کد خبر: ۱۲۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>سلامت> براکی‌تراپی از اشعه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می‌کند. در این روش، منبع پرتوافکنی که شبیه به دانه، نوار یا سیم است، درون بدن شما قرار داده می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،قبل از شروع درمان و خلاصه‌ای از چیزهایی که در بسیاری از جلسات اتفاق می‌افتد:
درباره سوابق بیماری و سوابق درمانی خود صحبت خواهید کرد.
پزشک شما را معاینه می‌کند. ممکن است آزمایش‌هایی مثل گرفتن عکس از عضو درگیر داشته باشید.
یاد می‌گیرید که چگونه براکی‌تراپی می‌تواند به شما کمک کند.
درباره هر عارضه جانبی که ممکن است داشته باشید خواهید آموخت. این موارد بسته به محلی که پرتو تابیده می‌شود متفاوت هستند.
قبل از شروع درمان، همه سوال‌های خود را بپرسید و پاسخ لازم را دریافت کنید.

در طول درمان
       پزشک یک نگهدارنده کوچک مانند یک لوله باریک که سوند (catheter) نام دارد، درون بدن شما قرار می‌دهد. این نگهدارنده، درون یا در نزدیکی سلول‌های سرطانی قرار می‌گیرد. گاهی از یک دستگاه یا حباب که به لوله متصل است استفاده می‌شود. سپس دانه، نوار یا سیم، درون آن نگهدارنده کوچک قرار داده می شود تا پرتوافکنی روی سلول‌های سرطانی انجام شود و آنها را نابود کند. بسته به نوع کاشتی که دریافت می‌کنید منبع پرتوافکنی ممکن است در بدن شما برای دقایق، ساعات یا روز‌ها بماند. اگر کاشت دائم دریافت کنید، منبع پرتوافکنی از بدن بیرون آورده نخواهد شد.

انواع براکی‌تراپی
       1) کاشت با میزان پایین (LDR): این کاشت‌ها ساعت‌ها یا روز‌ها درون بدن می‌مانند، اغلب یک تا هفت روز و سپس خارج می‌شوند. شما باید در یک اتاق مخصوص در بیمارستان بمانید. ممکن است زمانی که کاشت داخل بدن شماست ملاقات شما در بیمارستان محدود شود. وقتی کاشت برداشته می‌شود دیگر آلوده به رادیواکتیو نیستید و می‌توانید با دیگران دیدار داشته باشید.

       2) کاشت با میزان بالا (HDR): این کاشت‌ها هر بار چند دقیقه در بدن می‌مانند و سپس بیرون آورده می‌شوند. ممکن است ویزیت شما طولانی و سخت شود زیرا مراحل آمادگی درمان وقت‌گیر است. نگهدارنده یا سوند ممکن است در محل بماند یا این که در هر جلسه درمان در محل قرار داده شود. برای هر جلسه درمان همان روز که به بیمارستان می‌روید، باز خواهید گشت یا این که در بیمارستان می‌مانید.

از پزشک یا پرستار خود بپرسید با چه فواصل زمانی درمان دارید و هر بار چقدر طول می‌کشد، چون این زمان برای انواع مختلف سرطان فرق می‌کند.
بعد از برداشته شدن کاشت می‌توانید با دیگران باشید. شما دیگر به رادیواکتیو آلوده نیستید.

       3) کاشت دائم: این کاشت‌ها درون بدن شما می‌مانند و برداشته نمی‌شوند. با گذشت زمان پرتو‌ها ضعیف‌تر می‌شوند اما کاشت در محل می‌ماند. پزشک یا پرستار شما درباره فاصله‌های ایمنی که باید رعایت کنید با شما صحبت می‌کنند.

نکته مهم: بعد از این درمان، همه دستورهایی را که پزشک یا پرستار می‌دهند به‌طور کامل رعایت کنید. از پزشک یا پرستار خود درباره عوارض جانبی این درمان بپرسید. عوارض جانبی بستگی به بخشی از بدن دارد که درمان می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: