن کار کارشناسی می شود.
معاون کل وزارت بهداشت درباره تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان گفت: تاکنون 51 میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان تشکیل شده است البته ممکن است برخی از آنها کامل شده باشد و برخی نیز ناقص باشد.
وی افزود: علت اینکه هنوز برای همه مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل نشده است،این است که عده زیادی از مردان شاغل فرصت کافی برای مراجعه و تشکیل پرونده سلامت ندارند اما در مجموع سرعت تشکیل پرونده الکترونیک ایرانیان فوق العاده بوده است.
حریرچی گفت: اینکه میزان همکاری دستگاه ها و وزارتخانه های مرتبط برای اجرای پروژه پرونده الکترونیک سلامت چقدر است، سیاست وزارت بهداشت این نیست که دستگاههای کم کار را معرفی کند بلکه سیاست ما مبتنی بر جلب همکاری دستگاههای مختلف است.
وی افزود: در گذشته یکی از اشتباهات استراتژیک این بوده که هر مسئولی علیه مخالف خود حرف می زند، در این صورت مخالف کم صدا به مخالف پر صدا تبدیل می شود در حالی که سیاست وزارت بهداشت این است که مخالف پر صدا را به مخالف کم صدا تبدیل کند.
حریرچی در پاسخ به پرسشی در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض کارکنان بیمارستان رسول اکرم(ص) تهران که به علت اختلاف نظر بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران مطالبات خود را دریافت نکرده اند، گفت: اول باید ثابت شود که این مشکل وجود دارد زیرا موضوع ادغام این دو دانشگاه مربوط به سالهای 92 و 93 است و تاکنون حل شده است.
وی ادامه داد: با این وجود اگر مشکلی هم باشد به علت همکاری نزدیک روسای دو دانشگاه این موضوع داخلی به سرعت حل می شود و جای نگرانی نیست.
حریرچی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش سالمندی در کشور نیز گفت: وزارت بهداشت در تلاش است که امکانات خدمات طب سالمندی را در کشور گسترش دهد.
وی افزود: باید برای سالهای آینده که جامعه به سمت پیری می رود و با بیماری هایی مانند آلزایمر بیشتر مواجه می شود، آماده شویم و وزارت بهداشت برای این کار آموزش های لازم را برای تربیت نیرو شروع کرده است.
حریرچی گفت: در این زمینه همکاری دستگاههای دیگر مانند شهرداری نیز لازم است، باید مبلمان شهری طوری طراحی شود که مثلا سالمندان بتوانند در مسیری که پیاده می روند، صندلی هایی د اشته باشند که بتوانند روی آن بنشینند و خستگی را از تن به درآوردند.
وی ادامه داد: بیمه ها نیز باید برای پوشش خدمات طب سالمندی در کشور آماده شوند زیرا آنان بسیار آسیب پذیر هستند و مثلا کوچکترین برخوردی ممکن است باعث شکستگی استخوان سالمندان بشود.
قائم مقام وزیر بهداشت درباره درآمد پزشکان و سیستم های پرداخت در نظام سلامت نیز گفت: نظام مالی سلامت در ایران، سیستم فی فور سرویس یعنی پرداخت به ازای خدمت است که در این سیستم امکان هزینه های القایی و غیر ضروری وجود دارد.
وی افزود: پزشکان در این سیستم به علل مختلف از جمله درآمد بیشتر، منافع مالی از خدمت در مراکز تشخیصی و درمانی و نیز پزشکی تدافعی و ترس از مخاطره برای بیمار ممکن است خدمات القایی را به بیماران تحمیل کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در کشور ما پزشکان به ازای خدمتی که ارائه می کنند و با توجه به تعرفه های مصوب فقط 60 درصد درآمد حاصله را به عنوان کارانه می گیرند و رقم های بسیار بالای کارانه برای افراد انگشت شماری وجود دارد.
حریرچی در پاسخ به پرسش خبرنگاران که چرا با وجود اشکالات نظام فی فور سرویس و هزینه های القایی و بی مورد آن این سیستم در کشور اصلاح نمی شود، گفت: اصلاح این سیستم به صورت ناگهانی امکانپذیر نیست و اگر هم قرار بر اصلاح این سیستم باشد نیازمند یک کار تدریجی است.
وی افزود: تنها کشوری که توانسته با اجرای نظام کارانه یا فی فور سرویس از هزینه های از تحمیل هزینه های اضافه به مردم جلوگیری کند، ژاپن است که علت آن نیز تعیین سقف منابع درآمدی و هزینه کرد در محدوده آن سقف است.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: هزینه های القایی هیچ ربطی به طرح تحول سلامت ندارد و بعد از اجرای این طرح نیز افزایش نیافته است و علت افزایش هزینه های بیمارستانها، افزایش 1.2 درصدی جمعیت، افزایش سه دهم درصدی پیری جمعیت، افزایش 1.5 درصدی مراجعات از بیمارستانهای خصوصی و تامین اجتماعی به بیمارستانهای دولتی و افزایش 1.5 درصدی مراجعات مردم بعد از اجرای طرح تحول سلامت است.ایرنا
برچسب ها: بهداشت ، مجلس ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: